احداث اولین دفتر آمازون در خاورمیانه
همزمان با امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد بحرین و آمریکا؛ ۷.۳

احداث اولین دفتر آمازون در خاورمیانه

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۱۷:۰۰ | ۳ دقیقه

همزمان با امضای توافق‌نامه‌های تجاری میان بحرین و آمریکا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار، بخش سرویس‌های وب آمازون، اولین دفتر خود در منطقه خاورمیانه را در بحرین احداث می‌کند.

نوپانا: سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد کشور بحرین که عهده‌دار سمت معاون فرمانده عالی نیروهای دفاعی بحرین و معاون اول نخست وزیر نیز هست، اعلام کرده است که توافق‌نامه‌های تجارت متقابل با تعدادی از کمپانی‌های آمریکایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار به امضا رسیده است. با توجه به اطلاعات منتشر شده، این توافق‌نامه‌ها مواردی همچون تبادلات اقتصادی، نفتی و تجهیزات هوایی را شامل می‌شوند که در جریان سفر اخیر سلمان آل خلیفه به آمریکا امضا شده‌اند.

به نظر می‌رسد که تفاهم‌نامه ۱۰ ساله تجارت آزاد میان بحرین و آمریکا تاثیر خود را گذاشته و کمپانی‌های غربی به حضور در این منطقه علاقه‌مند شده‌اند. همین مسئله باعث شده است ۲۰۰ کمپانی آمریکایی به سراغ بحرین بیایند و حتی اعلام شده است که سرویس‌های وب آمازون، اولین دفتر منطقه‌ای خود را در این کشور احداث می‌کند. سلمان بن حمد اعلام کرده است که بحرین سعی دارد با افزایش نقش بخش خصوصی، این بخش را تبدیل به موتور اصلی حرکت اقتصادی بحرین کند.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که بخش عمده‌ای از قراردادهای امضا شده به صنایع سنگین ارتباط دارند و حتی مسئولان مرتبط با صنعت نفت و دیگر صنایع بحرین همچون تولید آلومینیوم در جریان مذاکرات منتهی به عقد قرارداد حضور داشته‌اند. از جمله کمپانی‌های حاضر آمریکایی در این قراردادها می‌توان به جنرال الکتریک، گروه بچل و برخی کمپانی‌های توریستی اشاره کرد.

با در نظر گرفتن قرارداد‌های امضا شده می‌توان انتظار داشت که جنرال الکتریک، ساخت چهارمین توربین گاز نیروگاه شماره پنج بحرین را به پایان برساند و از سوی دیگر با گسترش خط تولید شماره شش شرکت آلبا، این کمپانی تبدیل به بزرگ‌ترین پایگاه ذوب آلومینیوم شود.

در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که هیچ آمار و ارقام دیگری از قرادادهای امضا شده به دست نیامده است و فعلا هیچکدام از ۲ طرف آمریکایی و بحرینی، جزئیاتی را در این زمینه ارائه نکرده‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از نهادها و موسسات دولتی کشور بحرین، از طرفین قرارداد هستند، انتظار می‌رود که نهایتا آمار دقیق‌تریی به صورت عمومی منتشر نشود.

این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که بحرین سعی دارد با ایجاد فضای آزاد برای کمپانی‌های غربی، به رقابت با عربستان و امارات بپردازد و تبدیل به مقصد نهایی سرمایه‌های غرب در منطقه خاورمیانه شود.

(همچنین بخوانید: ورود بانک بحرینی به قطب رباتیک آمریکا)

منبع

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاریجذب سرمایهخاورمیانهجنگ اقتصادیبخش خصوصیسرمایه‌گذاری خارجی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.