فرایند توسعه محصول: از ایده تا توسعه
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت چهل و پنجم) ۸

فرایند توسعه محصول: از ایده تا توسعه

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفر کیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپاناپیش‌ازاین در رابطه با مراحل دوره عمر محصول مطالبی را همراه با مثال منتشر کردیم؛ اما پیش از آن که یک محصول بتواند وارد سفر خودش برای گذر از چهار مرحله دوره عمر محصول شود، ابتدا باید توسعه پیدا کند. به عبارتی می‌توان گفت که توسعه محصول جدید عموماً یک بخش عمده و مهم از فرایند تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

اغلب سازمان‌ها به‌خوبی می‌دانند که تمامی محصولات دارای یک دوره عمر محصول محدود هستند و از این‌ رو همواره محصولات جدیدی باید برای جایگزین شدن با آن‌ها توسعه پیدا کنند و این‌گونه فرایند سودآوری یک شرکت را حفظ کنند. همچنان که چرخه عمر محصول دارای مراحل مختلفی است، توسعه محصول جدید نیز از چندین مرحله مختلف تشکیل می‌شود.

توسعه یک محصول جدید شامل مراحلی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 ایده

هر محصولی باید با یک ایده شروع شود. در برخی موارد، این ایده ممکن است تا حدودی ساده و مبتنی بر محصول دیگری باشد که پیش‌ از این در بازار وجود داشته است. در موارد دیگر، این ایده ممکن است چیزی منحصربه‌فرد باشد، که در واقع به این معنا است که بخش بیشتری از زمان و منابع به بخش فرایند تولید ایده اختصاص‌یافته است. برخی از تولیدکنندگان مهم به‌طور کامل دارای بخش‌ها و دپارتمان‌هایی هستند که لزوماً به تولید و توسعه ایده در سازمان مشغول هستند. 

 تحقیق

یک سازمان ممکن است دارای ایده‌های متعددی برای تولید یک محصول جدید باشد، اما زمانی که بهترین ایده از میان آن‌ها انتخاب می‌شوند، مرحله بعدی انجام تحقیقات بازار در رابطه با آن ایده است. این کار سازمان را قادر می‌سازد تا به‌خوبی بررسی کند آیا تقاضایی برای محصول این ایده خاص وجود دارد یا خیر و اینکه برای برآوردن نیازهای بخصوص شناسایی‌شده در بازار، چه ویژگی‌هایی باید در محصول مورد نظر گنجانده شود.

 توسعه

مرحله بعدی در این فرایند، توسعه محصول است. نمونه‌های اولیه ممکن است طی مراحل مختلف طراحی و تولید به‌منظور دست یافتن به یک محصول نهایی و مورد نظر مصرف‌کنندگان که حاضر به پرداخت وجه و خرید آن باشند، تغییرات زیادی را تجربه کنند.

قسمت پیشین:

قسمت چهل‌وچهارم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومترتوسعه محصولایدهتحقیقات بازارمحصول
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.