با تفکر سیستمی، مسائل پیچیده سازمان را به‌راحتی حل کنید
نگرش خود را توسعه دهید ۸

با تفکر سیستمی، مسائل پیچیده سازمان را به‌راحتی حل کنید

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

تفکر سیستمی دیدگاه افراد را گسترده‌تر می‌کند و باعث می‌شود که نگاه عمیق‌تری به مسائل و دنیای اطراف داشته باشند.

نوپانا: برای آشنایی با تفکر سیستمی بهتر است ابتدا سیستم را تعریف کنیم. سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که این اجزا همواره با هم در ارتباط و تعامل هستند و یک هدف مشترک دارند.

به گزارش نوپانا، انسان‌ها برای هر سیستم مرزهایی تعریف می‌کنند که سیستم را از محیط اطراف آن جدا می‌کند. این مرزها ظاهری و بیرونی نیستند. یک فرد هرچه تفکر سیستمی‌تری داشته باشد، سیستم را بزرگ‌تر تعریف می‌کند اما با بزرگ‌ شدن سیستم مسائل پیچیده‌تری به وجود می‌آیند که گاهی ممکن است قابل حل نباشند.

هر سیستم دارای ورودی، خروجی، پردازش و بازخورد است. یک مدیر که تفکر سیستمی دارد، خروجی به دست آمده را با خروجی ایده‌آل خود مقایسه می‌کند. در صورت وجود تفاوت با استفاده از بازخورد ورودی را تغییر می‌دهد و برنامه‌ریزی جدیدی انجام می‌دهد تا به خروجی ایده‌آل خود نزدیک‌تر شود.

تفکر سیستمی بسیار کاربردی است و یادگیری آن برای همه افراد مفید است. این دانش دیدگاه افراد را گسترده‌تر می کند و باعث می‌شود که نگاه عمیق‌تری به مسائل و دنیای اطراف داشته باشند. تفکر سیستمی با تغییر نگرش انسان به موضوعات مختلف، نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورد.

متاسفانه ضعف تفکر سیستمی در بسیاری از سازمان‌ها دیده می‌شود. یک مدیر با دانش تفکر سیستمی خطاهای کمتری در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری خواهد داشت.  

در تفکر سیستمی  بر خلاف روش‌های سنتی، اجزای سیستم جداگانه بررسی نمی‌شوند، بلکه چگونگی تعامل اجزا با یکدیگر و با محیط مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین دلیل نتایج بهتر و متفاوت‌تری به دست می‌آید. با تفکر سیستمی می‌توان دشوارترین مسائل را با روشی اثربخش حل کرد.

بسیاری از مشکلاتی که سازمان‌ها امروزه با آن مواجه می‌شوند پیچیده هستند و عوامل متعددی در آن‌ها نقش داشته‌اند. حتی بسیاری از مشکلات، نتیجه اقداماتی هستند که در گذشته برای حل مشکل دیگری انجام شده‌اند. حل این مشکلات با روش‌های سنتی به شدت سخت است اما با داشتن تفکر سیستمی می‌توان نتایج مطلوبی در شرایط سخت گرفت.

در تفکر سنتی برای حل مشکلات به وجود آمده از یک روش ساده استفاده می‌کنند که فقط در همان بازه زمانی مشکل را حل می‌کند و چه بسا در آینده مشکلات بزرگ‌تری را به وجود آورد. اما در تفکر سیستمی برای حل مشکل به دنبال راه‌حلی هستیم که مشکل را برای همیشه حل کند تا در آینده با مشکلات بزرگتری درگیر نشویم. در واقع نگرش کلی داریم.

(همچنین بخوانید: نقش ستاری در توسعه اکوسیستم استارت‌آپی ایران و انتظارات پیش رو)

برچسب‌ها: تفکر سیستمیتفکر سنتیمدیریتکسب‌وکاراستراتژیتصمیم‌گیری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.