استارت‌آپ‌ها، پیروز میدان رقابت با کسب‌وکارهای سنتی
در کارگاه دکتر محمد واعظی‌نژاد با حمایت رسانه‌ای نوپانا، مطرح شد: ۸

استارت‌آپ‌ها، پیروز میدان رقابت با کسب‌وکارهای سنتی

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

کارگاه «استارت‌آپ چیست و چگونه استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای سنتی را شکست می‌دهند؟» با ارائه دکتر محمد واعظی‌نژاد در تهران برگزار شد. در این مطلب به گزارش برگزاری این کارگاه می‌پردازیم.

نوپانا: استارت‌آپ کلمه‌ای است که در اکوسیستم کارآفرینی بسیار شنیده می‌شود؛ کسب‌وکارهای نوپا نیز با نام استارت‌آپ شناخته می‌شوند اما تعریف استارت‌آپ چیست؟ آیا این کسب‌وکارها باعث شکست کسب‌وکارهای سنتی می‌شوند؟

برای پاسخ به ۲ سال بالا، کارگاهی با عنوان «استارت‌آپ چیست و چگونه اسنارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای سنتی را شکست می‌دهند؟» در تاریخ ۷ آذر ماه در پژوهشکده حکمت برگزار شد که در ادامه به شرح برگزاری آن می‌پردازیم.

به گزارش نوپانا، دکتر محمد واعظی‌نژاد، مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آتیه ارتباط کیش و بنیان‌گذار استارت‌آپ مهمانو، در شروع کارگاه به ابعاد مختلف استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: «کارآفرینی یکی از ابعاد استارت‌آپ‌هاست؛ بحث‌های جانبی دیگری نیز در این حوزه وجود دارد.»

او ادامه داد: «استارت‌آپ‌ها باعث رشد و توسعه اقتصادی شده و در امر اشتغال‌زایی نقش موثری دارند. مباحث امنیتی و فرهنگی از ابعاد دیگر بوده و در رشد و ارتقای این کسب‌وکارها اهمیت دارند.»

استارت‌آپ کلمه‌ای است که اکثر افراد مفهوم آن را نمی‌دانند. در گذشته تامین مالی شرکت‌ها و کسب‌وکارها، تضمین‌کننده رشد و موفقیت آنها در کارشان می‌شد اما مشکل بزرگی که وجود داشت، بالا بودن هزینه‌های مالی بود.

واعظی‌نژاد در خصوص تفاوت‌های بزرگ میان استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی گفت: «استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی سه تفاوت بزرگ دارند؛ اولا استارت‌آپ‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، مدل کسب‌وکار و ارائه خدمت و محصول را تغییر داده‌اند.»

همچنین افزود: «دومین تفاوت در نقش نیروی انسانی است. در استارت‌آپ‌ها به دلیل خلاقیت‌های نیروی انسانی، جابه‌جایی افراد به‌سختی صورت می‌گیرد. تفاوت سوم نیز در مقیاس‌پذیری استارت‌آپ‌هاست؛ مقیاس‌پذیری به معنی ارتقای کسب‌وکارها بدون صرف هزینه‌های زیاد است.»

نظرات مختلفی در خصوص کلمه استارت‌آپ وجود دارد؛ استیو بلنک در همین خصوص می‌گوید: «استارت‌آپ سازمانی است موقتی که در جست‌وجوی مدل کسب‌وکاری مقیاس‌پذیر و سودده است.» واعظی‌نژاد نیز گفت: «هر استارت‌آپ را می‌توان تا اوج مقیاس‌پذیری، استارت‌آپ نامید؛ همچنین بعضی افراد معتقدند هر استارت‌آپ تا قبل از ورود به بازار سهام و بورس، استارت‌آپ است.»

استارت‌آپ‌ها با کارگاه‌های کوچک کسب‌وکار (SME) نیز تفاوت دارند. واعظی‌نژاد در این زمینه گفت: «کارگاه‌های کوچک صرفا جهت درآمدزایی کار می‌کنند. این کارگاه‌ها که اغلب در بازار سنتی فعالیت می‌کنند، از طریق وام گرفتن یا در مواقعی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، منابع مالی خود را تامین می‌کنند.»

او ادامه داد: «استارت‌آپ‌ها سعی در ارزش‌آفرینی دارند. آن‌ها به بازار جدید وارد شده و مدت زمانی هزینه‌های خود را از درآمد‌های اندک خود و در حالت بوت‌استرپ تامین می‌کنند. همچنین به افراد شاغل در استارت‌آپ‌ها درصد سهامی اختصاص داده می‌شود؛ در صورتی که در کارگاه‌های کوچک کسب‌وکار، افراد استخدام شده و حقوق دریافت می‌کنند.»

بوم مدل کسب‌وکار، زبان مشترک توصیف و ارزش‌یابی استارت‌آپ‌هاست. واعظی‌نژاد ضمن بیان این مطلب گفت: «بوم مدل کسب‌وکار ۹ بخش دارد. نیمه راست بوم شامل دسته‌بندی مشتریان، ارزش‌های پیشنهادی، کانال‌های توزیع و ارتباط با مشتریان است. نیمه چپ نیز دارای بخش‌های فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، جریان‌های درآمدی و هزینه‌هاست.»

حجم بازار و تیم، ۲ پارامتر مهم برای سرمایه‌گذاری‌ سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارت‌آپ‌هاست. همچنین همراه داشتن کمینه محصول اولیه (MVP) برای جذب سرمایه اهمیت بالایی دارد. استارت‌آپ‌ها پس از رسیدن به کمینه محصول اولیه وارد مرحله مقیاس‌پذیری می‌شوند.

در پایان نیز محمد واعظی‌نژاد به معرفی اکوسیستم سیلیکون‌ولی و ویژگی‌های آن پرداخت و شرکت‌کنندگان برای تمرین، بوم مدل کسب‌وکار را تکمیل کردند.

(همچنین بخوانید: فوت‌وفن‌ جذب استعدادها در سیلیکون‌ولی)

برچسب‌ها: استارت‌آپstartupکسب‌وکار‌های سنتیاکوسیستم کارآفرینیبوم مدل کسب‌وکارکارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.