ایمپلنت‌هایی که نویدبخش بازگرداندن توان حرکتی به بیماران فلج هستند
فناوری در خدمت علم پزشکی؛ ۸

ایمپلنت‌هایی که نویدبخش بازگرداندن توان حرکتی به بیماران فلج هستند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۰۵ - ۱۴:۰۰ | ۲ دقیقه

دانشمندان موفق شدند با استفاده از ایمپلنت‌های جدیدی که طراحی کرده‌اند توان حرکت را به حیوانات فلج بازگردانند و اکنون در مرحله آزمایش آنها روی انسان هستند.

نوپانا:‌ زمان زیادی از ظهور اولین ایمپلنت مغزی در علم پزشکی نمی‌گذرد. ایده اصلی استفاده از این ایمپلنت‌ها کمک گرفتن از کامپیوتر‌ها برای بهبود و یا انجام دادن برخی فعالیت‌های مغز بود. 

مغز ما انسان‌ها فرامین را به دو صورت شیمیایی و الکتریکی به اندام‌ها ارسال می‌کند. در بعضی بیماری‌ها مغز دچار مشکل می‌شود و توانایی ارسال درست این سیگنال‌ها و پیام‌های شیمیایی را از دست می‌دهد. در بیشتر بیماری‌های حسی‌حرکتی که بیمار دچار نوع خاصی از فلج مغزی می‌شود، مغز توان ارسال سیگنال‌های الکتریکی به اندام‌ها را از دست می‌دهد. اینجاست که ایمپلنت‌های مغزی به کمک بیمار می‌آیند و به‌جای مغز، این فرمان‌ها را در کانال‌های ازتباطی بین مغز و عضله ارسال می‌کنند.

به کمک این ایمپلنت‌ها بیمار می‌تواند تا حدودی توانایی حرکتی خود را بدست آورد. این ایمپلنت‌ها پس از آزمایش موفقیت‌آمیز روی حیوانات روی انسان نیز آزمایش شدند و نتایج این آزمایش‌ها رضایت‌بخش است.

(همچنین ببینید:ویلچری که به‌ وسیله آن می‌توان ایستاد!

برچسب‌ها: مهندسی پزشکیایمپلنت مغزیتکنولوژیفناوریسلامتعلوم شناختی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.