استارت‌آپ‌ها راه رسيدن به توسعه اقتصادی را كوتاه می‌کنند (قسمت اول)
معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران: ۸

استارت‌آپ‌ها راه رسيدن به توسعه اقتصادی را كوتاه می‌کنند (قسمت اول)

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

دکتر عبدالرضا بهادری‌فرد: «استارت‌آپ‌ها بنا به ذات، ماهیت و فلسفه وجودیشان، با جذب سرمایه به‌سرعت به نتیجه می‌رسند و ارزش افزوده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خلق می‌کنند.»

نوپانا: رشد روزافزون استارت‌آپ‌ها و موفقیت آن‌ها در کسب‌وکار و رفع نیازهای مردم، بسیاری از نخبگان را به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا با محوریت فناوری اطلاعات ترغیب کرده است. این امر جدا از اشتغال‌زایی، در بهره‌وری و ثروت‌اندوزی به صاحبان ایده کمک زیادی می‌کند؛ لذا در راستای این موضوع مصاحبه‌ای را با دکتر عبدالرضا بهادری‌فرد، معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، انجام دادیم که مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است.

قسمت اول:

۱. برخی معتقدند یکی از دلایل مهم جذب سرمایه‌گذار خارجی در استارت‌آپ‌ها، علاوه بر تولید ثروت اقتصادی برای کشور، «انتقال تکنولوژی، تجربه تراز جهانی و دانش فنی» به کشور است. شما درباره این موضوع چگونه می‌اندیشید؟

جذب سرمایه‌گذار خارجی در استارت‌آپ‌ها می‌تواند علاوه‌ بر ایجاد اشتغال، دستاوردهای بسیاری را به ارمغان آورد. تسریع در توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا در ایران به‌منظور رقابت با شرکت‌های بین‌المللی، به انتقال تجربه و فناوری‌های به‌روز و تراز اول جهانی به شکل فزاینده‌ای نیاز دارد. از طرفی ماهیت کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر نوآوری است؛ لذا با جذب سرمایه‌گذار خارجی این امکان فراهم می‌شود که فعالان و کارآفرینان این حوزه از طریق‌ افزایش دانش فنی و با کمک تجربه داخلی، تجربه مدیریتی و فناوری خود، فعالیت‌های مفیدی را در راستای سیاست‌های اقتصادی نظام و عمل به اقتصاد مقاومتی و همچنین حفظ و جذب نخبگان انجام دهند. این شاخصه‌ها موجب می‌شوند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی نظرات مثبتی درباره جذب سرمایه خارجی در حوزه استارت‌آپ‌ها به منظور انتقال تکنولوژی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

۲. کارشناسان اعتقاد دارند فعالان استارت‌آپی، رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و با در نظر گرفتن فرمایشات رهبر انقلاب در مورد شرایط «جنگ اقتصادی» که در آن به سر می‌بریم و توصیه ایشان به اینکه باید عملکرد اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم، چطور می‌توان از ظرفیت بالای استارت‌‌آپ‌ها در جهت تولید داخلی و بهبود وضعیت اشتغال استفاده کرد؟ آیا نباید از فعالان استارت‌آپی که «رزمندگان جنگ اقتصادی» هستند حمایت کرد؟

محقق‌شدن اقتصاد مقاومتی طبق منويات مقام معظم رهبری نیازمند توسعه اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر است. مولفه‌هايی که به وضوح در کسب‌وکارهای استارت‌آپی مشاهده می‌شوند. کسب‌وکارهای استارت‌آپی و نوپا با ارائه ایده‌های جدید و تزريق تفكر كارآفرينی به بطن جامعه، سهم بسيار مهمی در اشتغال و بهبود اکوسیستم کارآفرینی دارند.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها بنا به ذات، ماهیت و فلسفه وجودیشان با جذب سرمایه به‌سرعت به نتیجه می‌رسند و ارزش افزوده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خلق می‌کنند که این امر به نوبه خود گامی مهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

امروزه ثابت شده است كه استارت‌آپ‌ها راه رسيدن به توسعه اقتصادی را كوتاه می‌کنند. همچنين باعث جذب سرمايه خارجی در كشور كه بارها رياست محترم جمهوری برای رسيدن به رشد اقتصادی بالا بر آن تاكيد کرده‌اند، می‌گردند. برخی از روش‌هايی كه به‌وسیله آن‌ها، توسعه استارت‌آپ‌ها می‌تواند به توسعه كشور و قطع وابستگی به خارج از كشور منجر شود عبارت‌اند از: مبارزه با معضل بزرگ اشتغال، توسعه زیرساخت‌های فناورانه کشور، جلوگیری از فرار مغزها، رونق تولید ملی، تقویت بخش خصوصی، تحقق رویاهای جوان و خلاق، تعامل با اقتصاد سنتی و غیره.

ادامه این گفت‌وگو را در قسمت بعدی بخوانید.

(همچنین بخوانید: لازم است از حقوق مادی و معنوی کارآفرینان با جدیت دفاع شود)

برچسب‌ها: عبدالرضا بهادریسازمان فناوری اطلاعات ایراناشتغالکارآفرینیاستارت‌آپکسب‌وکارهای نوپااقتصاد مقاومتیسرمایه‌گذار خارجی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.