حجم سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها کافی نیست
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان: ۸

حجم سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها کافی نیست

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

مسعود گل‌شیرازی: «حجم سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها بسیار کم است و لازم است سرمایه‌ها بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بروند.»

نوپانا: مسعود گل‌شیرازی، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، در گفت‌وگو با نوپانا ضمن تاکید بر نقش مهم استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در توسعه اقتصادی کشور گفت: «سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها، از اصلی‌ترین نیازهای این بخش به حساب می‌آید و خوشبختانه حوزه کسب‌و‌کارهای نوپا موضوعی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه سرمایه‌‌گذاران قرار گرفته است.»

گل‌شیرازی افزود: «برخی از ایده‌ها مانند اسنپ برگرفته از تجربیات بین‌المللی و برخی دیگر مانند دیجی‌کالا، محصول سرمایه‌گذاران بومی است که  دوره توسعه خود را طی  کرده و به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافته‌اند. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند حجم سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها بسیار کم است و لازم است سرمایه‌ها بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بروند.»

رئيس كمسيون سرمايه‌گذاری و تامين مالی اتاق ايران اظهار کرد: «از دلایل مهم جریان نیافتن سرمایه کافی به سمت کارآفرینی استارت‌آپی، عدم فرهنگ‌سازی و وجود فرهنگ سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه است؛ همچنین حمایت نهادهای ملی و حاکمیتی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر استارت‌آپی، کافی نیست؛ بنابراین لازم است مباحث حقوقی استارت‌آپ‌ها که منافع صاحب ایده و سرمایه‌گذار را مورد توجه قرار می‌دهد، تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات این حوزه شود. این موارد باید مورد توجه قانون‌گذاران، خصوصا در حوزه تجارت الکترونیک، قرار گیرد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.»

او در ادامه بیان کرد: «اگر مشکل تامین سرمایه که مهم‌ترین دغدغه در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است برطرف شود، آینده‌ بسیار خوبی در انتظار این حوزه خواهد بود. هرچند در حال حاضر نیز اقتصاد دیجیتال در ایران در مسیر خوبی قرار گرفته است و می‌توان با استفاده از پتانسیل‌های موجود در آن، اتفاقات قابل توجهی را رقم زد. پس از موضوع سرمایه، بحث قوانین نیز بسیار مهم است. این امر بدیهی است که تا قوانین حمایت‌کننده از کسب‌وکارهای نوپا تدوین نشود، این مشاغل آن‌طور که باید و شاید رشد نمی‌کنند و این امر برای سرمایه‌گذاران و طراحان ایده نگران‌کننده خواهد بود.»

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: «بورس کشور دچار عارضه‌ای به نام «دولتی بودن» شده است. به طوری‌که اکثر اعضای بورس را دولتی‌ها و خصولتی‌ها تشکیل می‌دهند و بسیار دیده شده است که شرکت‌های خصوصی برای واردشدن به چنین فضایی با موانعی از سوی هیئت پذیرش مواجه می‌شوند. بدین منظور استارت‌آپ‌ها برای موفق‌شدن بهتر است به خصولتی‌ها بپیوندد و اگر بخواهند به صورت خصوصی و منفرد فعالیت کنند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.»

گل‌شیرازی در خصوص اقدامات حمایتی خاطرنشان کرد: «حمایت‌های دولتی و غیردولتی باید جنبه قانونی پیدا کند و برای گام اول لازم است در قوانین تجارت الکترونیک بازنگری اساسی شود و مشکلات آن برطرف گردد. همچنین باید برای تسهیل فعالیت استارت‌آپ‌ها قوانین حمایت‌های معنوی و مالی را هم در دستور کار قرار داد.»

(همچنین بخوانید: حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، منجر به بهبود تولید ناخالص ملی می‌شود)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاران جسورانهاستارت‌آپ‌وی‌سی‌هاکسب‌و‌کارهای نوپاسرمایه‌گذاری تخصصیاقتصاد دیجیتالبورسحمایتقوانینکارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.