صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پشتیبان رشد اقتصادی
عضو گروه اقتصاد دانشگاه مفید تأکید کرد: ۸

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پشتیبان رشد اقتصادی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۱۵:۲۵ | ۶ دقیقه

رضایی‌دوانی: حمایت از فعالان استارت‌آپی، پیش‌زمینه رسیدن به شکوفایی اقتصادی است.

نوپانا: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید رضایی‌دوانی، عضو شورای فقهی بورس و عضو گروه اقتصاد دانشگاه مفید گفت: دولت می‌تواند با حمایت از استارت‌آپ‌ها و رفع موانع پیش‌روی فعالان این حوزه، باعث رونق هرچه بیشتر این کسب‌وکارها شود. استارت‌آپ‌ها که اثرات مفیدشان در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، بدون حمایت دولت و حاکمیت، نمی‌توانند رشد کنند. وجود این کسب‌وکارها باعث می‌شود هزینه و بار مسئولیت دولت در ایجاد اشتغال به شکل گسترده‌ای کاهش یافته و به بخش خصوصی منتقل شود.

او ادامه داد: راه‌اندازی کسب وکارهای جدید مستلزم هزینه‌های مختلفی است و کسانی که در این مسیر قدم برمی‌دارند، توانایی ریسک‌پذیری بالایی دارند، چرا که ممکن است با شکست‌های پرهزینه‌ای مواجه شود.

عضو شورای فقهی بورس افزود: مفید بودن استارت‌آپ‌ها در اقتصاد، فقط به ماهیت دانش‌بنیان آنان برنمی‌گردد، بلکه توانایی اشتغال‌زایی این کسب‌وکارها نیز بسیار حائز اهمیت است. استارت‌آپ‌ها موجب دست‌یابی عده زیادی به کار مورد نظر خود، با هزینه کمتر می‌شوند و این مزیت، نقش قابل توجهی در رشد اقتصادی دارد. بنابراین پیش‌زمینه رسیدن به شکوفایی اقتصادی حمایت از فعالان استارت‌آپی و ریسک‌پذیران است تا از فعالیت‌های اقتصادی در آینده ناامید نشده و با دلگرمی و امیدواری، به کار خود ادامه دهند.

رضایی‌دوانی یکی از راهکارهای موجود برای حمایت از استارت‌آپ‌ها را ورود بخش‌های تولیدی به اکوسیستم استارت‌آپی دانست و تصریح کرد: اگر بخش‌های تولیدی، حمایت بیشتری از کسب‌وکارهای نوپا انجام دهند، با سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات و آموزش می‌توانند سودی متقابل هم برای استارت‌آپ‌ها و هم برای خود به دست آورند، چراکه استارت‌آپ‌ها می‌توانند صنایع تولیدی را متحول کنند. برای مثال در سازمان بورس، اوراقی به نام اوراق ایده و فکر در میان تولید‌کنندگان تهیه شده که هم ابداع‌گران سود خوبی نصیب‌شان شده و هم از شیوه‌های جدید در بخش‌های تولیدی استفاده می‌شود.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه مفید، فرهنگ‌سازی در زمینه استارت‌آپ‌ها را ضروری خواند و گفت: باید ساختارها به گونه‌ای اصلاح شود که حداکثرِ حمایت ممکن از نخبگان و نوآوران صورت گیرد. اگر دولت و مجلس از استارت‌آپ‌ها حمایت نکنند، رغبت مردم نیز به این کسب‌وکار کاهش می‌یابد. این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی عمیقی دارد که به شکل عملی و نه فقط در شعار باید انجام شود.

او با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و فواید این آن در پیش‌برد اهداف کسب وکارهای نوپا افزود: یکی از راه‌های کمک به استارت‌آپ‌ها، تشکیل صندوق‌های جسورانه است که مانند بیمه عمل می‌کند و موجب می‌شود که ضایعات و خطرات احتمالی پیش‌رو را برای نوآوران رفع کند تا با خیال راحت‌تری کسب‌وکار خود را ادامه دهند. همچنین دولت با کمک به این صندوق‌ها و دادن تسهیلات مالی و ایجاد بستر قانونی مناسب، می‌تواند به طور غیرمستقیم به آنها کمک کرده و یا اینکه مراکز تولیدی و کارخانجات با در نظر گرفتن سهمیه‌ای برای این نوع صندوق‌ها و افراد صاحب ایده، فعالیت بهتر آنها را تسهیل کند. برای مثال می‌توان صندوق‌های وقفی برای کسانی که علاقه‌مندی به کارهای خیر و عام‌المنفعه دارند ایجاد کرد. ایجاد این صندوق‌ها می‌تواند کمک زیادی به فعالان استارت‌آپی کند و یا سازمان بورس و سازمان اوقاف با همکاری مشترک در این زمینه می‌توانند به نتایج خوب و ماندگاری دست یابند.

رضایی دوانی از موانع و قوانین دست‌و‌پاگیری که برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد و نهادهایی که هرکدام به نحوی مانع فعالیت استارت‌آپ‌ها می‌شوند، گلایه کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها می‌توانند در چهارچوبی کاملا قانونی، تحت تشکل واحد، مشکلات و موانع را مشخص کنند و خواسته‌های خود را در قالب یک مطالبه عمومی، به گوش مسئولان و نمایندگان مجلس برسانند تا مراکز قانون‌گذاری نسبت به رفع مشکلات آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپسرمایه‌گذار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.