عادات ساده‌ای که تفکر شما را بهبود می‌بخشند
راهکارهایی برای تقویت ذهن ۸

عادات ساده‌ای که تفکر شما را بهبود می‌بخشند

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

مغز همانند یک عضله است؛ درست همان‌طور که ورزش بدنی، بدن شما را تقویت می‌کند، ورزش‌های ذهنی نیز موجب تقویت مغز می‌شوند.

نوپانا: برای هوشمندانه عمل کردن باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا ذهن ما قادر است به هسته یک مسئله رسوخ کند؟ شاید این موضوع، سوال بسیاری از افراد باشد.

به گزارش نوپانا، افراد به‌اندازه کافی از مهارت تفکر خود استفاده نمی‌کنند و اغلب ما توانایی‌های ذهنی خود را نادیده می‌گیریم.

مغز یک عضله است؛ درست همان‌طور که ورزش‌های بدنی، بدن شما را تقویت می‌کنند، ورزش‌های ذهنی نیز به مغز شما کمک می‌کنند تا قدرت خود را برای تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف افزایش دهید. این ایده که برخی افراد ممکن است با قدرت ذهنی بیشتری نسبت به دیگران متولد شوند، کاملا بی‌اساس است. در ادامه به توضیح مواردی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تفکر بهتری نسبت به موضوعات مختلف داشته باشید.

تحریک مغز

برای تحریک و تمرین مغز، تمرین‌های فراوانی طراحی شده است. برای این کار می‌توانید معماهای کلاسیک مانند جدول کلمات متقاطع و‌ یا سودوکو را امتحان کنید تا مغز خود را در حالت حل مسئله حفظ کنید. انجام تمرین‌های این‌چنینی مغز شما را به چالش می‌کشد.

گوش دادن

در نگاه اول انجام این کار به‌نظر آسان می‌رسد. در واقع گوش دادن به همکاران یا دوستان باتجربه می‌تواند در بلندمدت به بهبود تفکر شما کمک کند. شما همچنین می‌توانید یک کتاب صوتی تهیه کنید و در هنگام ورزش یا رانندگی آن را گوش کنید و در درازمدت شاهد نتایج آن باشید.

مطالعه کردن

مطالعه یک فاکتور مهم در بهبود شیوه تفکر به‌شمار می‌رود؛ چرا که نه‌تنها موجب کسب اطلاعات جدید می‌شود، بلکه به‌طور غریزی به افزایش دایره لغات و گرامر شما کمک می‌کند. هدف شما از مطالعه نباید پایان دادن به کتاب در کوتاه‌ترین زمان باشد، بلکه باید تا جایی که امکان دارد یاد بگیرید. برای مطالعه یک مطلب سعی کنید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که حس کنجکاوی شما را تحریک می‌کنند زیرا این کار می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

به‌خاطر داشته باشید اگر همیشه کتاب‌های فانتزی یا داستان بخوانید، در این‌صورت هیچ‌گونه اطلاعات خاصی برای عملی کردن در زندگی روزمره خود یاد نخواهید گرفت؛ پس سعی کنید ‌کتاب‌های علمی با موضوعات مربوط به کسب‌و‌کار و یا موارد دیگر را نیز مطالعه کنید.

نوشیدن آب کافی

مطالعات انجام‌شده در دانشگاه لندن و دانشگاه وستمینستر در انگلستان نشان داده است که عملکرد مغز ما بدون آب، تا ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

 بدن ما از ۵۰ تا ۷۵ درصد آب تشکیل شده است و وقتی‌که با کاهش آب مواجه می‌شود مغز باید کار سختی را برای تولید نتایج مشابه انجام دهد. یک بطری آب در کنار خود داشته باشید تا مقدار مصرف روزانه خود را پیگیری کنید.

(همچنین بخوانید: با تفکر استراتژیک، فرصت‌ها را هوشمندانه تحلیل کنید)

دوره‌های آنلاین

فضای وب پر از دوره‌های آموزشی آنلاین است و برای شما با هر سلیقه‌ و موضوعی که به دنبال یادگیری آن باشید حداقل چندین دوره وجود دارد. پس فرصت را از دست ندهید، موضوع مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و در دوره‌های آموزشی آن شرکت کنید.

سوال پرسیدن

دلایل منطقی را جست‌وجو کنید. اگر یک مسئله شامل چندین عنصر باشد، جنبه‌های مختلف آن را از یکدیگر متمایز کنید. توجه داشته باشید هنگام پرسش، اگر سوالی مبهم را عنوان کنید پاسخ‌های مبهم نیز دریافت خواهید کرد. در جهان کسب‌و‌کار سوال بپرسید؛ چرا که دست یافتن به بسیاری از موفقیت‌ها در حیطه کسب‌و‌کار، از سوالات و تفکرات نوآورانه حاصل می‌شوند.

ورزش کردن

ورزش نه‌تنها فشار‌خون شما را تنظیم می‌کند، بلکه شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد. همچنین ورزش کردن اعتماد‌به‌نفس شما را افزایش می‌دهد.

 نتایج تحقیقات در دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که تمرین مغز، به شیوه‌ای است که حافظه و مهارت تفکر را تقویت می‌کند. یافتن زمانی برای ورزش چالش‌برانگیز، اما لازم است.

به‌موقع انجام دادن کارها

زمانی‌که می‌خواهید به فردی دقیق و هوشمند تبدیل شوید، نیازمند یک مبارزه درونی خواهید بود. باید توجه داشته باشید که به تعویق انداختن کارها، بیهوده‌ است. اگر شما زمان انجام هر کاری را به تعویق می‌اندازید، قطعا فرصتی برای انجام کارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیز ندارید و نباید منتظر تغییر در فکر خود باشد.

فراموش نکنید، زمان یک فاکتور گران و مهم است پس نباید آن را هدر دهید.

نادیده گرفتن برچسب‌ها

برچسب‌ها مانع یک تفکر روشن هستند و تصاویری که در ذهن قرار می‌گیرند را تنظیم می‌کنند که البته حذف آن‌ها کار سختی است. برچسب‌ها همچنین برداشت شما از مردم را به موارد کلی محدود می‌کنند. بهتر است برای کسب نتایج موثر با حذف آن‌ها روی جزئیات متمرکز شوید.

(همچنین بخوانید: چگونه تصمیمات خلاقانه و موثر بگیریم؟)

منبع ۱

منبع ۲

برچسب‌ها: تفکربهبود تفکرآموزشمغزعملکرد مغزمطالعه سوال پرسیدن
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.