نقشه گنج مدیران اجرایی تازه‌کار
ایده‌هایی برای ارتقای عملکرد؛ ۸

نقشه گنج مدیران اجرایی تازه‌کار

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۱۱:۰۰ | ۱۷ دقیقه

مدیران اجرایی تازه‌کار چالش‌های بسیاری در مدیریت و همچنین ارتباط با اعضای هیئت‌مدیره سازمان، پیش رو دارند؛ اما با راهکارهای صحیح می‌توانند به آسانی بر این چالش‌ها غلبه کنند.

نوپانا: هیئت علمی دانشکده بازرگانی استندفورد و راهبران صنعت به مدیران جوان صندوق‌های جست‌وجو کمک می‌کنند تا وظایف محوله جدید خود را به‌خوبی انجام دهند. این صندوق‌ها برای کارآفرینان مانند یک رسانه عمل می‌کنند. آن‌ها اقدام به جمع‌آوری سرمایه برای کارآفرینان کرده و از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی دعوت به همکاری می‌کنند.

توصیه کارشناسان در کنفرانس مدیران اجرایی صندوق‌های جست‌وجو، در دانشکده بازرگانی استندفورد، به مخاطبان این بود که مدیران جدید باید بتوانند ارتباط قوی با هیئت‌ مدیره خود ایجاد کنند.

چندین سال پیش، کوین تویل (Kevin Taweel)، مدیر اجرایی و از بنیان‌گذاران بیمه تلفن‌ همراه (Asurion)، با گردش مالی بالای کارکنان و برخی مسائل دیگر در مرکز تلفن ۲۴ ساعته شرکت مواجه شد. تویل و جیم الیس (Jim Ellis)، از بنیان‌گذاران شرکت، برای این‌که مطمئن شوند مرکز تلفن در نخستین ساعات بامداد فعالیت دارد تصمیم گرفتند در ساعاتی مشخص شده از قبل با مرکز تماس بگیرند تا ببینند آیا کسی به تماس آن‌ها پاسخ می‌دهد یا خیر.

تویل در این کنفرانس، با ذکر مثال بالا چالش‌های پیش‌ روی یک شرکت کوچک با رشد بالا را بررسی کرد که کارآفرینان با جایگزینی و تلاش بسیار از طریق مدل صندوق‌های جست‌وجو آن را به‌دست آورده بودند.

همانند سایر جست‌وجوگران، تویل و جیم الیس، و یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس که مدرس دانشکده بازرگانی دانشگاه استندفورد بود توانستند شرکت (Asurion) را وسیع‌تر و با فعالیت گسترده‌تر از قبل در سال ۱۹۹۵ تاسیس کنند. آن‌ها همچنین موفق شدند با کسب دانش و گسترش بین‌المللی، این شرکت را به وضعیت کنونی آن با ۱۶۰۰۰ کارمند در ۵ قاره تبدیل کنند.

در این کنفرانس سخنرانان و اعضای هیئت‌ مدیره، بسیاری از خواسته‌های مدیرعامل یک شرکت کوچک را مورد بررسی قرار دادند و راه‌هایی را برای رسیدگی به این چالش‌ها ارائه کردند.

این رویداد که توسط مرکز مطالعات کارآفرینی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد برگزار می‌شود، یک سال پس از انتشار نتایج جدیدترین تحقیقات ۲ سالانه مرکز درباره صندوق‌های جست‌وجو، اعلام کردند که فعالیت این صندوق‌ها رو به افزایش است.

ممکن است بخشی از این افزایش آمار مربوط به افزایش آشنایی کلی با نحوه کار این صندوق‌ها، برای کارآفرینی باشد.

در ادامه این گزارش به معرفی ایده‌های برتر که در این رویداد با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از مدیران اجرایی، دانشگاهی، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت می‌پردازیم.

تبدیل شدن به یک مدیر اجرایی

اغلب محققان سابقه فعالیت به‌عنوان مشاور، مدیر و یا همکاری فردی را در رزومه کاری خود دارند؛ اما هنگامی‌که آن‌ها یک شرکت را شناسایی و با کوشش فراون به دست آوردند، جهش بزرگی به‌سوی تبدیل شدن به مدیر اجرایی شرکت داشته‌اند.

جان استنتون (John Stanton)، مدیرعامل شرکت ارتباطات راه‌ دور (Trilogy International Partners) می‌گوید: به‌عنوان یک مدیر اجرایی تازه‌کار، ناگهان خواهید دید که مدیران برتر برای شما کار می‌کنند. مدیران‌ اجرایی باید یاد بگیرند که گزارشاتی را به اعضای هیئت‌ مدیره ارائه دهند و دیگران را اغلب در مکان‌های دور افتاده مدیریت کنند. همچنین، لازم است آن‌ها، با تمایل مشترک برای انجام کاری که باید توسط دیگران انجام شود، مبارزه کنند.

استنتون از اعتماد به دیگران به عنوان مشکل مشترک یاد کرده و می‌گوید: از اشتباهاتی که در اوایل کسب‌وکار خود انجام دادم، میدان دادن به برخی افراد و اجازه انجام اشتباهات بیشتر و نیز تبدیل آن‌ها به شریک کاری‌ام بود.

(همچنین بخوانید: مدیری کاریزماتیک برای کارمندان خود باشید)

اگر شما یک مدیر اجرایی هستید، باید روابط اعضای هیئت‌ مدیره را خارج از جلسات برنامه‌ریزی شده ایجاد کنید. همچنین، نه تنها در زمانی که حامل یک خبر بد هستید بلکه در زمانی‌که نیاز به دریافت مشاوره دارید نیز شنوای صحبت‌ها و پیشنهادات آن‌ها باشید.

او می‌گوید: مدیران اجرایی کم‌تجربه باید درک کنند که مدیریت موثر به این معنی نیست که آن‌ها باید مانند یک مدیر عامل عمل کرده و وانمود کنند که پاسخ همه سوالات را می‌دانند. گاهی اوقات شاید بهترین پاسخ این است که بگویید: «من نمی‌دانم، بیایید این موضوع را با کمک یکدیگر حل کنیم». این پاسخ در واقع نشان‌دهنده اصالت و فروتنی شما است.

استخدام، حفظ و اخراج کارمندان

برای مدیران صندوق جست‌وجو، استخدام افراد برای تیم مدیریت یکی از بزرگترین وظایف، به‌ویژه در سال اول است. سخنرانانی که از طریق شبکه‌های تجاری و شخصی پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند باید تمامی جوانب پیشه و حرفه فرد را برای استخدام در نظر بگیرند؛ چرا که استخدام افراد کارآمد و خوش‌ذوق که به سرعت توانایی یادگیری جزئیات شغل مورد نظر را دارند برای انجام یک کار مفید کافی است.

مسئولان اجرایی می‌توانند شرکت و فرصت‌های آن را به‌طور موثر به نامزدها ارائه دهند.

 جرالد ریسک (Gerald Risk)، که دانش‌آموخته رشته (MBA) در دانشگاه استندفورد است، در تایید موضوع اشاره‌شده، می‌گوید: متصدی پیشین شرکت (Asurion)، یکی از بی‌نظیرترین فعالیت‌ها را در زمینه انتقال و بکسل خودروهای دچار نقص فنی در جاده‌ها انجام می‌داد. اما (Taweel) و (Ellis)، دو بنیان‌گذار این شرکت، (Gerald Risk) را به‌عنوان یک فرد کارآموز و تازه‌کار در سمت مدیر امور مالی استخدام کردند و اکنون او به‌عنوان نایب رئیس در این شرکت مشغول خدمت است.  

سخنرانان در این کنفرانس بخشی از جلسه مصاحبه خود را توصیف کردند که در برخی موارد شامل حداقل یک جلسه مصاحبه در رستوران بود. این شیوه مصاحبه، به مصاحبه‌کننده اجازه می‌دهد تا تعامل فرد جویای کار را با کارمندان ببیند و مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین برخی مدیران در این کنفرانس روی بررسی سوابق فرد تاکید داشتند. یکی از ایده‌های مطرح شده این بود که به جای تماس تلفنی از افراد بخواهند تا در مراجعات بعدی، پیگیر وضعیت استخدامی خود باشند. آندرو سالتون (Andrew Saltoun)، فارغ‌التحصیل دانشگاه استندفورد و مدیرعامل شرکت بیمه سلامت (Integra Partners)، این ایده را پیشنهاد داد.

او می‌گوید شما با این کار فرصت دارید تا سوابق کاری فرد را بررسی کرده و در صورت تائید با او تماس بگیرید.

سخنرانان همچنین جبران خسارت را تنها راه حفظ کارکنان نمی‌دانند. کارکنان همچنین از سرمایه‌گذاری شرکت روی آن‌ها قدردانی می‌کنند. (Saltoun) خاطرنشان کرد که برای تقویت حفظ کارکنان، او زمان زیادی را صرف یادگیری اهداف و انگیزه‌های فردی کارکنان می‌کند.

حفظ فرهنگ

سخنرانان خاطرنشان کردند که مدیرعامل، به‌عنوان یک فرد برتر، می‌تواند فرهنگ و یا ارزش‌ها، نگرش‌ها و انگیزه‌های شرکت را ارتقا دهد و این فرهنگ باید از سوی مدیران کلیدی و کارکنان حمایت شود. حتی در روند استخدام و مصاحبه، یک شرکت می‌تواند نامزدها را با طرح سوالاتی که با فرهنگ در ارتباط هستند، شناسایی کنند.

شاو (Shaw) می‌گوید:« فرهنگ، نقطه اتصال افراد به‌ یکدیگر در یک محیط خاص است».

بنابراین، یک داستان قانع‌کننده می‌تواند به راهبران در حمایت از فرهنگ یک شرکت کمک کند.

جنیفر آکر (JenniferAaker)، استاد بازاریابی عمومی در استنفورد، می‌گوید: «مردم از روایت‌هایی که با شخصیت‌ها، احساسات و اعمال غنی باشند، به مراتب بیشتر از واقعیت‌ها یاد می‌کنند». در حالت ایده‌آل، راهبران می‌توانند یک داستان را با واقعیت‌ها و داده‌ها ترکیب کنند تا با دو روی عقلانی و عاطفی مخاطبان خود صحبت کنند.

(همچنین بخوانید: مدیران میلیونر، چگونه زمان خود را مدیریت می‌کنند؟)

دگرگونی شرکت

مارک لسلی (Mark Leslie)، مدرس مدیریت پروژه در دانشگاه استندفورد و مدیرعامل شرکت (Veritas Software)، می‌گوید: هنگامی‌که یک شرکت به موفقیت دست می‌یابد مدیر اجرایی باید به این فکر کند که چگونه می‌تواند شرکت را به مراحل بالاتر سوق دهد.

او می‌گوید مدیران ارشد باید در زمان‌های مناسب به فرصت‌های بزرگی که در آینده برای شرکت به وجود می‌آید به‌خوبی فکر کنند.

(Mark Leslie) از شرکت‌های دیگری مانند اوراکل یاد کرد و گفت: این شرکت‌ها به شیوه‌های جدید کسب‌وکار وارد شده‌اند و با کسب استراتژی‌ها و به‌کارگیری آن‌ها به‌طور مستمر و در طول چند دهه، تکامل یافته و مسیرهای رشد را پیدا کرده‌اند.

در حقیقت حتی شرکت‌های کوچک در مراحل اولیه باید تمایل به آزمایش و بررسی داشته باشند.

تویل می‌گوید: «شما هرگز نمی‌دانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید.»

بیشتر بدانید:

صندوق جست‌وجو چیست؟

یک صندوق جست‌وجو اجازه می‌دهد تا کارآفرینان نسبتا کم‌تجربه، یک شرکت کوچک و با رشد بالا را یافته و هدایت آن را برعهده بگیرند.

کارآفرین یا جست‌وجوگر از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند که ممکن است شامل دوستان و خانواده، همکاران کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران صندوق‌های جست‌وجو در سازمان باشد. این سرمایه‌گذاران در ابتدا روی توانایی یک جست‌وجوگر برای یافتن یک شرکت بالقوه و دوم، برای هدایت آن، قرار می‌گذارند.

چگونه بودجه کار می‌کند؟

وجوه اولیه برای جست‌وجوی کارآفرین برای یک شرکت کوچک، فرایندی است که اغلب بیش از یک سال طول می‌کشد. هنگامی‌که کارآفرین یک شرکت را پیدا می‌کند، پول بیشتری را به دست می‌آورد، که برخی از آن‌ها ممکن است از سرمایه‌گذاران اصلی تامین شود. کارآفرین که همچنین دارای سهام در شرکت است، هیئت‌ مدیره را تشکیل می‌دهد و بعد از شش یا چند سال، این شرکت با در نظر داشتن یک رویداد خروج فعالیت می‌کند.

(همچنین بخوانید: کار کردن در استارت‌آپی که بنیان‌گذار آن یک میلیونر بازنشسته است!)

منبع 

برچسب‌ها: مدیران اجراییکسب‌و‌کارمدیریت کسب‌وکارکارآفرینارتباط با کارمندانفرهنگ سازمانیاستخداماستراتژی مدیریت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.