اگر این نشانه‌ها را دارید، به استرس بیش از حد دچار شده‌اید
قسمت اول ۸

اگر این نشانه‌ها را دارید، به استرس بیش از حد دچار شده‌اید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

گا‌هی استرس می‌تواند در مسیر کارآفرینی به شما کمک کند تا بتوانید در شرایط سخت، بهترین تصمیم‌ها را بگیرید؛ اما اگر این استرس بیش از حد به شما فشار آورد برای سلامتی شما بسیار خطرناک است.

نوپانا:‌ مسلما نمی توانید کسی را در زندگی پیدا کنید که بگوید از بابت چیزی دچار استرس نیست. گاهی مواقع استرس مفید است و می تواند کمکتان کند بر ترس‌ها غلبه کنید و یا برای به‌دست آوردن چیزی به شما انگیزه می‌دهد؛ اما اگر پیوسته در حالت استرس و اضطراب باشید، این موضوع می‌تواند روی حالت فیزیکی و روانیتان تاثیر منفی داشته باشد.

بر اساس مطالعات، ۹۰ درصد تمام بیماری‌ها و مشکلات با استرس مرتبط هستند. توصیه می‌کنیم هر روز زمان بگذارید و کاری کنید که از استرستان کم کند و باعث شاد شدنتان بشود. پیاده‌روی کنید، یادداشت کنید و… . می خواهید بیشتر روی سطح استرس خود کنترل داشته باشید؟ خطوط قرمز را شناسایی کنید.
در ادامه به بررسی نشانه‌هایی می‌پردازیم که نشان می‌دهند باید مدتی استراحت کنید و سطح استرس خود را پایین بیاورید.
 
ضعف در برابر مریضی
 
اگر تقریبا هر هفته دچار سرفه، گلو درد و تب می‌شوید، ممکن است بخواهید همکارتان را که مریض بوده است بابت این مسئله سرزنش کنید. وقتی تحت استرس شدید هستیم بدنمان شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌کند که در کوتاه‌مدت کمکتان می‌کند؛ اما اگر پیوسته دچار استرس باشید این هورمون نمی‌تواند مفید باشد و ممکن است به مرور زمان تولید آن کم شود.
 
کورتیزول و دیگر هورمون‌ها، اجزای سیستم ایمنی هستند که به بدن کمک می‌کنند بتواند با استرس مقابله کند. اما وقتی این هورمون‌ها کاهش پیدا می‌کنند ما نیز در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر خواهیم شد.
 
عوارض این موضوع، به همینجا ختم نمی‌شود. استرس می‌تواند روند ترمیم زخم‌ها را آهسته کند، باعث فعال شدن مجدد ویروس‌های نهفته شود و آسیب‌پذیری به عفونت‌های ویروسی را افزایش دهد.
 
راه حل: وقتی احساس خستگی و بی‌انرژی بودن می‌کنید، به حرف بدنتان گوش دهید. برای استراحت و خواب بیشتر زمان بگذارید.

کاهش توانایی تمرکز

وقتی برای تمرکز روی آنچه مقابلتان است، بیش از حد خسته هستید می تواند نشانه این باشد که بیش از حد کار کرده‌اید. تحقیقات، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض مقدار زیادی کورتیزول را با کوچک شدن هیپوکامپ مرتبط دانسته است. تحقیقات نشان داده‌اند استرس طولانی‌مدت می‌تواند باعث تحریک پروتئینی شود که فرد را به آلزایمر مبتلا می‌کند.

راه حل: اگر متوجه شدید این مورد را در طول روزهای کاری تجربه می‌کنید، چندین نفس عمیق می‌تواند کمکتان کند. نفس عمیق نه تنها کمک می‌کند بتوانیم روی افکارمان کنترل پیدا کنیم بلکه روی حساسیت‌های بدنی که هنگام روبرویی با مقدار زیادی استرس تجربه می‌کنیم نیز تاثیر می‌گذارند. این نوع نفس کشیدن می‌تواند به کنترل ضربان قلب و جریان خون و همچنین تنش عضلانی کمک کند.

سردرد

اگر احساس خفگی و فشار در هر قسمتی از سرتان دارید ممکن است سردرد تنشی یا استرسی باشد. اغلب افراد به مشکلات خاصی در زندگی خود اشاره می‌کنند که باعث بروز چنین دردی می‌شود؛ اما در واقع سبک زندگی عامل اصلی است. به خاطر داشته باشید اگر سردردتان شبیه به سردرد میگرنی بود و یا سردردی بود که اجازه نمی‌‌داد بخوابید، نشانه‌‌ای خطرناک است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: وقتی علت سردردتان استرس است، ساده‌ترین حرف این است که بگوییم استرس کمتری در زندگی داشته باشید. اما این توصیه به خودی خود استرس‌آور است! اینکه بدانید استرستان از چه چیزی می‌آید، درمانی مفید است. افراد بیشتر مواقع نگران می‌شوند و می‌خواهند ببینند علت چیست. بنابراین دانستن اینکه چنین حالتی یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، می‌تواند باعث شود فرد احساس بهتری پیدا کند. گاهی تاثیرگذارترین روشی که یک پزشک می‌تواند انجام دهد این است که به بیمار خود علائم را آموزش دهد.
 
کمر درد و درد ستون فقرات

اگر در شانه‌هایتان مشکل دارید و یا گردنتان و یا کمرتان بعد از یک روز طولانی گرفته است، ممکن است دلیلش تداوم یک کار یا مشکل شخصی باشد، نه حالتی که در طول روز نشسته‌اید. سطح بالای استرس و تنش با منقبض کردن عضلات و ایجاد اسپاسم، باعث بروز ناراحتی و درد عضلانی می‌شود. گرفتگی عضلات گردن همچنین می‌تواند منجر به سردرد نیز بشود.

اگر کمر دردتان بعد از یک حادثه یا مشکل بدتر شد، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال استرس پس از سانحه باشد. بهتر است در چنین شرایطی با پزشک صحبت کنید، چون بیشتر افراد تا مشکل خود را حل نکنند قادر به بهبود درد گردن و کمرشان نیستند.

راه حل: بسیاری از تکنیک‌های آرامش بخش، می تواند به کاهش استرس کمک کند؛ از جمله نفس عمیق کشیدن از دیافراگم، مدیتیشن، ماساژ و یوگا.
برچسب‌ها: استرستنشنشانه‌های استرسکاهش تمرکز
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.