جذب مشتریان وفادار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌ شماست
اصول مشتری‌مداری ۸

جذب مشتریان وفادار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌ شماست

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

راز موفقیت استارت‌آپ‌های نمونه، داشتن مشتریان وفادار است؛ اما آنها چگونه مشتریانشان را به مشتریان وفادار تبدیل کرده‌اند؟ در این مطلب خواهیم خواند.

نوپانا: میزان وفاداری مشتری تاثیر مستقیمی بر میزان سودآوری یک استارت‌آپ دارد. برای اینکه این ادعا را ثابت کنیم به بررسی ۲ اصل بنیادین در کسب‌وکار می‌پردازیم که اولی ارزش دوره عمر مشتری و دومی زنجیره سود است.

زمانی که یک استارت‌آپ مشتریان اولیه خود را در بازار هدف پیدا می‌کند و سعی در برآورده کردن نیاز آنها دارد؛ به مرور رضایت مشتریان افزایش می‌یابد و وفاداری آنها به جریان می‌افتد. این فرایند تاثیر چشم‌گیری بر هر کسب‌وکاری می‌گذارد. فرایندی که در اینجا رخ می‌دهد زنجیره‌ای از اتفاقات خوب را برای یک استارت‌آپ رقم می‌زند. مشتریان وفادار بازخوردهای خوبی را برای شما به همراه می‌آورند. آنها محصولات شما را هرچند گران دوباره خریداری می‌کنند. 

درکنار همه اینها مشتریان وفادار مبلغ شما در جامعه خواهند بود. تمام این‌ اتفاقات در این ۵ مرحله برای استارت‌آپ شما رخ می‌دهد: 

جذب مشتری

در سال اول استارت‌آپ شما مشتریانی را جذب می‌کند. توجه داشته باشید که این کار برای شما هزینه‌بر خواهد بود. موفقیت در این مرحله پایه‌ای برای موفقیت‌های بعدی شما است.

فروش

بعد از جذب مشتریان فرایند فروش آغاز می‌شود. در ابتدای این کار سطح سود شما از مشتریان پایین خواهد بود. اما این کار شما بستری برای ایجاد روابط بهتر با مشتریان را فراهم می‌کند.

فروش مجدد

وقتی مشتریان خدماتی را از یک شرکت دریافت می‌کنند و با آن آشنا می شوند اغلب تمایل دارند تا محصولات و خدمات جدید را نیز از همان شرکت دریافت کنند. توجه داشته باشید که در خرید بعدی مشتری حساسیت کمتری نسبت به هزینه‌ها خواهد داشت و این احساس سود شما را افزایش می‌دهد.

فروش‌های بعدی

هنگامی که مشتریان از استارت‌‌آپ شما و خدماتش آگاهی کافی پیدا کردند، از آن پس خدمت‌رسانی به آنها با هزینه‌های کمتری امکان‌پذیر می‌شود. با این کار هزینه‌های شما کاهش می‌یابد و به میزان سودتان افزوده می‌شود. هم‌چنین مشتریان وفادار واقعی شما را به دیگران توصیه می‌کنند و برایتان مشتری می‌آورند. این کار مشتریان وفادار به شدت سود شما را افزایش می‌دهد.

رابطه پایدار

هرچه رابطه شما با مشتریان بیشتر و طولانی‌تر باشد بر سود شما افزوده می‌شود. به طور مثال گسترش روابط با مشتریان از ۵ سال به ۶ سال سود‌آوری را از ۲۵ درصد به ۸۵ درصد افزایش می‌دهد.

(همچنین بخوانید: نگاهی بر مفاهیم بازار هدف برندها)

برچسب‌ها: مشتریمشتری‌مداریجذب مشتریمشتری وفادارسودآوریاستارت‌آپاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.