با نشانه‌های افراد نابغه آشنا شوید
آیا از دیگران باهوش‌تر هستیم؟ ۸

با نشانه‌های افراد نابغه آشنا شوید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

اگر تمایل دارید که بدانید آیا واقعا از اطرافیانتان باهوش‌تر هستید یا صرفا با تعارفات عادی و روزمره روبرو شده‌اید، نکات این مطلب را که مشخصه چنین افرادی است از نظر بگذرانید.

نوپانا: افراد معمولا عادت دارند از خود تواضع نشان دهند و وقتی از هوش و نبوغ‌شان تعریف می‌شود، در مقام انکار بر می‌آیند و ابدا خود را فردی باهوش مطرح نمی‌کنند؛ اما آدمی در نهاد خود به برتری جستن از همنوعانش تمایل دارد و همواره با اعمال و رفتارش سعی می‌کند نبوغ و هوش خود را به نمایش بگذارد. اگر تمایل دارید که بدانید آیا واقعا از اطرافیان‌تان باهوش‌تر هستید یا صرفا با تعارفات عادی و روزمره روبرو شده‌اید، نکات زیر را که مشخصه چنین افرادی است از نظر بگذرانید:

 

کمتر حواسشان پرت می شود: طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام گرفت افرادی که نسبت به تغییرات محیطی بی‌تفاوتند و در عوض راحت‌تر روی کارشان تمرکز می‌کنند معمولا در تست‌های آی‌کیو امتیاز بیشتری را کسب می‌کنند.

- شب بیدارند:  افراد باهوش معمولا بیشتر تمایل دارند که شب‌ها چه در طول هفته و چه تعطیلات پایانی آن بیدار بمانند.

- انعطاف‌پذیری بیشتر دارند: این افراد معمولا خود را با شرایط مختلف وفق می‌دهند و پیچیدگی‌ها و محدودیت‌ها تاثیری در فعالیت‌هایشان ندارد.

- به خوبی از آنچه نمی‌دانند آگاهند: باهوش‌ها عموما بدون هیچ گونه ترسی دانش پایین خود در رابطه با یک موضوع خاص را مطرح می‌کنند و هیچ ابایی از این بابت ندارند.

- کنجکاوی سیری‌ناپذیی دارند: در این‌باره همان بس که به جمله‌ای ناب از آلبرت اینشتین اشاره کنیم که می‌گفت: من نبوغی ندارم و تنها آدمی کنجکاو هستم.

- ذهنی باز دارند:  افراد باهوش درهای ذهنشان را روی ایده‌های جدید نمی‌بندند و همواره آمادگی آن را دارند تا نظرات متفاوت را بپذیرند.

- تنهایی را ترجیح می‌دهند:  این افراد معمولا در مقایسه با هم‌سالان خود تمایل کمتری به روابط اجتماعی دارند.

- کنترل بالایی روی خود دارند:  افراد باهوش معمولا قبل از شروع به هر کاری برنامه‌ریزی می‌کنند، اهداف‌شان را روشن می‌نمایند و استراتژی‌های جایگزین برای دست‌یابی به آن هدف‌ها را مشخص می‌کنند. در تستی از گروهی داوطلب خواسته شد که بین یک پاداش کوچک اما فوری و پاداشی بزرگ اما با تاخیر زمانی گزینه دلخواهشان را انتخاب کنند و در ادامه مشخص گردید افرادی که گزینه دوم (یعنی پاداش بزرگ با تاخیر زمانی) را برگزیده‌اند و به نوعی روی خود کنترل دارند امتیازهای بیشتری را در تست‌های هوش دریافت کرده‌اند.

- شوخ‌طبع هستند:  طبق پژوهشی، کمدین‌های حرفه‌ای نمره‌های بالاتری را در تست‌های هوش کلامی به خود اختصاص می‌دهند.

- نسبت به حال اطرافیان حساس هستند:  افراد باهوش می‌توانند افکار و احساسات اطرافیان خود را حس کنند و طبق برخی پژوهش‌ها احساس همدردی، حساسیت داشتن نسبت به نیاز و احساسات دیگران و بی‌تفاوت نبودن به این نیازها از جمله اصلی‌ترین مشخصه‌های هوش حسی است.

- می‌توانند مفاهیم نامرتبط را به هم ارتباط دهند:  طبق برخی تحقیقات افراد باهوش می‌توانند الگوهایی را ببینند که دیگران از مشاهده‌شان عاجزند و علت هم این است که چنین افرادی قادرند موضوعات به ظاهر نامرتبط را به هم ربط دهند.

- زیاد در مورد پرسش‌های مهم فکر می‌کنند: افراد باهوش آن‌طور که تحقیقات نشان می‌دهند زیاد در مورد عالم هستی و معنای زندگی می‌اندیشند و عموما به دنبال اهداف و فلسفه وجودی هرچیزند.

(همچنین بخوانید: چرا باهوش بودن، همیشه خوب نیست؟)

برچسب‌ها: نبوغ فکریهوشهوش عاطفیانعطاف پذیریروانشناسیهوش کلامی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.