اگر ایده جدیدی دارید، پس از این سه مرحله، اجرایی خواهد شد
از ایده تا عمل؛ ۷.۳

اگر ایده جدیدی دارید، پس از این سه مرحله، اجرایی خواهد شد

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

زمانی‌که ایده‌ جدیدتان را برای خود حلاجی کردید، لازم است سه‌ گام اصلی برای اجرایی کردن آن بردارید. در این مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

نوپانا: زمانی را به‌یاد می‌آورم که همراه با شریک کاری‌ام به یک ایده بسیار خوب رسیدیم و می‌دانستیم برای دستیابی به موفقیت آن باید تلاش کنیم. این کاملا هیجان‌انگیز بود. اما تا به‌حال و پس از سه سال کار روی این استارت‌آپ متقاعد شده‌ام مطرح کردن ایده تنها بخش ساده آن بود.

استارت‌آپ من طرحی در زمینه تجارت الکترونیک مدرن است که شما را در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند و زمانی‌که آیتم‌های مورد علاقه‌تان به فروش می‌رسد، شما را آگاه می‌کند. چالش واقعی زمانی است که این ایده اتفاق بیافتد.

دیگران قبل از شما این مسیر را طی کرده‌اند. بنابراین، زمانی‌که ایده‌تان را برای خود حلاجی کردید، این سه‌ گام در نقشه راه را برای اجرایی کردن آن دنبال کنید:

مطالعه بازار

اولین گام برای اعتبارسنجی ایده شما این است که بازار را مطالعه کنید. چشم‌انداز رقابتی را بررسی کنید و از خودتان ۲ سوال را بپرسید: «چرا هیچ‌کس این کار را قبلا انجام نداده است؟» و «چرا می‌توانم آن را بهتر انجام دهم؟»

هنگامی‌که پاسخ این سوالات را تجزیه و تحلیل می‌کنید، آگاه باشید که چه مقدار برای آن هزینه شده است؟ مهم نیست که چقدر درباره ایده خود هیجان‌زده هستید، در واقع می‌خواهید مطمئن شوید که این ایده می‌تواند سودآور باشد.

اولین قدم مهم این است که اندازه بازار خود را محاسبه کنید. ایده‌هایی با پتانسیل بازار بزرگ، بسیار موثرتر هستند، بنابراین اگر بازار موردنظر شما بسیار کوچک باشد، درباره این‌که چگونه می‌توانید ایده‌تان را با آن تطبیق دهید تامل کنید.

هنگامی‌که این کار را انجام دادید، شروع به طرح کردن ایده‌های خود کنید. یک کاغذ و قلم بردارید و تعیین کنید محصول شما چگونه در بازار ظاهر می‌شود، چه‌کسی می‌خواهد آن را به بازار معرفی و ارائه کند و این‌که می‌خواهید از چه استراتژی‌های توزیع بالقوه‌ای استفاده کنید؟ با پاسخ به این سوالات تعیین می‌کنید که آیا ایده‌تان واقعا ارزش دنبال کردن و وقت گذاشتن را دارد یا خیر.

تیم‌سازی

یکی از بخش‌های دلهره‌آور کارآفرینی، کنترل اتفاقات است؛ اما مهم است بدانید مجبور نیستید همه‌ کارها را خودتان انجام دهید. در واقع شما باید با افرادی همکاری کنید که در زمینه‌هایی که مهارت ندارید، به شما کمک کنند.

همان‌طور که ایده خود را به تصویر می‌کشید، تعیین کنید که چه مهارت‌هایی در تبدیل این ایده به واقعیت، مهم خواهند بود؟ آیا برای ساخت یک پلتفرم نیاز به یک توسعه‌دهنده دارید؟ و یا یک بنیان‌گذار که صنعت داخل و خارج را می‌داند؟ سپس به افرادی در زندگی خود فکر کنید که می‌توانند به شما در پیدا کردن این تیم کمک کنند. در آغاز راه، شبکه‌های مربوط به فارغ‌التحصیلان و هم‌چنین شبکه LinkedIn منابع خوبی برای پیدا کردن افراد موردنظرتان هستند. مطمئنا از این‌ که چگونه بسیاری از افراد در زندگی شما می‌توانند در مسیر درست به شما کمک کنند، شگفت‌زده خواهید شد.

همان‌طور که شما شروع به ساخت تیم خود می‌کنید، سوال بزرگی که در ابتدا برایتان پیش می‌آید نحوه پرداخت پاداش و حقوق به اعضای تیم، قبل از داشتن هرگونه درآمد است. علاوه‌ بر پرداخت حقوق از پس‌انداز خود، یک گزینه دیگر نیز پیش رو دارید: می‌توانید پرداخت را به زمان دیگری موکول کنید.

توجه داشته باشید که هیچ‌کس تمایل به انجام کار به‌صورت رایگان و بدون پاداش ندارد، اما کار در یک استارت‌آپ عالی به دلیل دارا بودن پتانسیل دستیابی به موفقیتی بزرگ در طول زمان، برای افراد، بسیار جذاب است.

شروع و اجرا

در حالی‌که شروع به ساخت تیم خود می‌کنید، باید روی ایده خود کار کنید. یکی از تصورات رایج و غلط میان افراد این است که محصول آن‌ها باید قبل از ارائه، کامل باشد. اما اکثر کارآفرینان توصیه می‌کنند که "حداقل محصول قابل اعتماد" یا ساده‌ترین و ارزان‌ترین نسخه ایده خود را طراحی کنید تا بتوانید آن را آزمایش کنید.

یکی از مشاوران به ما پیشنهاد ساخت یک نمونه اولیه از محصول را داد تا بتوانیم آن را به مشتریان بالقوه و شرکای خرده‌فروش خود ارائه دهیم و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنیم. با این کار پیشنهادات و انتقادات بسیار جالبی دریافت کردیم. هر ۲ گروه تایید کردند که ما در حال رفع مشکلات و شناخت گزینه‌های محبوب برای محصول اولیه هستیم. آن‌ها همچنین در مورد جنبه‌های مختلف سایت که بیش‌تر مورد توجه بودند، بازخوردهای صادقانه‌ای دادند.

ما از این یافته‌ها برای بهبود نمونه اولیه استفاده کردیم که منجر به ساخت نمونه آلفا و سپس بتا شد و در نهایت پس از یک سال‌ و نیم تلاش به نمونه واقعی دست یافتیم.

به‌یاد داشته باشید هر بار که محصول خود را به یک مخاطب نشان می‌دهید، چیزی خواهید آموخت و متوجه می‌شوید آیا محصول شما مناسب بازار است؟ و یا این‌که چیزی کم ندارد؟ بهتر نیست گزینه‌ای به آن اضافه شود؟ اگر جایی احساس می‌کنید که نیاز به تغییر دارد بهتر است هرچه زودتر آن را انجام دهید و به بعد موکول نکنید.

هریک از مراحل گفته‌شده زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. هیچ‌کس تا به حال نگفته است که شروع یک استارت‌آپ آسان است. اما اگر ایده‌ای دارید که شما را هیجان‌زده کرده است، بدانید صد درصد ارزش آن را دارد تا این رویا را به واقعیت تبدیل کنید.

(همچنین بخوانید: شور و اشتیاق خود را به یک کسب‌وکار واقعی تبدیل کنید)

منبع 

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپایده استارت‌آپیکارآفرینیراه‌اندازی استارت‌آپتحقیقات بازارتیم‌سازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.