نقش ستاری در توسعه اکوسیستم استارت‌آپی ایران و انتظارات پیش رو
به حضورش دلگرمیم و انتظار داریم ۱۰

نقش ستاری در توسعه اکوسیستم استارت‌آپی ایران و انتظارات پیش رو

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۰۹/۰۶ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

اکوسیستم استارت‌آپی ایران امیدوارانه از معاون علمی و فناوری رییس جمهور (که بدون شک تاثیرگذارترین مسئول دولتی در رشد و توسعه استارت‌آپ‌های ایرانی است)، چه انتظاراتی دارد؟

نوپانا: دکتر سورنا ستاری، فرزند سرلشگر شهید خلبان منصور ستاری است، که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، عهده‌دار مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

او از همان ابتدای فعالیت در مسئولیت ذکر شده، در کنار تجاری‌سازی فناوری‌ها و حمایت از تحقیقات مرز دانش، توجه و بسط اقتصاد دانش‌بنیان و فناورمحور را در اولویت‌های کاری خود قرار داده و همواره در صف اول مبارزه با اقتصاد متکی به نفت قرار داشته است. حتی باید اعتراف کرد که ستاری در این زمینه از تاثیرگذارترین مقامات و مسئولان دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

دقیقا به همین دلیل، معاون علمی و فناوری رییس جمهور از ابتدای فعالیتش در این مسئولیت، توجه و تمرکز ویژه به رشد «اقتصاد دیجیتال» و توسعه «اکوسیستم استارت‌آپی» و «فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان» در کشور داشته است؛ تا جایی که بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه او را با عنوان «مرد استارت‌آپی ایران» یاد می‌کنند و البته به همان اندازه از او در مسیر پرچالش اقتصاد دیجیتال کشور انتظار راهگشایی و همراهی دارند.

دلیل روشن است؛ سورنا ستاری زمانی که صحبت از استارت‌آپ‌ها و نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور (آنچنان که امروز هست)، داغ و پررنگ نبود، با باور به این حوزه و حمایت‌های متعدد توانست در توسعه استارت‌آپی ایران نقشی بی‌بدیل داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور یار دیرین و همراه روزهای تلخ و شیرین استارت‌آپ‌ها بوده است؛ زیرا ستاری اعتقاد دارد: «به کمک استارت‌آپ‌ها تحولات قابل توجهی در ساختار کسب‌وکارهای سنتی رخ داده و با توجه به این جهش قابل توجه، شتاب توانی این شرکت‌ها و تحولات عمده عرصه اقتصاد کشور در آینده بسیار نزدیک قابل پیش‌بینی است.»

(همچنبن بخوانید: اقتصاد امن و سرمایه‌هایی که باید کارآفرینی کنند)

اکنون استارت‌آپ‌ها به «مهم‌ترین عوامل توسعه کشور» و «راه‌حل چالش‌های اساسی» مثل اشتغال، مهاجرت مغزها، محیط زیست، امنیت و ... تبدیل شده‌اند و دیگر تقریبا بیشتر مردم، مسئولان و کارشناسان از خدمات و مزایای این کسب‌وکارهای نوپا اطلاع دارند.

کسب‌وکارهای نوپا و فعالان و کارآفرینان این حوزه، در چندسال اخیر دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زده‌اند و گام‌های بسیار مهمی در استقلال و توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری جوانان و نخبگان برداشته‌اند.

با این حال در مسیر توسعه «اقتصاد دیجیتال» ایران چالش‌ها و موانع عجیب کم نیستند. قوانین و سازکارهای سنتی، تحریم‌های بین‌المللی، مسدودیت‌ها و محدودیت‌های متعدد، برچسب‌ها و تهمت‌ها، آگاهی عمومی پایین و مهم‌تر از همه مساله «تامین سرمایه» تخصصی برای ایجاد استارت‌آپ‌های توانمند و چندین تک‌شاخ استارت‌آپی، همه و همه مشکلاتی هستند که حل کردن آنها نیازمند همت و همراهی همه‌جانبه مسئولان دولتی و حاکمیتی در کنار مردم و فعالان بخش خصوصی است.

نقش دکتر ستاری، مرد استارت‌آپی ایران، در این زمینه بسیار پررنگ است و فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور همچون گذشته امیدوارند او بتواند همراهی و حمایت لازم را داشته باشد.

(همچنین بخوانید: چرا «تامین سرمايه» مهم‌ترین چالش اقتصاد دیجیتال ایران است؟)

برچسب‌ها: اقتصاد دیجیتالسورنا ستاریمعاون علمی و فناوری رئیس جمهوراستارت‌آپکسب‌وکارهای نوپااستارتاپاکوسیستم استارت‌آپیکارآفرینیتوسعه اقتصادیتامین سرمایهسرمایه‌گذاری تخصصیاقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.