جابجایی و اخراج کارمندان چه پیامد‌هایی دارد؟
مدیریت صحیح منابع انسانی ۸

جابجایی و اخراج کارمندان چه پیامد‌هایی دارد؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

در سازمان‌های موفق، اخراج کارمندان همیشه به عنوان آخرین گزینه منطقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوپانا: رضایت شغلی پایین و جابجایی بالای کارمندان، حرکت در سراشیبی‌ خواهد بود که کاهش سود و فروش از پیامد‌های بارز آن هستند. بدیهی است که رضایت شغلی پایین منجر به ضعف در خدمت‌رسانی می‌شود و این امر مستقیما با کاهش رضایت مشتریان ارتباط دارد. از طرفی نقل و انتقال پی‌درپی کارمندان سبب گسسته شدن رابطه‌های غیر رسمی با مشتریان می‌شود و نتیجه این کار آزردگی مشتری و کاهش سود خواهد بود.

نتیجه تمام این سود‌های منفی زنجیره‌ای از گرفتاری‌ها را برای هر شرکتی پدیدار می‌کند. با کاهش سود تنش در میان کارمندان بالا میگیرد و بازدهی آنها به طور ناخودآگاه کم می‌شود. در نتیجه رضایت شغلی و رضایت مشتریان با شیب بالایی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش نوپانا، کارمندان سازمان‌های موفق نسبت به سایر رقبای خود جابجایی کمتری دارند. حتی شرکت‌هایی که جابجایی در کارمندانشان بسیار بالا است مانند برخی فست‌فود‌های زنجیره‌ای که کارکنانی بی‌مهارت را استخدام می‌کنند دریافته‌اند که کارمندان راضی که مدت بیشتری در استخدام شرکت بوده‌اند توانسته‌اند هزینه تامین رضایت مشتری و کسب وفاداری را کاهش دهند.

همیشه بخاطر داشته باشید که اخراج یک کارمند هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. بارز‌ترین هزینه آن اتلاف وقت شما است. سعی کنید قبل از هر اقدامی در مورد کارمندان خود آرامش خود را حفظ کرده و منطقی تصمیم بگیرید.

همچنین هزینه‌های پنهانی در مورد نقل‌وانتقال کارمندان وجود دارد؛ نقل و انتقال زیاد می‌تواند تاثیرات منفی روی موارد زیر داشته باشد:

۱- روحیه سایر کارمندان

۲- کیفیت خدمات

۳- رضایت مشتری

۴- بهره وری و سودآوری

نکته بسیار مهم دیگر در مورد کارمندان در سازمان این است که استخدام، آموزش، حمایت و تشویق کارکنان وفادار صرفه اقتصادی دارد.

(همچنین بخوانید: نکاتی که استارت‌آپ‌ها هنگام استخدام باید جدی بگیرند)

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی اخراج کارمندان کارمندانمدیریت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.