چگونه برای آزادکاری آماده شویم؟
اصول فریلنسینگ؛ ۷

چگونه برای آزادکاری آماده شویم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ - ۱۱:۰۰ | ۸ دقیقه

این روزها آزادکاری، از محبوب‌ترین کارهایی است که به‌عنوان شغل دوم در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب مراحل تبدیل شدن به یک آزادکار را بررسی می‌کنیم.

نوپانا: انتخاب آزادکاری به‌عنوان حرفه‌ اصلی یعنی از یک سری مزایا مانند دریافت حقوق ثابت و ماهیانه، بیمه و مرخصی با حقوق محروم خواهید شد؛ اما مهم‌ترین مزیت آن این است که از این به بعد رئیس خودتان هستید و می‌توانید ساعات و محل کارتان را خودتان انتخاب کنید.

همچنین برای مرخصی گرفتن نیازی به اجازه‌ دیگران ندارید و به عبارتی این شما هستید که قوانین کاری را تعیین می‌کنید. این روزها آزادکاری یکی از محبوب‌ترین کارهایی است که به‌عنوان شغل دوم در نظر گرفته می‌شود. در ادامه‌ این مطلب مراحل تبدیل شدن به یک آزادکار را بررسی می‌کنیم.

freelance

۱. تصمیم بگیرید و پای آن بایستید

اولین گام برای وارد شدن به دنیای آزادکاری این است که تصمیم جدی بگیرید و به آن پایبند باشید. این گام از این جهت مهم است که معمولا آغاز هر کاری سخت‌ترین مرحله است. ۲ ماه زمان بگذارید و مهارت‌های خود را برای جذب مشتری تبلیغ کنید. شخصی که نتواند تصمیم جدی در این زمینه بگیرد و روی آن تمرکز کند در نهایت باید مانند گذشته کارمند یک شرکت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که دید انسان‌ها به آزادکاری در حال عوض شدن است.

۵۹درصد آزادکارها معتقدند که بازار آزادکاری نسبت به سه سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. همچنین مردم دید مثبت‌تری نسبت به آزادکاری پیدا کرده‌اند و احترام بیشتری برای آن قائل هستند. آزادکارهای تمام وقت نیز با گذشت زمان مهارت‌های بیشتری کسب کرده‌اند و قصد دارند آن‌ها را در سال آینده نیز بهبود دهند. اغلب آزادکاران معتقدند این روزها داشتن مشتری‌های متنوع مطمئن‌تر از داشتن یک کارفرمای ثابت است.

۲. مهارت‌های خود را شناسایی کنید

در این مرحله باید از خودتان بپرسید که چه توانایی‌هایی دارید؟ انجام چه خدماتی را می‌توانید به دیگران پیشنهاد دهید؟ برای بهتر شدن چه کارهایی باید انجام دهید؟ یکی از بهترین مزیت‌های آزادکاری این است که پروژه‌های زیادی با مهارت‌های متنوعی برای انجام دادن وجود دارد.

به‌عنوان مثال تولید محتوا، ویرایش، طراحی و توسعه‌ سایت، مدیریت پروژه، تهیه ویدئوی آموزشی، تحلیل کسب‌و‌کار، تحلیل داده، حسابرسی، بازاریابی دیجیتال، آموزش آنلاین، دستیار مجازی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، حسابداری و برنامه‌نویسی از جمله کارهایی هستند که یک فرد آزادکار می‌تواند پروژه‌های مورد نظر را از میان آن‌ها انتخاب کند. این مهارت‌ها همیشه مورد نیاز هستند و همیشه کار برایشان وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید آزادکار شوید و می‌خواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید، اولویت اول خود را روی این مهارت‌ها بگذارید.

۳. وب‌سایت آزادکاری مناسب پیدا کنید

این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی دیجیتال، وب‌سایت‌های آزادکاری زیادی وجود دارند که می‌توانید با ثبت‌ نام در آن‌ها، پروژه‌های مورد علاقه‌ خود را انتخاب کنید. برخی از سایت‌ها تخصصی هستند و به‌عنوان مثال در زمینه‌ تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال کار می‌کنند؛ درحالی‌که یک وب‌سایت دیگر ممکن است بیشتر روی پروژه‌های طراحی گرافیک فعالیت داشته باشد.

پس مهم‌ترین چیز این است که ابتدا مهارت‌های خود را بشناسید و سپس در وب‌سایت آزادکاری مناسب ثبت‌ نام و با انجام پروژه‌های مورد نظر درآمد کسب کنید.

freelance

۴. پروفایل حرفه‌ای بسازید

بازاریابی مهارت‌ها یک گام مهم در آزادکاری است. یک شخص شاید در زمینه‌ طراحی وب‌سایت، تولید محتوا و ویرایش ویدئو مهارت داشته باشد؛ اما بدون تبلیغ کردن مهارت‌هایش هیچکس از وجود او مطلع نخواهد شد. ساختن پروفایل حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین و (about.me) یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ مهارت‌ها است؛ زیرا بسیاری از کارفرما کارمندان مورد نظر خود را از چنین سایت‌هایی پیدا می‌کنند.

فیلیپ پلیو، هم‌بنیان‌گذار شرکت (Furor Media) معتقد است که شبکه‌های اجتماعی از بهترین راه‌های جذب مخاطب هستند. تبلیغات پولی در این شبکه‌ها به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند که در معرض دید مخاطبان زیادی قرار بگیرند. درواقع تبلیغات، تضمینی برای جذب مخاطب و افزایش فروش محصولات خواهد بود. داشتن یک برند شخصی که به‌خوبی تعریف شده باشد نیز برای جذب مشتری ضروری است.

۵. روی شهرت حرفه‌ای آنلاین خود کار کنید

کسب‌و‌کار آزادکاری شما به شهرتی بستگی دارد که در طی چند سال برای خودتان می‌سازید. بازخوردهایی که می‌گیرید و نظراتی که داده می‌شود، شهرت و اعتبار شما را می‌سازند. نظرهای منفی از طرف یک مشتری بسیار خطرناک است و این موضوع می‌تواند آینده‌ کاری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن خلاقیت، توانایی ذهنی و فیزیکی و توجه کردن به مهلت پروژه از جمله مواردی هستند که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. در غیر این صورت بهتر است که از آزادکاری فاصله بگیرید.

۶. راه‌های ارتباطی را باز بگذارید

ارتباطات مهم‌ترین عنصری است که می‌تواند به آزادکاری معنا ببخشد. در کنار عضویت در وب‌سایت‌های تخصصی آزادکاری، حضور آنلاین در شبکه‌های اجتماعی مانند اسکایپ، لینکدین و فیس‌بوک از جمله راه‌های ارتباطی قوی به شمار می‌رود. اگر چنین ارتباطاتی نداشته باشید، فرصت‌های زیادی را از دست خواهید داد. همچنین سعی کنید همیشه در دسترس باشید و در اسرع وقت به سوال‌های مشتری پاسخ دهید.

(همچنین بخوانید: آزادکاری یا فریلنسینگ و مشکلات آن)

منبع

برچسب‌ها: آزادکاریفریلنسینگ بازاریابی دیجیتالشغلکسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.