چگونه یک تیم حرفه‌ای استارت‌آپی تشکیل دهیم؟
اصول انتخاب بهترین‌ها ۸

چگونه یک تیم حرفه‌ای استارت‌آپی تشکیل دهیم؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

اگر هدف شما ساخت بهترین تیم استارت‌آپی است، باید فرایند مشخصی را برای استخدام افراد باتجربه، پیاده‌سازی و بر اجرای دقیق آن نظارت کنید.

 نوپانا: محصولات و خدمات را می‌توان به‌راحتی کپی‌برداری و تکرار کرد؛ اما به نظرتان چیزی که رقبای شما به آن دسترسی ندارند چیست؟ پاسخ این سوال کاملا واضح است: سرمایه انسانی.

به گزارش نوپانا، تنها منبع برتری رقابتی شما، نیروی انسانی شما هستند که متاسفانه اکثر شرکت‌ها به آن‌ها بهای کافی نمی‌دهند. فروش، بازاریابی و خدمات مشتری ۱۰۰درصد زمان یک مدیر را می‌گیرد. از طرف دیگر شرکت شما قادر به پیش‌بینی استخدام افراد مناسب برای کار موردنظر نیست.

می‌خواهید برای اولین بار شکست را تجربه کنید یا مجبور به استخدام افرادی شوید که بزرگترین رقیبان شما، آن‌ها را شایسته پیوستن به تیم خود ندانستند؟ برای حل این مشکل، سیستم مدیریت استعداد شرکت خود را به یک سلاح رقابتی تبدیل کنید.

این سیستم در استراتژی کسب‌و‌کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در فرایندهای روزانه کل شرکت به‌طور کلی اجرا می‌شود. سیستم مدیریت استعداد نمی‌تواند صرفا به بخش منابع انسانی منتقل شود تا کارمندان را جذب و حفظ کند؛ بلکه باید در تمام سطوح یک سازمان تمرین شود.

برای انجام این کار، باید سه تصمیم مهم را به‌عنوان راهبر شرکت اتخاذ کنید:

۱. نیت خود را اعلام کنید

گام اول در ایجاد مزیت رقابتی این است که اول به خودتان و سپس به افراد شرکت، نیت خود را اعلام کنید. برای این کار می‌توانید جمله زیر را روی یک کاغذ بنویسید: « شرکت ما در حال ساخت بهترین تیم در صنعت است.» سپس به همه افراد اعلام کنید که دقیقا قصد انجام چه کاری را دارید.

همه مسائل و کمبودهای موجود که مانع رشد شرکت شما هستند را شناسایی کرده و آن‌ها را به حمایت از ابتکار عمل از طریق ایده‌ها دعوت کنید. با این کار مسیر شرکت شما کاملا دگرگون می‌شود و در آینده شاهد نتایج آن خواهید بود.

۲. سیستم‌ها و فرایندها را اجرا کنید

اعلام اینکه شما قصد دارید کاری را انجام دهید مهم است؛ اما انجام آن در واقعیت و نه تنها در ذهنتان، مهم‌تر است. برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار باید فرایند موجود در آن را اجرا کنید.

اولین گام برای پیاده‌سازی فرایند سیستم مدیریت استعداد، مراحلی است که برای استخدام افراد واجد شرایط انجام می‌دهید. این فرایند شامل: نوشتن توصیف شغل، بازاریابی موقعیت، ارزیابی پیش از استخدام، ایجاد راهنمای مصاحبه‌، روند بررسی مرجع و در نهایت کسب اطمینان از این است که کارمند جدید کار خود را به‌درستی شروع می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هر یک از این مراحل باید بدون استثنا تعریف، مستندسازی و پیگیری شوند.

قطعا شما برای هر چشم‌انداز، فرایند متفاوت فروش در نظر ندارید. این امر منجر به موفقیت شما به‌صورت کاملا تصادفی می‌شود و با این شیوه نمی‌توانید یک کسب‌و‌کار مناسب ‌را راه‌اندازی کنید. اگر این رویکرد، فقط روند استخدام شرکت شما را شرح داده است، پس باید کارهای دیگری هم انجام دهید.

۳. مدیریت سیستم مانند یک کسب‌و‌کار اصلی

شما قصد خود را اعلام کرده‌اید و همچنین یک روند استخدام ساخت‌یافته‌ را پیاده‌سازی کرده‌اید. اما آیا کسی آن را دنبال می‌کند؟ آیا نتایج به‌دست آمده مطلوب است؟

عملیات استعدادیابی باید کاملا مدیریت شود، برای این کار باید فردی را در نظر بگیرید که مسئولیت مدیریت، نظارت و حفظ فرایند استخدامی که شما تعریف و پیاده‌سازی کرده‌اید را بر عهده بگیرد.

این فرد می‌تواند مدیر منابع انسانی باشد و یا خود شما به‌عنوان مدیر شرکت. به هر حال هر فردی که این مسئولیت را قبول می‌کند باید دائما پاسخگوی سوالاتی باشد که در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم:

آیا متقاضی جدید با هزینه قابل قبول خواهد آمد؟

آیا مدیران به‌موقع بازنگری می‌کنند و به متقاضیان پاسخ می‌دهند؟

آیا مدیران به‌دنبال یک فرایند برای هر متقاضی هستند؟

آیا متقاضیان دارای تجربیات عالی هستند؟

اگر هدف شما ساخت بهترین تیم کاری است؛ باید به این چند سوال به‌طور مداوم پاسخ دهید و نتایج را برای همه قابل مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری:

سرمایه انسانی شرکت شما یک منبع سود رقابتی محسوب می‌شود اگر شما با قصد و نیت درست عمل کنید، فرایندهای مناسب را اجرا کنید و آن را مانند عملکرد اصلی و مهم کسب‌و‌کارتان مدیریت کنید.

(همچنین بخوانید: چهار اشتباه عمده در مدیریت)

 منبع 

برچسب‌ها: مدیریت کسب‌وکارکسب‌و‌کاراستعدادیابیاستخداممنابع انسانیمدیریت منابع انسانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.