شخصیت‌های مخربی که سد راه موفقیت می‌شوند
نگاهی بر اصول خودشناسی ۷

شخصیت‌های مخربی که سد راه موفقیت می‌شوند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

هشت شخصیت مشترک و متداول میان افراد وجود دارد که از موفقیت آن‌ها جلوگیری می‌کند. در این مطلب به معرفی این شخصیت‌ها می‌پردازیم.

نوپانا: آیا به طور ناخودآگاه موفقیت‌ خود را به خطر می‌اندازید؟ آیا برخی از وجوه شخصیت‌تان مخربند و خبری از آن‌ها ندارید؟ همه‌ ما وجوه مختلفی در شخصیت و ضمیر خود داریم. تعدادی از آن‌ها مفید و برخی دیگر زیان‌آورند. دانستن این مطلب که کدام‌ وجه شخصیتی را باید پرورش داد و درمقابل کدامیک باید ایستادگی نمود، پایه و اساس رسیدن به مراحل بالای خودشناسی است.

اصولا هشت شخصیت مشترک و متداول میان افراد وجود دارد که از موفقیت آن‌ها جلوگیری می‌کند. باید به این وجوه شخصیتی توجه کرد و راه‌های کنار آمدن با آن‌ها یافت چراکه‌ مخرب و آسیب‌رسانند.

۱. شخصیت متضاد‌ و دمدمی

اگر شما به طور مرتب در حال کلنجار رفتن با باور‌ها، احساس متقابل و واکنش‌های متناقص هستید، یاد بگیرید که آن‌ها را در درون خود حل کنید. بدانید که دمدمی‌مزاجی افراد را مردد و نامطمئن نشان می‌دهد حتی اگر این تردید به علت نکته‌سنجی و دقت‌ِ نظر بوجود‌ آمده باشد. بهتر است وجه هویتی اشاره شده را با شخصیت متفکر و قاطع جایگزین کنید.

۲. شخصیت منفی‌باف

منفی‌بافی همیشه به بدبینی و شکست منتهی می‌شود. تمرین کنید تا ذهنیت منفی در مشاهده جهان را کنار گذاشته و شیو‌ه‌های مثبت‌اندیشی را در خود تقویت کنید. بیشتر به دنبال راه‌حل‌هایی بگردید که موقعیت برد-برد ایجاد کنند.

۳. شخصیت تعویق‌گر یا طفره‌رو

از نظر مردم پشت گوش انداختن کارها امری عادیست، اما کنار گذاشتن یا به تاخیر انداختن مطلبی که نیازمند توجه فوری است، به طور شدیدی به شما آسیب خواهد رساند. این مهم می‌تواند باعث شود که شما نتوانید در مهلت تعیین شده فعالیت‌ها را به انجام برسانید.

حتی اگر بتوانید کاری را انجام دهید، اصولا بهترین عملکرد شما نخواهد بود. اگر مشکل به تعویق انداختن دارید بهتر است پروژه‌ها را به اهداف کوچکتری تقسیم کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌ کنید.

۴. شخصیت حسود

حسادت این گونه تعریف می‌شود که فردی احساس کند دیگری، مالک چیزی است که متعلق به اوست. در این مواقع افراد به جای اینکه احساس خود را درک کنند، اصولا به سرزنش دیگران مشغول می‌شوند.

حسادت به قدری مضر و آسیب‌رسان است که از قدیم، یکی از هفت گناه نابخشودنی لقب گرفته است. این حس هرگونه رضایت و خرسندی را از شما و دستاورد‌هایتان می‌دزد و تمام انرژی شما را روی نداشته‌هایتان متمرکز می‌کند.

 

 

۵. شخصیت طلبکار

وقتی باور دارید به دلایلی مستحقید که از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوید و قوانین شامل حال شما نشوند یا باید جایگاه بلندتری نسبت به دیگران داشته باشید، خود را از دیگران جدا خواهید کرد اما نه آنطور که میخواسته‌اید.

اثر مستقیم این گونه تفکرات بدین شکل است که ایجاد رابطه با دیگران را تقریبا برایتان غیرممکن می‌کند که این امر می‌تواند موفقیت شما را به خطر بیاندازد.

۶. شخصیت قربانی

ریشه‌ قربانی بودن به این مطلب برمی‌گردد که فرد نمی‌تواند بپذیرد که در ایجاد مشکلاتش تاثیر مستقیم دارد. فرد بجای آنکه مسئولیت اعمالش را بپذیرد، دیگران را سرزنش کرده یا به‌کل مسئله را نادیده می‌گیرد و همواره داشتن حس مسئولیت پذیریِ قوی می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت یاری دهد.

۷. شخصیت کمال‌گرای افراطی

همه‌ ما چه بپذیریم چه نپذیریم، نقص‌هایی در خود داریم. کمال‌گرایی افراطی در خود و دیگران می‌تواند ویرانگر باشد. شناخت معایب خود و پذیرفتن آن‌ها بسیار سالم‌تر و مفیدتر از آن است که همواره به اشتباه، زندگیِ به ظاهر بی عیب‌ ونقصی را دنبال کنیم.

۸. شخصیت خودشیفته

اگر باور دارید که موفقیت حق شماست و حاضرید هرگونه بهایی برای آن بپردازید حتی اگر مجبور شوید که دیگران را قربانی خواسته‌های خود کنید، اگر همواره دیگران را تهدیدی برای خود می‌بینید و ترجیح می‌دهید در هر شرایطی خود را اولویت اول قرار دهید، باید به شما گفت که این تمایلات شما اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را از شما دورساخته است.

بهتر است با خود کنار بیاید و به این باور برسید که هیچ شخصی بهتر یا بدتر از شما در اطرافتان وجود ندارد تا شاید بتوانید با دیگران ارتباطات برقرار کرده و روابطی ارزشمند را پایه‌گذاری کنید.

شخصیت‌های منفی و مثبت بسیاری در خود و اطرافیان ما وجود دارد. برای شناخت وجوه شخصیت‌های درونی خود وقت گذاشته و سعی کنید راه‌های کنار آمدن با آن‌ها را بیابید. زمانی که بتوانید گرایشات خود را مدیریت کنید، خواهید توانست بدون برخورد با موانع درونی، هدفمند و موفق عمل کنید.

(همچنین بخوانید: عادت‌های افرادی که دوست‌داشتنی نیستند) 

منبع

برچسب‌ها: شخصیت شناسیشخصیتشکستروانشناسیخودشناسیحسادتکمال‌گراییمنفی‌بافیحسود
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.