از دوره طلایی کارآفرینی، عقب نمانید
از ظرفیت‌های بالقوه استفاده کنید؛ ۷

از دوره طلایی کارآفرینی، عقب نمانید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۱۰:۰۰ | ۹ دقیقه

عصر طلایی کارآفرینی در تاریخ بشر هم‌اکنون آغاز شده است و ما نباید از ظرفیت بالقوه‌ این دوره و فرصت‌های پیش رویمان غافل شویم.

نوپانا: ویلیام وندربرومن، کارآفرین و نویسنده‌ افتخاری وب‌سایت فوربز، در آخرین مطلب خود تحلیلی بر دوران کنونی کارآفرینی داشته است که در ادامه آن را مطالعه می‌کنیم: امسال توجه بیشتر مشتری‌های ما در (Vanderbloemen) معطوف به شهر کوچک ویتنبرگ در آلمان شده بود؛ چراکه پانصدمین سالگرد آغاز رسمی اصلاحات پروتستان بود.

من دوستان زیادی با پیشینه‌­های دینی متفاوت دارم، از جمله خانواده­‌هایی با پیشینه‌ کاتولیک. هدف من در اینجا توهین به هیچکدام از این پیشینه‌­های دینی نیست؛ اما وقتی به خودم به‌عنوان یک پروتستان نگاه می­‌کنم، متوجه تاثیراتی می­‌‌شوم که اصلاحات آن سال‌ها زمان نیاز داشته است. به‌عنوان یک کارآفرین، پنج نکته‌ مشترک آن زمان با دوران کنونی کارآفرینی را درک کرده‌ام:

موقعیت خودتان را حفظ کنید و عقب‌­ ننشینید؛ مهم نیست که جالوت چقدر بزرگ به نظر می­‌رسد

این داستان، داستان داوود در برابر جالوت است. این داستان، داستان مارتین لوتر در برابر کلیسای کاتولیک و پاپ لئوی دهم است. پاپ در آن زمان بزرگ‌ترین چهره‌ شناخته‌شده بود؛ درحالی‌که مارتین لوتر یک راهب ساده آگوستین بود. اگر از جنبه‌ کارآفرینی به آن نگاه کنیم، مانند آن است که من در زمان نوجوانی با جف بزوس مقایسه شوم. اما لوتر عقب­‌شینی نکرد و در مواجهه با پاپ گفت: «من سر اعتقاداتم ایستاده‌­ام؛ پس از خداوند می­‌خواهم که به من کمک کند.»

البته این‌که لوتر دقیقا همین سخنان را بر زبان آورده باشد، دقیق معلوم نیست؛ ولی روح و حقیقت گفته­‌های او، شبیه به همین مفهوم است. لوتر کسی بود که تا پای جان سر حرف­‌هایش ایستاد و حقوقش را می‌شناخت و توجهی به اینکه جهان اطرافش چه می‌گوید، نداشت.

اگر شما دنیای کارآفرینان را مطالعه کنید، دقیقا همین ویژگی­‌ها را خواهید یافت. من معمولا به حالت شوخی می‌­گویم شما به‌آسانی می‌توانید یک کارآفرین موفق در دنیا شوید؛ اما کسی موفق می‌­شود که اگر ۹ بار شکست خورد، برای بار دهم باز هم تلاش کند. حتی اگر فکر کردید که دیگر نمی­‌توانید موفق شوید، باز هم نباید از کارتان برای رسیدن به موفقیت دست بکشید.

به دنبال افرادی برای تیمتان بگردید که هم‌­راستا با اهداف شما باشند؛ نه اینکه از شما سوء‌استفاده کنند و بروند

این روزها همه می­‌خواهند استارت‌آپ ایجاد کنند. تعداد افرادی که در زمینه MBA فارغ‌التحصیل شده‌­اند و می­‌خواهند استارت‌آپ بزنند، روزبه‌روز در حال افزایش است. شرکت­‌ها کارآفرینانی را که می‌خواهند تافته‌ جدابافته باشند، دیگر استخدام نمی­‌کنند. درواقع ترس شرکت­‌ها از این است که مبادا کارآفرین جدید، ایده‌ شرکت را بدزدد و آن را در جایی دیگر به کار ببندد و با شرکت سابقش وارد رقابت شود. سوال اینجا است که اگر شرکتی بخواهد فردی با روحیات کارآفرینی استخدام کند و در عین حال از خیانت او جلوگیری کند؛ چه اقداماتی باید انجام دهد؟

لوتر یک مثال خوب است. بسیاری از مردم در آن زمان فکر می­‌کردند که لوتر خواهان این است که کلیسای خودش را راه‌­اندازی کند. اما حقیقت این است که لوتر یک شخص وفادار به کلیسای کاتولیک روم بود و تا زمانی که کلیسا برای او ارزش قائل می‌شد، او به کلیسا وفادار بود. داستان­‌هایی از وفاداری لوتر به کلیسا وجود دارد؛ مثلا وفاداری او به آیین اعتراف، زمانی که آن‌قدر به گناهانش اعتراف می­‌کرد تا کشیش به او می­‌گفت دیگر کافی است! تو باید به خانه بروی. لوتر اصلاحات را آغاز کرد؛ ولی قبل از آن فردی وفادار به آیین کاتولیک بود.

برای اینکه بفهمیم فردی وفادار است یا خیر، باید به گذشته‌ او نگاه کنیم؛ وفاداری به مدرسه، به خانواده، به دوستان دوران کودکی و ... آغازهای بزرگ، صرفا با ایده­‌های جدید کارآفرینی شروع نمی‌­شوند. آن‌ها معمولا با بازسازی ایده‌­های قدیمی شروع می‌شوند.

(همچنین بخوانید: زیست‌بومی برای بقای نوآوری)

دوره طلایی برای کارآفرینی در تاریخ بشر

مردم بیش از هر زمان دیگری به قدرت می‌­اندیشند

 یکی از نشانه­‌های اصلی اصلاحات کلیسا، گرفتن قدرت از کشیش‌­ها و دادن آن به تمامی افرادی بود که در کلیسا حضور پیدا می­‌کردند. کشیش‌­ها بسیار قدرتمند بودند و جزو معدود افرادی محسوب می‌شدند که می‌­توانستند کتاب مقدس لاتین را بخوانند. اصلاحات، زبان کتاب مقدس را تغییر داد و آن را به زبان مردمی ترجمه کرد که به کلیسا می‌رفتند. اینگونه شد که همه می­‌توانستند به اطلاعات مذهبی دسترسی پیدا کنند.

اطلاعات هیچگاه در گذشته چنین در دسترس عموم نبوده است. شرکت‌­های باهوش با درس گرفتن از همین امر، زمینه را برای تمامی افراد فراهم کردند و قدرت مردم را وارد صحنه کردند؛ همانطور که کلیسای اصلاحات این کار را کرد. این موضوع باعث شد بهره‌وری شرکت‌ها چندین برابر شود.

ما در زمانی به سر می­‌بریم که موفقیت‌­های بی‌سابقه‌­ای از جانب کارآفرینان در حال رخ دادن است

آخرین درس ما از اصلاحات این است که پیشرفت­‌های عظیم مدیون ارتباطات قوی هستند. اگر به لحظه­‌های بسیار بزرگ و مهم تاریخ نگاه کنیم:

- زمانی که روم شروع به ساختن جاده کرد، تجارت پیشرفت عظیمی کرد.

- اسکندر مقدونی هنگام فتح دنیای غرب، آن‌ها را مجبور کرد که با زبان یکسان یونانی صحبت کنند که این کار تجارت را گسترش داد.

- تلفن، رادیو و تلویزیون پیشرفت‌های ارتباطی را منقلب کرد.

صنعت چاپ در قرن شانزدهم ظهور کرد. اصلاح‌کنندگان این فرصت را داشتند تا کتاب مقدس را با زبان خود مردم چاپ کنند و به دستشان برسانند. کلیسای اصلاحات از این اختراع جدید نهایت استفاده را برد و وضعیت قبلی را به چالش کشید. این کار کلیسا دقیقا همین کاری است که یک کارآفرین درصدد انجام آن است. ما در دوران بلوغ عصر ارتباطات هستیم و اینترنت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر این عصر، بسیار به‌ کار کارآفرینان می‌آید.

بنابر آنچه گفته شد، وقتی به گذشته و تاریخ نگاه می‌­کنیم، متوجه می­‌شویم که ما در عصر طلایی کارآفرینی قرار داریم.

(همچنین بخوانید: تاثیر اتوماسیون بر آینده کارآفرینی چیست؟)

منبع

برچسب‌ها: کارآفرینیکسب‌و‌کارپشتکار نوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.