چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم؟
بایدها و نبایدهای گفت‌وگوی استخدامی؛ ۸

چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

در این مطلب، راهنمایی‌های کاربردی برای یک مصاحبه شغلی موفق را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید شانس خود را برای به‌دست آوردن یک موقعیت کاری خوب افزایش دهید.

نوپانا: شما برای حضور در یک مصاحبه شغلی باید آمادگی لازم جهت پاسخگویی به پرسش‌های کارفرما را داشته باشید. در نظر داشته باشید که چگونه پاسخ دادن شما به سوالات کارفرما بسیار مهم است.

به گزارش نوپانا، معمولا کارفرمایان طی مصاحبه، جزئیات مربوط به طرز فکر شما و نیز واکنش‌‌تان نسبت به سوالات را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. اگر علی‌رغم انجام مصاحبه‌های شغلی فراوان همچنان موفق به یافتن شغل مورد علاقه‌تان نشده‌اید وقت آن رسیده است تا زمان بیشتری را برای گذر از این مسیر اختصاص دهید.

در ادامه این مطلب، راهنمایی‌های کاربردی برای یک مصاحبه شغلی موفق را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید شانس خود را برای به‌دست آوردن یک موقعیت کاری خوب افزایش دهید.

۱. شناخت زبان بدن

کنترل زبان بدن کار دشواری به نظر می‌رسد، اما ممکن است بدن ما واکنش‌هایی را نشان دهد که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. توجه به زبان بدن در طول یک مصاحبه شغلی به دلایلی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم بسیار مهم است:

جلوگیری از دلهره

قطعا مصاحبه‌کننده شما ناخوشایندی حال شما را متوجه خواهد شد. وقتی از نظر شما یک سوال ناخوشایند است، بهتر است به واکنش بدن خود نسبت به آن توجه داشته باشید و بهترین کار را جهت آرام کردن خود انجام دهید.

رفتار متواضعانه

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید درمصاحبه شغلی‌تان انجام دهید، پاسخ دادن به پیام‌های متنی، ایمیل‌ها یا هر چیز دیگری روی تلفن‌همراهتان است. شما علاوه‌بر کسب اطمینان از بی‌صدا بودن تلفن‌همراهتان باید سعی کنید با مصاحبه‌کننده خود یک ارتباط چشمی برقرار کنید. به خاطر داشته باشید نگاه کردن به اطراف و یا مناظر بیرون مخصوصا در زمان صحبت با مصاحبه‌کننده، نشان‌دهنده بی‌احترامی شما به صحبت‌های او و بی‌علاقه‌گیتان به موقعیت فعلی است.

۲. آمادگی پاسخگویی به سوالاتی که هوش عاطفی شما را می‌سنجند

بهتر است کمی جلوتر از زمان پیش روید و خودتان را برای پاسخگویی به این سوالات آماده کنید چراکه پرسش این سوالات و واکنش شما به آن‌ها یکی از ابزارهای مصاحبه‌کننده برای پی بردن به هوش احساسی شما است.

سوالاتی مانند: بزرگترین نقاط قوت و ضعف شما، نظر شما در مورد وقوع درگیری در محل کارتان، نحوه کنترل موقعیت‌های دشوار و استرس‌زا، علت ترک موقعیت کاری قبلی‌تان و... از جمله پرسش‌هایی هستند که باید آمادگی پاسخگویی صادقانه به آن‌ها را داشته باشید.

۳. پاسخ‌ به پرسش‌های استراتژیک

علاوه‌ بر موارد بالا، شما باید طی مصاحبه خود آمادگی پاسخگویی به سوالاتی درباره نحوه حل یک مساله و برنامه‌ریزی‌های تاکتیکی که تفکر استراتژیک شما را محک می‌زنند، داشته باشته باشید.

توانایی در حل مشکل

ممکن است در مصاحبه شغلی از شما بخواهند تا برای یک مشکل خاص که شاید شرکت در گذشته و یا در حال حاضر با آن مواجه شده است، راه‌حلی ارائه دهید. قبل از پاسخ بهتر است کمی تامل کنید و سپس شروع کنید. فراموش نکنید مصاحبه‌کننده به‌دنبال موارد زیر در پاسخ‌های شما است:

مرور برنامه استراتژیک

شناسایی عوامل مالی، صنعتی و زیست‌محیطی

مشورت با ذی‌نفعان

مرور چشم‌انداز شرکت

یافتن اشتباهات در یک برنامه استراتژیک

ممکن است برخی از  کارفرمایان از شما بخواهند تا یک برنامه استراتژیک را مرور کرده و اشتباهات یا نقاط ضعف آن را شناسایی کنید. هدف از این کار یافتن بیشترین تعداد مشکلات موجود در برنامه است؛ چرا که آن‌ها از تمامی اشتباهات برنامه آگاه هستند.

(همچنین بخوانید: انگیزه‌نامه تاثیرگذار می‌تواند استخدام شما را تضمین کند) 

برای شروع، ذهنتان را از هر مسئله دیگری خالی کنید و روی برنامه متمرکز شوید. استفاده از تجربیات گذشته در موقعیت‌های مشابه به شما کمک خواهد کرد.

راهنمایی‌های اضافه، مشاوره و سوالات

به یاد داشته باشید برای پاسخ‌گویی به سوالات یک مصاحبه هیچ قانون خاصی تعریف نشده است و شما می‌توانید با اطمینان و با استفاده از منابع موجود، خود را برای یک مصاحبه شغلی آماده کنید.

بهتر است در صورتی‌که آمادگی لازم برای توضیح برخی عبارات مانند نقاط اتصال، اهداف استراتژیک و افزایش سودآوری در مصاحبه‌های شغلی خود را دارید، از آن‌ها استفاده کنید. همچنین در زمان پاسخ‌گویی به سوالات مرتبط با مهارت‌ها و مدارک تحصیلی، برای هریک نمونه‌ای جهت ارائه به همراه داشته باشید.

فراموش نکنید ارائه مثال‌های واقعی برای شرایطی که قبلا آن‌ها را تجربه کرده‌اید (مانند شرایط استرس‌زا و نحوه مدیریت آن‌ها) بهترین گزینه برای تایید اظهارات شما محسوب می‌شوند.

امید است با استفاده از راهکارهای عنوان‌شده بتوانید آرامش خود را طی یک مصاحبه شغلی حفظ کرده و به موفقیت در آن دست یابید.

(همچنین بخوانید: نقشه گنج مدیران اجرایی تازه‌کار)

منبع

برچسب‌ها: مصاحبه شغلی زبان بدنموفقیت استخداممصاحبه استخدامیرفتار حرفه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.