بازاریابی و بخش‌بندی بازار، سهم برند شما از بازار را افزایش می‌دهد
شروعی برای برندسازی (قسمت شصت‌ویکم) ۸

بازاریابی و بخش‌بندی بازار، سهم برند شما از بازار را افزایش می‌دهد

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۴:۰۰ | ۲ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصت‌ویکم:

بخش‌بندی بازار

به دسته‌بندی گروهی از مشتریان موجود در یک بازار، در قالب گروه‌های کوچک‌تر بر اساس نیاز‌ها، خواست‌ها و عادات خرید مشابه، بخش‌بندی بازار می‌گویند. برای مثال یک شرکت خودروسازی می‌تواند جوانانی که مقداری پس‌انداز برای خرید‌های غیر ضروری خود کنار گذاشته‌اند را به عنوان یک بخش‌ از بازار در نظر گرفته و سپس تبلیغات و طرح‌های تشویقی برای خود‌رو‌های اسپرت خود را به اجرا گذارند.

سهم بازار

به‌گزارش نوپانا، به حجم یا ارزش کلی یک کالای مشخص فروخته‌شده که در قالب درصدی از ارزش یا حجم کلیه کالا‌های فروخته‌شده رقبا در یک بازار مشخص است، سهم بازار می‌گویند. باید توجه داشت که اندازه بازار به ارزش ریالی کلیه کالا‌های فروخته‌شده (از یک نوع) توسط تمامی حاضرین در بازار گفته می‌شود.

بازاریابی

بازاریابی در حقیقت فرایند تشخیص و دستیابی به یک بخش خاص از بازار به منظور فروش محصولی به آن بخش است. همچنین به ایجاد تقاضا از طریق تبلیغات، اعلان عمومی، ارائه طرح‌های تشویقی و قیمت‌گذاری نیز گفته می‌شود.

(همچنین بخوانید: با ایجاد انگیزه در مشتریان، میزان فروش خود را چند برابر کنید)

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: بازاریابیبخش‌بندی بازاربرند‌سازیبرندینگسهم بازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.