فرمول اولویت‌بندی کارها
قسمت دوم ۸

فرمول اولویت‌بندی کارها

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۱۳:۲۴ | ۶ دقیقه

انجام کدام‌ دسته از کارها در مسیر پیشرفت به ما کمک می‌کند؟

نوپانا: در بخش قبل (قسمت اول)، در مورد اهمیت و فوریت کارها، به‌عنوان دو بعد اصلی هرکار اشاره شد. کارها را بر این اساس به چهار دسته تقسیم و دو مورد اول آن را بررسی کردیم. یعنی کارهای فوری که اهمیت بالایی دارند و نیز کارهای فوری که اهمیت چندانی ندارند.

در بخش دوم و پایانی، به دو دسته دیگر کارها پرداخته می‌شود و با ذکر مثال، ضرورت انجام یا عدم انجام آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

غیرفوری و بی‌اهمیت

منظور از کارهای غیرفوری و بی‌اهمیت لزوماً کارهای عبث و بیهوده که تنها وقت ما را هدر می‌دهند نیست. اگر به‌دنبال هدفی خاص هستید، انجام بعضی کارها که در راستای آن هدف نیست، غیرفوری و بی‌اهمیت است، هرچقدر هم آن کار، خوب به نظر بیاید.

به‌عنوان مثال اگر هدف اصلی شما راه‌اندازی یک استارت‌آپ باشد و غیر از آن هدف دیگری را دنبال نمی‌کنید، دیدن فیلم سینمایی، کاری غیرفوری و بی‌اهمیت محسوب می‌شود. فیلم دیدن کار بیهوده‌ای نیست، اما در مسیر رشد و هدف شما، عملی است که اگر انجام نشود، نه تاثیر خاصی می‌گذارد و نه چیزی از دست می‌دهید. پس می‌توان گفت که در راستای آن هدف، کار مهمی نیست. چه امروز یک فیلم ببینید و چه یک ماه دیگر، تفاوتی نمی‌کند، پس کاری فوری هم نیست.

کارهای غیرفوری و بی‌اهمیت را بشناسید، در اوقات فراغت از کار اصلی، سراغ بهترین آن‌ها بروید. اما به اندازه برای آن‌ها وقت بگذارید و در صورت تشخیص، بدون نگرانی آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنید.

غیرفوری اما مهم

بیشتر از هر کار دیگری روی این دسته از کارها متمرکز شوید. کارهای غیرفوری و مهم، اصلی‌ترین بخش برنامه و زندگی ما هستند. مواردی همچون شغل اصلی، تشکیل خانواده و دوستی‌های صمیمانه، بهترین نمونه‌های این دسته از فعالیت‌ها هستند. ما بقیه کارها را با هدف بهبود این دسته فعالیت‌ها انجام می‌دهیم. پس بهتر این است که تمرکز خود را روی آن‌ها معطوف کرده و در اولویت کارهای خود، قرار دهیم.

این‌گونه، از نتیجه زحمات و کارهای روزانه خود رضایت بیشتری خواهیم داشت. با این رویکرد، هرگز حسرت زمان‌های از دست رفته را نمی‌خوریم و از انجام کارهایی که در ظاهر خوب هم هستند، پشیمان نمی‌شویم. «کاش جای آن همه رمان، درس می‌خواندم»؛ این جمله‌ای است که ممکن است بارها شنیده باشیم. در صورتی‌که رمان خواندن کاری بسیار ارزشمند است. اما اگر باعث دور شدن ما از کار اصلی‌مان شود، بعدها با پشیمانی از آن یاد می‌کنیم. مثال فوق تفاوت این دو مدل را نشان می‌دهد. حال بهتر ارزش کارهای غیرفوری و مهم را می‌دانیم.

این چهار نوع کار را بشناسیم و ببینیم در زندگی روزانه، بیشتر به کدام‌یک می‌پردازیم. انجام هرکدام از آن‌ها در برخی مواقع ضروری‌اند، اما انجام بیش از حد یا کم‌کاری در بعضی از آن‌ها، ممکن است به ما آسیب‌های غیرقابل جبرانی وارد کند.

برچسب‌ها: فرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا