چگونه در بازاریابی اینترنتی بیمه موفق باشیم؟
رویکردی مهم در صنعتی مهم؛ ۷

چگونه در بازاریابی اینترنتی بیمه موفق باشیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۹:۰۰ | ۱۳ دقیقه

بازاریابی اینترنتی بیمه در کسب‌وکارهای مرتبط با بیمه نقش مهمی ایفا می‌کند؛ اما سوال مهم اینجاست که برای این نوع بازاریابی بیمه چه باید کرد؟

نوپانا: بازاریابی اینترنتی بیمه در کسب‌وکارهای مرتبط با بیمه نقش مهمی ایفا می‌کند. بازاریابی اینترنتی بیمه از نظر سلسله‌مراتب سازمانی معمولا در بخش بیمه عمر یا سایر بیمه‌ها جای می‌گیرد. اما سوال مهم اینجاست که برای این نوع بازاریابی بیمه چه باید کرد؟

تبلیغات موثر در این زمینه کدام است؟ برای برنامه‌ریزی درست درباره‌ بازاریابی اینترنتی بیمه باید بودجه‌ موردنظر برای کار بازاریابی و تبلیغات را به‌دقت تخمین بزنید و در تشخیص بازار هدف و شناخت نوع محصول خوب عمل کنید. مثلا باید بدانید که بیمه‌ عمر را به مشتری ارائه می‌کنید یا بیمه سلامت، خودرو و… . شناخت مخاطب هدف، از لحاظ جمعیت‌ شناختی نیز در این راه مفید خواهد بود.

تبلیغات آنلاین یکی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی بیمه است که هزینه‌کردن برایش به‌صرفه خواهد بود و نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. مثلا داشتن وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا در فضای مجازی نیز حضور داشته باشید و امکان شناخته‌شدن و برقراری ارتباط با شما دوچندان شود.

بازاریابی اینترنتی بیمه - انواع روش‌ها

برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی بیمه، باید شناخت درستی از وضعیت خود و مشتری داشته باشید. این‌ روزها بیشتر افراد به اینترنت و رایانه دسترسی دارند، پس برای موفقیت در هر کسب‌وکاری حضور در این فضا ضروری است. پس برای ورود به فضای مجازی برنامه‌ریزی کنید.

از تبلیغات آگاهی‌دهنده در نشریات تخصصی نیز غافل نشوید. حرفه‌ای‌های این صنعت و هر صنعت دیگری، معمولا نشریات تخصصی در حیطه‌ی کاریشان را دنبال می‌کنند تا در جریان اخبار و تغییرات قرار بگیرند. با حضور در این نشریات، فرصت معرفی بیشتر خود و کسب شهرت را به‌دست بیاورید.

یکی دیگر از روش‌ها و ابزارهای مناسب بازاریابی بیمه استفاده از تبلیغات تلویزیونی و چاپی است. هدف از بهره‌مندی از روش‌های مختلف بازاریابی بیمه و تبلیغات، افزایش مشتریان و افزایش فروش است؛ پس نباید بی‌گدار به آب بزنید. ضمن اینکه تبلیغات چاپی و تلویزیونی هزینه‌ی بالایی دارند.

پس در صورت داشتن بودجه برای چنین تبلیغاتی باید با مشاوران تبلیغات و آژانس‌ها مشورت کنید و به فکر راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی باشید؛ کمپینی هدفمند که شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. در هر حال تمایز و تاثیرگذاری تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید.

سعی کنید با بودجه‌ای که در اختیار دارید، تبلیغات چشم‌گیری تدارک ببینید. مثلا اگر از تبلیغات چاپی استفاده می‌کنید، بهتر است رنگ‌ها و طرح‌هایی جذاب انتخاب کنید؛ کلماتی سفید در بستری مشکی یا انواع رنگ‌های زیبا و… .

درادامه، ۷ ایده‌ بازاریابی اینترنتی بیمه پیشنهاد شده است:

۱. مدیریت پایگاه داده‌ای مرتب و مفید

داده‌های ناصحیح و اشتباه می‌توانند کمپین تبلیغاتیتان را دچار شکست کنند. داده‌های بد، زمان و انرژی و پول را تلف می‌کند و فقط باعث می‌شود روزبه‌روز به شمار مشتریانی که از شما دور می‌شوند، اضافه شود.

مثلا افزایش نرخ مخاطبانی که تصمیم می‌گیرند ایمیل‌های دریافتی از شما را دیگر دنبال نکنند و در اصطلاح «آنسابسکرایب» کنند، باعث می‌شود تا ارائه‌دهنده‌ خدمات پست‌الکترونیکی به شما کارت قرمز بدهد و پس از مدتی حساب کاربریتان را به حالت تعلیق در بیاورد.

تاثیرات داده‌های نامطلوب فقط به این قضیه ختم نمی‌شود، بلکه نقش بسیار مهمی در سایر اقدامات بازاریابی شما نیز خواهد داشت. مثلا داده‌های اشتباه می‌توانند اقدامات لازم برای اجرا درباره‌ مخاطبان هدف در شبکه‌های اجتماعی و… را نیز تحت تاثیر قرار بدهند. پس سعی کنید همواره حواس‌تان به داده‌های مشتریان باشد و چند وقت یک‌بار آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

بازاریابی اینترنتی بیمه - مدیریت پایگاه داده

۲. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مشتری

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های جذب مشتریان است. با وجود شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانید مشتریان بالقوه را جذب و آن‌ها را وارد فرایند ارتباط و خرید کنید.

این کار مستلزم استفاده‌ درست از فضای مجازی و البته تولید محتوایی است که مخاطب را جلب و درگیر کند. این ابزار مفید تنها برای بازاریابی بیمه کاربرد ندارد، تمام کسب‌وکارها می‌توانند از ظرفیت بی‌نظیر آن برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان بهره ببرند.

برای استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باید گوشی شنوا برای شنیدن حرف‌های مخاطبانتان داشته باشید. باید ببینید که نیازها و خواسته‌های آن‌ها چیست و به‌شیوه‌ خودشان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. با تولید محتوای مناسب و مفید نیز تلاش کنید تا مخاطب را جذب کنید.

(همچنین بخوانید: بیمه دی، پیش‌قدم در سرمایه‌گذاری کلان بر استارت‌آپ‌های بیمه‌ای)

۳. توجه به نظرات آنلاین کاربران

یکی از مهم‌ترین روش های تبلیغات و بازاریابی، از جانب مشتریان و در قالب تبلیغات دهان‌به‌دهان صورت می‌گیرد. بیشتر افراد قبل از خرید بیمه از آشنایان و اقوام خود در این‌باره سوال می‌کنند و مایل هستند تا از تجربیات آن‌ها استفاده کنند.

این روزها پرسش و تحقیق برای خرید فقط به آشنایان محدود نمی‌شود، بلکه هر کس قبل از اقدام به خرید بیمه و هر چیز دیگری سری به اینترنت می‌زند و سعی می‌کند از نظرات سایر کاربران نیز آگاه بشود. پس حواس‌تان باشد تا با رصد این فضاها در مورد نظرات کاربران درباره‌ خودتان دقیقا آگاه باشید.

مدیریت نظرات کاربران در بازاریابی بیمه - بازاریابی اینترنتی بیمه

۴. استفاده از محتوای تصویری/ ویدئویی برای ارتباط بیشتر

شاید باور نکنید اما بیشتر کسب‌وکارهای موفق b2b هم این‌ٰروزها از ویدئوهای تبلیغاتی برای بازاریابی استفاده می‌کنند. برای بازاریابی اینترنتی بیمه نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید و با تولید محتوای ویدئویی مناسب و قرار دادن آن در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان بازاریابی بیمه را تاثیرگذار پیش ببرید.

برای استفاده از این شیوه‌ بازاریابی بیمه و تبلیغات می‌توانید:

- شرکت خود را در ویدئو معرفی کنید.

- درباره‌ محصولات و خدمات‌تان صحبت کنید.

- از رسالت و ماموریت سازمانی‌تان بگویید.

- به سوالات متداول مشتریان پاسخ بدهید.

- با مخاطبان و مشتریان خارجی حرف بزنید.

- پیشنهادهای تبلیغاتی برای ارتقای فروش ارائه کنید.

- با مخاطبان ارتباطات نزدیک‌تری مانند تبریک تولد، فارغ‌التحصیلی و… داشته باشید.

- تبلیغات ویدئویی شما می‌تواند در قالب‌ها و بسترهای مختلف ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی و یا ایمیل، وبینار، وبسایت و… منتشر شود.

۵. انتخاب جملات و عناوین جذاب برای موضوع ایمیل‌ها

این ٰروزها همه از پست الکترونیک برای تبلیغات و آگاهی به مخاطب بهره می‌برند. برای بازاریابی بیمه نیز باید از ایمیل استفاده کنید. فقط حواس‌تان باشد که عنوان‌‌های جذابی که برای ایمیل‌های خود به مخاطب استفاده می‌کنید، کلید بازگشایی آن ایمیل خواهند بود.

بیش از ۵۰درصد مخاطبان پیام‌های تبلیغاتی، در صورتی ایمیل را باز می‌کنند که عنوان و موضوع آن برایشان جذاب باشد. این نخستین گام برای جلب توجه مخاطب است و پس از آن باید برای حفظ مشتری اقدامات دیگری انجام شود.

۶. برون‌سپاری حفظ ارتباط با مشتری

برای اینکه همیشه در صحنه‌ رقابت باقی بمانید، باید پیوسته ارتباط خود با مخاطبان و مشتریان را حفظ کنید. ابزارهای ارتباطی امروزی بسیار پرشمار هستند و رسیدگی به همه‌ آن‌ها و البته تولید محتوای مناسب برای‌شان کاری دشوار و زمان‌بر است.

برای حفظ ارتباط با مشتری می‌توانید مدیریت این ارتباط را برون‌سپاری کنید. به این معنی که از نیروهایی خارج از سازمان بخواهید مدیریت اوضاع را به دست بگیرند و از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی مدیریت شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و …. را سر و سامان بدهند.

حفظ ارتباط با مشتری در مدیریت بیمه - بازاریابی اینترنتی بیمه

۷. توجه به گسترش تلفن‌های هوشمند

تلفن‌های هوشمند همه‌جا حضور دارند و بیشتر ارتباطات افراد از طریق آن‌ها پیگیری می‌شود. در چنین فضایی باید دقت کنید که محتوایی تولیدی برای چنین بستری مناسب و جذاب باشد. پس رمز موفقیت در بازاریابی اینترنتی بیمه دقت به تمام ابزارهای جدید و قدیم بازاریابی است.

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر کاربران از طریق تلفن‌های همراه هوشمند خود اخبار، سایت‌ها، اپلیکیشن‌های مختلف و… را پیگیری می‌کنند؛ پس از اهمیت تلفن‌های هوشمند و حفظ ارتباط از طریق آن با مخاطب غافل نشوید. مثلا وجود کانالی در تلگرام برای بازاریابی بیمه یکی از متداول‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید.

(همچنین بخوانید: ارائه استارت‌آپ به سرمایه‌گذار: از ساختار سازمانی تا بیمه)

منبع

برچسب‌ها: ارتباط با مشتریانتبلیغاتبازاریابیبیمهبرون‌سپاریشبکه‌های اجتماعیمدیریتتبلیغات آنلاین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.