چگونه استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای سنتی را شکست می‌دهند؟
موفقیت کسب‌و‌کارهای نوپا در میدان رقابت؛ ۸

چگونه استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای سنتی را شکست می‌دهند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

کسب‌وکارهای سنتی که برای ادامه حیات مجبور هستند سود بیشتری از مشتریان دریافت کنند، نمی‌توانند با استارت‌آپ‌های بزرگ رقابت کنند و از صحنه رقابت حذف می‌شوند.

نوپانا*: با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد استفاده از اینترنت در کشور، کسب‌وکارهای جدیدی در حال شکل‌گیری هستند که قواعد دنیای کسب‌وکار را تغییر داده‌اند. در مدل سنتی، رقابت کسب‌وکارها بر سر تولید محصول و ارائه خدمات بهتر بود، اما در دنیای استارت‌آپ‌ها رقابت بر سر مدل کسب‌وکار جدید است. خدمات ارائه‌شده به مشتریان تغییر چندانی نکرده است، اما مدل‌های کسب‌وکار به کلی دگرگون شده است. 

به گزارش نوپانا، در حالی که کسب‌وکارهای سنتی برای دوام خود باید با حاشیه سود ۲۰ تا ۳۰درصدی فعالیت می‌کردند، استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با تغییر مدل کسب‌وکار، سود دریافتی از مشتریان را تا حدود نصف این مبلغ کاهش داده و هزینه‌های خود را نیز نسبت به رقبای سنتی کاهش دهند.

پتانسیل مقیاس‌پذیری و جذابیت سرمایه‌گذاری بلندمدت روی استارت‌آپ‌ها باعت شده است تا آن‌ها بتوانند سرمایه لازم جهت نفوذ به بازار را جذب کرده و به سرعت رشد کنند. تمایز قیمتی منجر به مراجعه مردم از کسب‌وکارهای کوچک سنتی به استارت‌آپ‌ها شده است.

(همچنین بخوانید: سرمایه‌گذاری تخصصی، بهترین راه‌حل حمایت از استارت‌آپ‌ها)

با ادامه این وضعیت، کسب‌وکارهای کوچکی که برای ادامه حیات مجبور بودند سود بیشتری از مشتریان دریافت کنند، نمی‌توانند با استارت‌آپ‌های بزرگ رقابت کنند و از صحنه رقابت حذف می‌شوند. نهایتا تا چند سال آینده تعداد کمتری کسب‌وکار در هر بخش باقی می‌مانند. مشتریان هم برندهای بزرگ و شناخته‌شده را به خاطر می‌سپارند و می‌توانند بر اساس مقایسه بین برندها، محصول و خدمت مورد نیاز را انتخاب کنند.

این روند تا چند سال آینده در کشور منجر به حذف کسب‌وکارهای واسطه‌ای سنتی در حوزه‌های خدماتی از قبیل موسسات حمل‌ونقل، آژانس‌های گردشگری، دلال‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، بنگاه‌های مسکن، دفاتر خرید و فروش خودرو، موسسات آموزشی، دفاتر بیمه، شرکت‌های بازاریابی، موسسات تبلیغاتی و ... خواهد شد.

*یادداشتی از دکتر محمد واعظی‌نژاد

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپسودآوریجذب سرمایهرقابتاستارتاپکسب‌وکارهای سنتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.