استارت‌آپی که مایکل فلپس، حامی آن است
حمایت ورزشکاران از دنیای استارت‌آپ‌ها؛ ۸

استارت‌آپی که مایکل فلپس، حامی آن است

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۸/۱۸ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

مایکل فلپس، شناگر رکورددار المپیک، اخیرا عضو هیئت مدیره استارت‌آپی فناورانه شده است که در زمینه شناخت اختلالات روانی پنهان فعالیت می‌کند.

نوپانا: مایکل فلپس، شناگر آمریکایی و رکورددار مسابقات شنای المپیک به‌تازگی عضو هیئت‌ مدیره استارت‌آپی با محوریت سلامتی روانی شده است. این استارت‌آپ به دنبال ارائه تشخیص‌های عینی برای کسانی است که در معرض افسردگی، استرس، اضطراب و ... قرار دارند.

شرکت استرالیایی مدیبیو (Medibio) که در حوزه تکنولوژی‌های پزشکی فعال است، از فناوری استفاده می‌کند که در آن دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی از حسگر‌هایی برای تشخیص اختلالات مختلف روانشناسی استفاده می‌کنند. این پلتفرم که در حال حاضر به دنبال تاییدیه اف‌دی‌ای (FDA) است، آخرین آزمایشات خود را در دانشگاه جان هاپکینز اتاوا پشت سر می‌گذارد.

مایکل فلپس در مصاحبه‌ای می‌گوید: «در کودکی اختلالات روانی ناشناخته‌ای داشتم که علائمی را بروز نمی‌داد؛ ناشناخته بودن این اختلالات، این انگیزه را در من به وجود آورد که داستان زندگی خود را بازگو و سعی کنم تا این انگیزه را در دیگران ایجاد کنم تا آنها نیز در مورد خود حرف بزنند.»

فلپس ادامه داد: «هیچ انسانی کامل نیست و هر انسانی اختلالات خاصی دارد که با آن زندگی می‌کند ولی کمتر کسی می‌تواند با کمک گرفتن از متخصصان از این مشکل رهایی یابد. پس ما افراد را تشویق و تلاش می‌کنیم که در مورد خود حرف بزنند و از دیگران برای حل مشکل خود کمک بخواهند.»

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این مشکل مواجه‌اند؛ اما تنها هفت درصد این افراد به فکر درمان آن هستند. این امر آنجایی تشدید می‌شود که تنها نیمی از افراد مبتلا به افسردگی به دنبال راهکار می‌روند و تنها ۷۰ درصد آن‌ها، مشکلشان به درستی توسط پزشکان تشخیص داده می‌شود و ۲۰ درصد آن‌ها از این مجموعه دستورات مراقبتی مناسب دریافت می‌کنند. مدیبیو گزارش می‌دهد: «مطالعات و آزمایشات ما در حال حاضر با دقت ۸۶ تا ۹۵ درصد می‌تواند مشکلات افراد را تشخیص دهد.»

فلپس که در زمستان سال گذشته از علاقه خود به شرکت‌های تکنولوژیک صحبت کرده بود، در مصاحبه‌ای از چالش‌های خاص همکارانش برای کمک به آنها صحبت کرد و گفت: «ورزشکاران برای کمک به او می‌ترسند. علاوه بر این، بسیاری از ورزشکاران المپیک پس از دوره حرفه‌ای چهار ساله خود، در معرض نابودی قرار دارند.»

گلدمن، مدیر مرکز روانشناسی عملکرد دانشگاه میشیگان می‌گوید: «مشکلی که ورزشکاران پس از دوره حرفه‌ای خود دارند، خستگی است که به سراغ‌شان می‌آید. آنها وقتی ورزش را کنار می‌گذارند، از نظر فیزیولوژیکی و روان‌شناختی مورد حمله قرار می‌گیرند.»

مدیبیو امیدوار است با کمک افرادی همچون مایکل فلپس، به افراد زیادی که از اختلالات خود رنج می‌برند کمک کند. آنها سعی می‌کنند درک بهتری از نیاز‌های افراد داشته باشند؛ زیرا این بیماری‌ها ناشناخته‌اند و دیده نمی‌شوند و هرکس باید بتواند نیاز‌های خود را مشخص کند.

(همچنین بخوانید: چگونه در دوران پرفشار کارآفرینی، بیمار نشویم؟)

منبع

برچسب‌ها: روانشناسیMichael Phelpsمایکل فلپسسلامتی روانیاختلالات روانیافسردگی ورزشکاراناستارت‌آپسلامتیتشخیص پزشکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.