نگاهی بر فرانشیز، برندهای مستقل و شکاف برند
شروعی برای برندسازی (قسمت چهل‌ویکم) ۸

نگاهی بر فرانشیز، برندهای مستقل و شکاف برند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت چهل‌ویکم:

اعطای حق امتیاز

به‌گزارش نوپانا، اعطای حق امتیاز (فرانشیز) به ارتباط حقوقی تحت قرارداد بین طرفین یک تامین‌کننده و یک یا چند خرده‌فروش مستقل گفته می‌شود. دریافت‌کننده حق امتیاز، از مزایای یک برند تثبیت‌ شده و کمک تامین‌کننده در پیشبرد کسب‌وکار، بهره می‌برد؛ در حالی‌ که اعطاکننده حق امتیاز علاوه بر کنترل روند کسب‌وکار، درآمد را نیز کسب می‌کند.

برند‌های مستقل

برندهای مستقل، برند‌هایی هستند که به صورت کاملا مجزا و مستقل در سبد محصولات یک شرکت عمل می‌کنند. شرکت‌ها از طریق افزایش قدرت هر برند با استفاده حداقلی و یا بدون استفاده از ارتباط با برند اصلی و یا برند‌های رقیب از همان گروه محصولی که متعلق به آن شرکت است، به این نتیجه دست می‌یابند. شرکت پراکتر‌ اند گمبل (P&G)، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ایجاد برند مستقل است. پرینگلز (Pringles) و ژیلت (Gillette) برند‌های مستقل این شرکت مشهور هستند که هر کدام از آن‌ها بازار هدف، جایگاه و شخصیت خاص خود را دارند.

شکاف برند

هر شرکتی برای برند‌های خود یک برنامه راهبردی تهیه می‌کند و هر مصرف‌کننده، شخصا این برند‌ها را تجربه می‌کند. شکاف برند در حقیقت فاصله یا تفاوت میان راهبرد برند و تجربه مصرف‌کننده است. واضح است که شرکت‌ها تمایل دارند این فاصله را به حداقل برسانند.

قسمت پیشین:

قسمت چهلم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برند‌های مستقلفرانشیزبرند‌سازیبرندینگحق امتیاز
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.