تحول فناورانه صنعت غذا؛ از سال ۱۹۲۲ تا کنون
نوآوری در محبوب‌ترین صنعت؛ ۷

تحول فناورانه صنعت غذا؛ از سال ۱۹۲۲ تا کنون

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۹:۰۰ | ۹ دقیقه

در طول زمان عوامل متعددی عادات و فرهنگ تغذیه‌ای مردم را تغییر داده‌اند و صنعت غذا نیز همواره خود را با این تغییرات به‌روز کرده است.

نوپانا: عادات غذایی هم مانند دیگر جنبه‌های زندگی، در طول تاریخ دچار تغییرات متعددی شده‌اند و انقلاب‌های مختلف صنعتی و تکنولوژی روی آن‌ها تاثیر داشته‌اند. در این مطلب به مرور برخی از تغییرات اساسی صنعت غذا در طول تاریخ می‌پردازیم:

۱۹۲۲، تحویل غذا

در این سال برای اولین بار کافه‌رستوران جدید چینی لس‌آنجلس اعلام کرد سفارش‌های مشتریان را تا ساعت یک نیمه‌شب به آدرس آن‌ها ارسال می‌کند. این کافه، یکی از اولین الگوهای سفارش تلفنی غذا بود.

تاثیر: تنها در کشور آمریکا، درآمد سالانه کسب‌وکارهای ارسال غذا، به بیش از ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی مثل گراب-هاب و پست-میت خدمات تحویل غذا را از هر رستورانی که مشتریان بخواهند، ارائه می‌کنند.

DRIVE-THROUGH, 1948

۱۹۴۸، سفارش از داخل خودرو

یک فروشگاه همبرگر و ساندویچ‌فروشی برای اولین بار به مشتریانش خدماتی ارائه کرد که از طریق آن، مردم بدون پیاده شدن از اتومبیل می‌توانستند سفارش خود را ارسال کنند و غذا را از یک دریچه رو به خیابان، تحویل بگیرند.

تاثیر: امروزه ۷۰درصد از فست‌فودهای سراسر جهان برای راحتی مشتریانشان ایستگاه‌های کنار خیابان خود را راه‌اندازی کرده‌اند. حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مثل استارباکس و چیپوتل نیز این سیستم را پذیرفته‌اند.

(همچنین بخوانید: لزوم توسعه سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری در ایران)

 

CREDIT CARD

۱۹۵۰، کارت‌های اعتباری

Diners Club اولین مجموعه‌ای بود که با پذیرفتن کارت‌ اعتباری، به دوران پرداخت‌های نقدی در رستوران‌های لوکس پایان داد.

تاثیر: فناوری پرداخت‌های اعتباری همچنان در حال تکمیل است. رستوران‌ها از استارت‌آپ‌هایی که برای تشویق مشتریان قبض‌های تخفیف (یا پیش‌فروش) صادر می‌کنند، استقبال کرده‌اند. به‌علاوه به‌ مرور زمان پرداخت از طریق تلفن جایگزین چک‌های نقدی شده است.

THE MCDONALD’S SYSTEM, 1955

۱۹۵۵، سیستم مک‌دونالد

پس ازاینکه ری کراک، اولین فرانشیز مک‌دونالد را در دس‌پلینز ایلینوی افتتاح کرد، روش‌های مختلفی برای آماده‌سازی زنجیره عرضه با محصولاتی که از کیفیت یکسانی برخوردار بودند، به وجود آمد.

تاثیر: تقریبا همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلاش کرده‌اند از این روند پیروی کنند. برای مثال Just Salad اعلام کرده است که کارگرانش می‌توانند در هر ساعت ۶۰ بسته سالاد آماده کنند.

۱۹۷۳، ثبت الکترونیکی سفارشات

در این سال آی‌بی‌ام سیستمی با نام خرده‌فروشی ۳۶۵۰ ارائه کرد. این سیستم رابط بین مشتریان و تولیدکنندگان بود و سفارش مشتریان را با غذای آماده و موجود رستوران‌ها تطبیق می‌داد.

تاثیر: از زمانی که مک‌دونالد در سال ۱۹۷۴، کل سیستم خود را کامپیوتری کرد تا به امروز، سطح سیستم‌های خدماتی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. برای مثال اسکوئر سامانه‌ای در تبلت‌های جدید ارائه کرده که تعامل مشتریان و رستوران‌ها را بسیار موثرتر کرده است.

۱۹۸۷، علوم آشپزی مولکولی

یک میکروبیولوژیست با آزمایش‌های مکرر موفق شد برای تولید بستنی به‌جای دستگاه‌های همزن، از نیتروژن مایع استفاده کند. یک سال بعد اسنک‌های بستنی دیپین دات (Dippin’ Dots) به بازار آمدند.

تاثیر: در حال حاضر علوم آشپزی مولکولی خط اصلی نوآوری‌های تغذیه‌ای به شمار می‌روند. مثال‌هایی که این موضوع را تایید می‌کنند عبارتند از: Smitten، از مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای بستنی‌سازی به‌وسیله نیتروژن مایع و Panera که در تولیدات خود از سیستم وکیوم و بسته‌بندی‌های اتمسفری استفاده می‌کند.

 INTERNET ORDERING, 1994

۱۹۹۴: سفارش اینترنتی

Pizza Hut نخستین فست‌فودی بود که وعده‌ سفارش اینترنتی پیتزا را به واقعیت تبدیل کرد. این فست‌فود سفارش پیتزاهایی را که در ترکیب آن از قطعات بزرگ پپرونی و قارچ و پنیر اضافه استفاده‌ شده بود، به‌صورت دیجیتال ثبت می‌کرد.

تاثیر: درحال‌حاضر نیمی از سفارش‌های پیتزای آمریکا دیجیتال است. پیتزا دومینو با سیستم جدید اینترنتی خود، پیشروترین فست‌فود زنجیره‌ای جهان در پیگیری سفارش مشتریان محسوب می‌شود.

۱۹۹۹، مدیریت مبتنی بر داده‌ رستوران‌ها

پیش از اینکه استارت‌آپی به نام Avero، اولین نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل فروش و موجودی غذای رستوران‌ها را عرضه کند، مالکان رستوران برحسب حدسیات و فرضیات حجم آماده‌سازی غذا را تعیین می‌کردند. در آن زمان این نرم‌افزار باعث شد رستوران‌ها تشخیص بدهند که مشتریان‌شان چه دسرهایی را بیشتر می‌پسندند و سطح استقبال از هر غذا را بهتر برآورد کنند.

تاثیر: درحال‌حاضر نیز داده‌ها مهم‌ترین فاکتور کنترل خدمات هستند. در تمام کشورها سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی خدمات رزرواسیون، زمان انتظار و سایر اطلاعات لازم را به مردم ارائه می‌کنند.

INSTAGRAM, 2010

۲۰۱۰، اینستاگرام

اولین عکس‌هایی که کوین سیستروم، هم‌بنیان‌گذار اینستاگرام در این اپلیکیشن به اشتراک گذاشت، از رستوران Tacos Chilakos سانفرانسیسکو بود، امری که فرهنگ به اشتراک‌گذاری تصاویر غذا و مواد خوراکی را بنا نهاد.

تاثیر: درحال حاضر بسیاری از رستوران‌ها برای جذب مشتریان خود تصاویر غذاها و خدمات‌شان را منتشر می‌کنند. از طرفی برخی از مواد غذایی مثل تست‌های آووکادو، بیشتر به خاطر ظاهر زیبایی که دارند از فروش بالایی برخوردار هستند.

 ROBOTS!, 2017

۲۰۱۷، ربات‌ها

در سال جاری پیتزا دومینو اعلام کرد که برای اولین بار ارسال سفارش‌ توسط اتومبیل‌های بدون راننده را مورد آزمایش قرار می‌دهد. مشتریان سفارش خود را از محفظه پشت خودرو برمی‌دارند و هیچ تعامل انسانی وجود نخواهد داشت.

تاثیر: به‌زودی ربات‌ها در مرحله‌ پخت غذاها هم به کار گرفته می‌شوند. Chowbotics، رباتی است که می‌تواند سالاد درست کند و ربات دیگری به نام کافه X، یک باریستا است. مک‌دونالد و وندی نیز در حال راه‌اندازی کیوسک‌های خودکار خود هستند.

(همچنین بخوانید: نوآوری باز چیست و چگونه می‌توان در آن موفق شد؟)

منبع

برچسب‌ها: نوآوریمواد غذاییخدمات آنلاینسفارش غذاتکنولوژیاستارت‌آپپرداخت الکترونیکصنعت غذاروباتیکمک‌دونالدسفارش اینترنتی غذا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.