از ضعف‌های مهم اکوسیستم کارآفرینی ایران، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر است
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: ۸

از ضعف‌های مهم اکوسیستم کارآفرینی ایران، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۱۴:۳۰ | ۱۳ دقیقه

سورنا ستاری: «یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد، کمبود سرمایه‌گذاری جسورانه است.»

نوپانا: معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت: «یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد، کمبود سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) است. ما باید به این نکته برسیم که وام دادن به استارت‌آپ‌ها، خیانت به آنهاست.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این نشست که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری (D8) در پارک فناوری پردیس معاونت علمی آغاز شد، ادامه داد: «روزهای اولی که در نظر داشتیم استارت‌آپ‌ها را آغاز کنیم، مطالعه‌ای را به جوانان فعال در سیلیکون‌ولی سفارش دادیم. این مطالعه نتیجه نسبتاً منسجمی داشت که چرا سیلیکون‌ولی تنها در کالیفرنیا است؟ چرا در اروپا نیست؟ حتی چرا دوبی با وجود این که ۳۰ سال قبل بنا داشت سیلیکون‌ولی راه‌اندازی کند هنوز این اتفاق نیافتاده است؟»

او بیان کرد: «پاسخ تنها این بود که ما احتیاج به یک زیست‌بوم داریم و البته این به معنای سیستم دولتی داشتن نیست. همه باید در این بازی حضور داشته باشند. نیروی انسانی، جوان بودن، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های علمی، خلاقیت، پارک‌ها، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و غیره هرکدام یک فاکتور مهم هستند.»

ستاری گفت: «معاونت علمی پیش‌ از این از طریق صندوق‌های وابسته به بیش از ۲ هزار شرکت وام داده است؛ اما امروز اثرات آن را می‌بینیم. بسیاری از این شرکت‌ها شکست‌خورده‌اند و امروز باید پول‌های وام گرفته‌ را پس بدهند.»

او ادامه داد: «وام برای شرکتی است که از آب و گل درآمده است و می‌تواند بازار، قیمت، رقبا و ریسک‌ها را پیش‌بینی کند. اما این در اختیار یک استارت‌آپ نیست. هیچ‌کس نمی‌داند یک ماه بعد چه اتفاقی برای یک استارت‌آپ و شرکت نوپا می‌افتد.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حوزه (ICT) را زمینه‌ای برای رشد قابل‌قبول استارت‌آپ‌ها در ایران دانست و گفت: «این شرکت‌ها هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد دارند. قطعاً سرمایه‌گذاران هم خوشحال خواهند شد در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.»

او با اشاره به این که یک حرکت فرهنگی در استارت‌آپ‌های کشور در حال شکل‌گیری است، بیان کرد: «گاهی دانشجویان دانشگاه شریف به من مراجعه می‌کنند و از روز اول درخواست پول دارند. اما وقتی در شتاب‌دهنده‌ها حضور می‌یابند و بزرگ می‌شوند، بعد از ۳ تا ۴ ماه حرف‌هایشان با قبل قابل‌ مقایسه نیست و رشد را می‌توان در آنها دید.»

دانشگاه‌ها با شرکت‌های استارت‌آپی می‌توانند به قله اقتصادی دنیا تبدیل شوند

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ابراز خرسندی کرد که در دانشگاه‌ها دیگر کسی درخواست وام ندارد و افزود: «ساختار تازه‌ای ایجاد کرده‌ایم که توسعه بدون تأثیر پول دولتی است. باید این بازار را از دولت جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد.»

او بیان کرد: «جا انداختن این موضوعات در ابتدا سخت است. اما اگر ما با هم متحد شویم و یک جبهه تشکیل دهیم می‌توانیم موفق باشیم. متاسفانه تأمین مالی در کشور ما به میزان بیش از ۹۵ درصد از طریق وام است. بسیاری از مسئولان نیز ایجاد شغل را کمک بلاعوض یا وام می‌بینند. اما باید حرکتی ایجاد کرد که حداقل ۴۰ درصد تامین مالی کل کشور از طریق شرکت‌های استارت‌آپی باشد.»

ستاری این امر را مستلزم ایجاد زیرساخت‌های تازه دانست و گفت: «اتفاقی که امروز در بورس افتاده است ما را امیدوار کرده است که فرابورس ایران به نمونه‌ای بزرگ در نوع خود تبدیل شود. بورسی از شرکت‌هایی که نمود ملموس فیزیکی ندارند. مهم‌تر از همه شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که سهام آنها پس از ۸ ماه ۳-۴ برابر شده و پر سودترین سهم در بازار می‌شود.»

او ادامه داد: «همین امر موجب تحریک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به این بازار می‌شود. اما نیازمند این است که اکوسیستم به‌درستی شکل بگیرد. امروز هنوز در اعتبار سنجی این محصولات دچار مشکل هستیم. چراکه پیش‌ازاین باید زمینه و سوله و تجهیزات بررسی می‌شد، امروز نمی‌دانند چه چیزی را باید محاسبه کنند؟»

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: «امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ به‌جای سیمان و فولاد بر استارت‌آپ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند. اطراف دانشگاه‌های بزرگ ما بسیاری از ساخت‌وسازهای خصوصی با هدف ایجاد شتابدهنده‌ها است.»

وی با اشاره به دانشگاهی که تنها یک شرکت آن به اندازه کل درآمدی که  در سال از دولت دریافت می‌کند بازدهی داشته است، گفت: این همین کاری است که در دانشگاه‌های بزرگ دنیا در حال انجام است. دانشگاهی مثل استنفورد تنها ۱۴ درصد از درآمدش را از شهریه دریافت می‌کند اما دهمین قله اقتصادی دنیا است. این درآمد از این شرکت‌ها به دست می‌آید.»

ستاری افزود: «همین امر موجب می‌شود دانشگاه‌های بزرگ دنیا به نیروی انسانی اهمیت می‌دهند. دانشگاه‌ها دنبال دانشجوهای خوب هستند و روی مغز آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

او بیان کرد: «بسیاری از دانشجویانی که امروز استارت‌آپ‌هایی را در ایران راه‌اندازی کرده یا در آنها کار می‌کنند از همین دانشگاه‌ها برگشته‌اند. ماهیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار حقوق داشته‌اند اما بازگشته‌اند. این یعنی چنین راهی در ایران نیز از درآمد بالاتری برخوردار خواهد بود.»

سرمایه‌گذار خارجی اتفاق فرهنگی اکوسیستم استارت‌آپی ایران است

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ابراز امیدواری کرد ایران در همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی قدم‌های موثرتری بردارد و گفت: «دلیل استقبال ما از سرمایه‌گذار خارجی پول آنها نیست. بلکه یک اتفاق فرهنگی برای پیاده‌سازی اکوسیستم مورد نظر است. پول در ایران به وفور پیدا می‌شود، اگر درست زیست‌بوم شکل بگیرم همه مردم و سرمایه‌گذاران پول خود را در این راه خرج می‌کنند.»

او در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری D8 خاطرنشان کرد: «شما سفیران موفقی هستید که این ایده را می‌توانید فرهنگ‌سازی کنید. شرکت‌های موفقی که با رشد سرسام‌آوری در حرکت هستند، الگویی برای مردم خواهند بود.»

ستاری ادامه داد: «بسیاری از سرمایه‌گذاران آرزوی خرید استارت‌آپ‌ها را دارند. اما باید آنها را به این درک رساند که در جهت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) فعالیت کنند و بدانند که در این راه باید در چند استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرد تا شاید یکی از آنها به نتیجه برسد. به این صورت جوانانی هم که ایده آنها شکست می‌خورد قرار نیست وام کسی را پس بدهند.»

او با ابراز امیدواری از موفقیت این کنفرانس گفت: «باید در تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی بتوان روابط خوبی را شکل داد. این حوزه حوزه تازه‌ای در کشور ما است و احتیاج دارد بیشتر روی آن کار شود.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از طرف دولت اعلام آمادگی کرد تا زیرساخت‌هایی که در چند سال اخیر ایجاد شده است و ایجاد خواهد شد را در اختیار سرمایه‌گذار خارجی بگذارند و افزود: «نقش ما چنین تسهیل‌گری‌هایی است، نه دخالت در بازار. ما باید زیرساخت‌های ارتباطی و فرهنگی را توسعه دهیم.»

مأموریت تازه پارک فناوری پردیس معاونت علمی، فعالیت در تهران است

ستاری مأموریت جدیدی که به پارک فناوری پردیس معاونت علمی محول شده است را تاثیرگذاری و فعالیت در کل استان تهران عنوان کرد و گفت: «آینده این شهر در گرو تکنولوژی و فناوری است.»

او توضیح داد: «پارک‌های فناوری نباید منحصر به دیوارهای اطراف خود باشند. همانطور که دانشگاه‌ها نیز باید به دل جامعه بروند. اگر پارک‌های فناوری انحصاری شوند نمی‌توانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.»

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران با ابراز امیدواری از ایجاد فرهنگی جدید در تهران برای ایجاد اقتصادی بزرگ‌تر، گفت: ایرادی ندارد شهرداری تهران نیز فکر کند می‌تواند درصدی از درآمد خود را از طریق سرمایه‌گذاری در شتاب‌دهنده‌ها به دست بیاورد. ضمن این که اتفاقات فرهنگی‌ای که در احیای بافت فرسوده در این شهر رخ می‌دهد بسیار عظیم است.»

او در آخر گفت: «امیدوارم بتوانیم یک شبکه سرمایه‌گذاری درست در داخل کشور شکل دهیم و در کنفرانس‌های آینده نیز موفق باشیم.»

منبع

برچسب‌ها: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوریاکوسیستم کارآفرینی ایرانسورنا ستاریسرمایه‌گذاری خطرپذیرتامین سرمایهاستارت‌آپاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.