دارایی‌های نامشهود، به برند شما قدرت می‌دهند
شروعی برای برندسازی (قسمت چهل‌وهشتم) ۸

دارایی‌های نامشهود، به برند شما قدرت می‌دهند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت چهل‌وهشتم:

دارایی‌های نامشهود

به‌گزارش نوپانا، دارایی‌های نامشهود مانند حسن شهرت، علامت تجاری، حق ثبت اختراع و تخصص در مدیریت، ماهیت فیزیکی ندارند؛ اما با این وجود به عنوان عامل اساسی و بسیار مهم در تولید ارزش و سود برای برند محسوب می‌شوند. به طور کلی، مقدار زیادی از سود کسب‌وکار از دارایی‌های نامشهود به دست می‌آید. زیرا آن‌ها به دور از تاثیرات اقتصادی‌ هستند و اثر قدرتمندی بر مشتریان، کارکنان و سرمایه‌گذاران می‌گذارند. در دنیایی با انتخاب‌های فراوان این اثر برای موفقیت کسب‌وکار و ایجاد سود برای سهام‌داران حیاتی است. مدت زیادی از لحاظ‌ کردن دارایی‌های نامشهود در ترازنامه‌های مالی نمی‌گذرد؛ چون بسیاری از آن‌ها به صورت درون‌سازمانی تهیه می‌شدند و فاقد یک ارزش‌یابی از دیدگاه بازار بودند.

افزایش مستمر در تفاوت عمده بین ارزش شرکت در دفاتر مالی با بازاریابی بازار بورس، افزایش دارایی‌های نامشهود را به همراه خواهد داشت. این امر موجب می‌شود تا در ادغام شرکت‌ها موضوع ارزش دارایی‌های نامشهود مطرح شود. امروزه، اکثر استاندارد‌های حسابداری ملزم به لحاظ‌ کردن دارایی‌های نامشهود در ترازنامه هستند.

(همچنین بخوانید: برندهای جهانی چگونه محصولات خود را بازاریابی می‌کنند؟)

نام بازرگانی (تجاری)

نام‌های بازرگانی (تجاری) عموما در حوزه‌ای مطرح هستند که شرکت تحت آن عنوان فعالیت دارد و کسب‌وکار خود را پیش می‌برد. برای مثال، پپسی یک نام بازرگانی است. نام بازرگانی همچنین می‌تواند به عنوان نام برند نیز عمل‌ کند. نام‌های بازرگانی در بلندمدت و پس از مطرح‌شدن در عرصه جهانی، می‌توانند برند‌ها را به سود‌آوری چشمگیری برسانند. 

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌چهل‌وهفتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: دارایی‌های نامشهودنام بازرگانینام تجاریبرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.