استراتژی رقبای خود را تحلیل کنید
تنها رقابت کافی نیست؛ ۸

استراتژی رقبای خود را تحلیل کنید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

برای کسب‌ موفقیت در بازار، تنها رقابت کافی نیست؛ بلکه لازم است رفتار رقبای خود را تحلیل کنید و همواره سعی کنید یک قدم از آن‌ها جلوتر باشید.

نوپانا: توجه به رقبا، در هر کسب‌وکار امری مهم و ضروری است. کسب‌وکار چه بزرگ باشد چه کوچک در بازار خود رقبایی دارد. این رقبا گاهی به صورت آشکارا در بازار فعالیت می‌کنند و گاهی به طور پنهان.

با چند سوال این بحث را آغاز می‌کنیم:

ـ رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

ـ آنها چه استراتژی در حال حاضر در پیش گرفته‌اند؟

ـ انگیزه آنها برای حضور در بازار چیست؟

ـ چه ویژگی‌هایی دارند؟

ـ در آینده چه مسیری را در پیش خواهند گرفت؟

سیگنال‌های بازار

سیگنا‌ل‌ها حرکاتی هستند که توسط رقبای شما انجام می‌شوند و وضعیت آنها را در بازار مشخص می‌کنند. رفتار رقبا سیگنال‌هایی را به شیوه‌های متنوع ایجاد می‌کند. سیگنال‌ها در بازار معانی مختلفی دارند. داده‌های حاصل از این سیگنال‌ها با هر پیامی که باشد حاوی اطلاعاتی ارزشمند از رقبا در بازار است. توجه داشته باشید که سیگنال‌ها داده‌های خام هستند و نیاز به پردازش درست دارند.

مراحل بررسی رقبا

بررسی رقبا شامل مراحل زیر است:

ـ بدست آوردن اطلاعات دقیق و جامع از آنها

ـ مقایسه و اعتبارسنجی اطلاعات

ـ ارزیابی و استفاده از اطلاعات بدست آمده

مراحل تحلیل رقبا

برای تحلیل رقبا به طور دقیق برنامه‌ریزی کنید. ابتدا اطلاعاتی درباره رقبای اصلی خود جمع‌آوری کنید. این اطلاعات می‌تواند از طریق گزارش‌های سالیانه، گزارش‌های تحلیل سرمایه، تبلیغات، مشتریان، فروشندگان و کنفرانس‌ها گردآوری شود.

مرحله بعدی این است که اطلاعات حاصل را طبقه‌بندی کنید و سپس پردازش کنید؛ از صحت اطلاعات حاصل مطمئن شوید و اطلاعات را به دیگر شرکای خود نیز منتقل کنید.

فواید تحلیل رقبا عبارت‌اند از:

ـ به کسب‌وکار شما جهت‌دهی می‌کند.

ـ کسب‌وکار‌ها را با رقابت آشنا می‌کند و به آنها انگیزه می‌دهد.

ـ نقاط ضعف کسب‌وکار شما را به شما نشان می‌دهد.

ـ تمرکز شما بر استراتژی‌هایتان را بالا می‌برد.

(همچنین بخوانید:‌ اشتباهاتی که شکست استارت‌آپ شما را تضمین می‌کنند)

برچسب‌ها: بازارکسب‌وکاررقابتاستراتژیتحلیل رقبا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.