استارت‌آپ‌های موفقی که در سال ۲۰۱۷ شکست خوردند
شکست‌‌های استارت‌آپی؛ ۷

استارت‌آپ‌های موفقی که در سال ۲۰۱۷ شکست خوردند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۵:۰۰ | ۱۴ دقیقه

استارت‌آپ‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و نداشتن سرمایه تنها دلیل شکست نیست. گاهی اوقات استارت‌آپ‌ها با وجود سرمایه‌ زیاد باز هم نمی‌توانند موفق شوند.

نوپانا: این روزها بازار استارت‌آپ‌ها حسابی داغ شده است و به هر مرکز شتاب‌دهنده‌ای که مراجعه کنید، می‌بینید هر تیم با لباس‌های یکسان مشغول کار کردن روی ایده‌ خود هستند.

البته در این میان تیم‌هایی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به کار خود ادامه دهند و با گذاشتن یک یادداشت خداحافظی محل کار را ترک کرده‌اند. در این مطلب به معرفی ۱۰ استارت‌آپی می‌پردازیم که با وجود جذب سرمایه‌ بالا، بازهم به دلایل مختلف نتوانستند در سال ۲۰۱۷ دوام بیاورند و شکست خوردند. این شرکت‌ها در مجموع ۱.۶۹۵ میلیارد دلار بودجه جذب کردند؛ اما سرمایه‌گذاران آن دیگر هیچ امیدی به بازگشت پولشان ندارند.

۱. استارت‌آپ Beepi: از سال ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۱۵۰ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۵۶۰ میلیون دلار

وب‌سایت استارت‌آپ Beepi در زمینه‌ خرید و فروش ماشین فعالیت داشت و خریداران و فروشندگان ماشین‌ دست دوم را در کنار یکدیگر جمع می‌کرد. هر دو شرکت fair و DGDG قصد داشتند این استارت‌آپ را خریداری کنند؛ اما بعد از مدتی تصمیم‌شان عوض شد. در نهایت بودجه‌ استارت‌آپ به پایان رسید و به فعالیت خود پایان داد.

Beepi

۲. استارت‌آپ Quixey: از سال ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۱۳۳ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۶۰۰ میلیون دلار

این استارت‌آپ موتور جست‌وجویی برای اپلیکیشن‌ها ارائه داده بود. این موتور جست‌وجوی موبایل که اطلاعات مورد نیازش را از اپلیکیشن‌ها جمع‌آوری می‌کرد، مجبور شد تا پایان ماه فوریه اغلب کارمندان خود را اخراج کند. این شرکت مدیرعامل خود را در مارس ۲۰۱۶ عوض کرد؛ اما نتوانست جایگاه خودش را پیدا کند و به درآمد ثابتی برسد.

Quixey

۳. استارت‌آپ Yik Yak: از سال ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۷۳ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۴۰۰ میلیون دلار

اپلیکیشن این استارت‌آپ در زمینه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کرد. این اپلیکیشن با اینکه توانسته بود در میان دانشجویان چند دانشگاه محبوب شود، در ماه آوریل به فعالیت‌ خود پایان داد. ظاهرا این اپلیکیشن نتوانست کاربران را برای طولانی‌مدت راضی نگه دارد. چند روز قبل از بسته شدن این استارت‌آپ، یک شرکت مرتبط با امور مالی تیم مهندسی آن را به مبلغ سه میلیون دلار خریداری کرد.

(همچنین بخوانید: استراتژی‌هایی که کسب‌وکار شما را در بازار رقابت پیروز می‌کنند)

 

Yik Yak

۴. استارت‌آپ Maple: از سال ۲۰۱۴ تا می ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۲۹ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۱۱۵ میلیون دلار

استارت‌آپ Maple در نیویورک راه‌اندازی شد و در زمینه‌ تحویل غذا به مشتری‌ها فعالیت می‌کرد. این استارت‌آپ در آغاز فعالیت خود از طرف دیوید چنگ، سرآشپز و بنیان‌گذار رستوران‌های زنجیره‌ای و سطح بالای Momofuku حمایت می‌شد و بسیار پرطرفدار بود.

این اپلیکیشن خدمات خاصی داشت و امکان پرداخت انعام و هزینه‌ حمل را نیز برای کاربران مهیا کرده بود؛ همچنین همراه سفارش، نوعی شیرینی خوشمزه‌ رایگان برای کاربران ارسال می‌شد. مشتری‌ها زمانی متوجه تغییرات اساسی شدند که مشاهده کردند شیرینی‌های واقعی جای خود را به تصویری از شیرینی داده‌اند. برخی از تیم‌های این استارت‌آپ توسط Deliveroo، خدمات تحویل غذای انگلیسی خریداری شدند.

Maple

۵. استارت‌آپ Sprig: از سال ۲۰۱۳ تا می ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۵۷ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۱۱۰ میلیون دلار

این استارت‌آپ نیز در زمینه‌ تحویل غذا فعالیت می‌کرد. هدف استارت‌آپ ارائه‌ غذای باکیفیت در کمتر از ۱۵ دقیقه به مشتری و استفاده از منابع غذایی محلی بود. اما مدل کسب‌و‌کار این استارت‌آپ در مقایسه با رقبای خود مانند Seamless، از پایداری کم‌تری برخوردار بود. مدیرعامل این استارت‌آپ بعد از پایان دادن به فعالیت‌های خود در وب‌سایت نوشت: «فرایند تولید مواد غذایی و تحویل به‌موقع و منظم چالش بزرگی برای ما بود.»

Sprig

۶. استارت‌آپ Hello: از سال ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۴۰ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۳۰۰ میلیون دلار

این استارت‌آپ دستگاه‌هایی به نام Hello به مشتریان عرضه می‌کرد تا الگوی خواب آن‌ها را زیر نظر داشته باشد. این دستگاه‌ها طوری طراحی شده بودند که نیازی نبود به مچ دست بسته شوند و با قرار گرفتن در اتاق، الگوی خواب کاربر را دریافت می‌کردند.

این استارت‌آپ نیز نتوانست خریدار پیدا کند و درنهایت به فعالیت‌های خود پایان داد. استارت‌آپ Hello در Kickstarter راه‌اندازی شد و حتی محصول آن در خرده‌فروشی‌ها عرضه شد؛ اما این موفقیت‌ها هم نتوانستند به دوام استارت‌آپ کمکی کنند.

hello

۷. استارت‌آپ Jawbone: از سال ۱۹۹۷ تا جولای ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۱ میلیارد دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۳ میلیارد دلار

استارت‌آپ Jawbone پیشگام در عرضه‌ دستگاه‌های پوشیدنی بود و در زمینه‌ ردیاب‌های تناسب اندام و بلندگوهای قابل حمل فعالیت می‌کرد؛ اما در پرداخت هزینه به فروشندگان موفق نبود. این استارت‌آپ در ماه جولای امسال تعطیل شد و دارایی‌های خود را فروخت. بعد از این ماجرا حسین رحمان، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارت‌آپ، شرکت دیگری را با نام مرکز سلامتی Jawbone در زمینه‌ ارائه‌ سخت‌افزار و نر‌م‌افزار مرتبط با سلامتی راه‌اندازی کرد.

(همچنین بخوانید: چهار سوالی که پیش از توسعه کسب‌وکار، باید از خود بپرسید)

 

Jawbone

۸. استارت‌آپ Juicero: از سال ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۱۱۸.۵ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۲۷۰ میلیون دلار

شرکت دستگاه‌های آب‌میوه‌گیری Juicero در سال ۲۰۱۳ سرمایه جذب کرد؛ اما محصول خود را در سال ۲۰۱۶ به بازار ارائه داد. یک سال بعد از ورود این دستگاه به بازار، سرمایه‌گذاران به بزرگ‌ترین راز این شرکت ۲۷۰ میلیون دلاری پی بردند و متوجه شدند که آب‌میوه‌گیری‌های ۴۰۰ دلاری این شرکت عملکرد موفقی در خالی کردن پاکت ندارند و با فشار دست خالی می‌شوند.

بنابراین شرکت نتوانست سرمایه‌ جدیدی از طرف سرمایه‌گذاران دریافت کند و از نظر مالی با مشکل روبه‌رو شد.

Juicero

۹. استارت‌آپ Raptr: از سال ۲۰۰۸ تا سپتامبر ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۴۴ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۱۷۰ میلیون دلار

خدمات این استارت‌آپ به کاربر نشان می‌داد که کدام بازی را چه مدت زمانی انجام داده است. Raptr بعد از گذشت تقریبا یک دهه، به شبکه‌ اجتماعی مخصوص عاشقان بازی تبدیل شده بود. خدمات این استارت‌آپ به کاربر نشان می‌داد که دوستانش چه بازی‌هایی انجام می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کرد که از راه دور با یکدیگر بازی کنند.

بعد از گذشت مدتی شرکت‌های دیگر نیز خدمات مشابهی ارائه دادند. از طرفی استارت‌آپ Raptr نتوانست همکاری خودش را با شرکت AMD سازنده‌ پردازنده‌ کامپیوتر ادامه دهد و در نهایت شکست خورد.

Raptr

۱۰. استارت‌آپ Doppler Labs: از سال ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۷

سرمایه‌ جذب‌شده: ۵۱ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۲۳۵ میلیون دلار

این استارت‌آپ با ارائه‌ هدفون‌ هوشمند و وایرلس توانست نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. این هدفون‌ سروصدای شهری را حذف می‌کرد؛ اما مکالمات عادی به‌راحتی برای کاربر قابل شنیدن بودند. این محصول حریف‌های بزرگی مانند AirPods شرکت اپل و Pixel Buds شرکت گوگل داشت؛ اما سرعت فروش پایین بود و شرکت نتوانست ماندگاری خود را در بازار کسب‌و‌کار تضمین کند.

Doppler Labs

۱۱. استارت‌آپ Luxe: بعد از بسته شدن دوباره به زندگی بازگشت

سرمایه‌ جذب‌شده: ۷۵ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارت‌آپ: ۱۱۰ میلیون دلار

استارت‌آپ Luxe در زمینه‌ ارائه‌ خدمات پارکینگ فعالیت می‌کرد و امسال نتوانست عملکرد خوبی ارائه دهد. این شرکت بعد از خریداری چند گاراژ پارکینگ اپلیکیشن خود را در ماه آوریل بست و به‌طور موقت خدمات سنتی دیگری را به کاربران خود ارائه می‌داد.

این شرکت با تغییر دادن موضوع فعالیت محصول اصلی و دامن زدن به شایعه‌هایی مانند خریداری شدن توسط اوبر مشتری‌ها را به سمت خود جذب کرد؛ تا اینکه در سپتامبر امسال توسط شرکت سوئدی ولوو خریداری شد. اطلاعات بیشتری از جزئیات معامله منتشر نشده است؛ اما مطمئنا شرایط آن به اندازه‌ای خوب بوده که توانسته است سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دلاری تشویق کند.

Luxe

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپشکستکسب‌و‌کارعدم موفقیت جذب سرمایهاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.