لازم است از حقوق مادی و معنوی کارآفرینان با جدیت دفاع شود
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی: ۷

لازم است از حقوق مادی و معنوی کارآفرینان با جدیت دفاع شود

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

محمدقلی یوسفی: «نهادهای قضایی و حقوقی، از حقوق کارآفرینان صیانت کنند تا انگیزه شرکت‌های دانش‌بنیان برای طرح ایده‌های جدید افزون شود.»

نوپانا: محمدقلی یوسفی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با نوپانا گفت: «اصطلاح شرکت‌های استارت‌آپی و عملکرد آن‌ها، تا همین چند وقت پیش برای کشور ما غریبه بود؛ اما امروز در جامعه نهادینه شده است. از آنجایی که عملکرد استارت‌آپ‌ها مبتنی بر نیازهای مردم است؛ ‌آن‌ها توانسته‌‌اند با جلب اعتماد مردم پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند. بی‌شک با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا اثرات مطلوب اقتصادی ناشی از آن نصیب کشور خواهد شد.»

به‌گزارش نوپانا، یوسفی افزود: «زمانی می‌توانیم از منافع استارت‌آپ‌ها به‌طور کامل بهره‌مند شویم که از حقوق مالکیت معنوی و مادی به صورت جدی دفاع شود و نهادهای قضایی و حقوقی، از حقوق کارآفرینان صیانت کنند تا انگیزه شرکت‌های دانش‌بنیان برای طرح ایده‌های جدید افزون شود.»

او بیان کرد: «استارت‌آپ‌ها برای موفق‌شدن در کار خود نیازمند تعامل موثر با دنیا هستند. متاسفانه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مانع تعامل بیشتر با کشورهای جهان شده و محدودیت‌های فراوانی برای کارآفرینان استارت‌آپی خلق کرده است.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «ساختارهای اقتصادی و فناورانه در کشور ما فرسوده هستند و همین امر بخش وسیعی از صنایع را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. همچنین وضعیت رکودی که بر اقتصاد سایه انداخته است مجال بهره‌مندی شایسته از رشته‌های دانش‌بنیان را به کشور نمی‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات عرصه فعالیت استارت‌آپ‌ها گفت: «از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد عملکرد برخی بخش‌های دولتی است که باعث رشد تامین‌کننده‌های کاذب پروژه‌های تحقیقاتی می‌شوند و مجالی برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها باقی نمی‌گذارند. استارت‌آپ‌ها باید بتوانند در بازار آزاد خصوصی به‌راحتی فعالیت کنند. واقعیت این است که برای داشتن تحقیقاتی کارآمد لازم است استارت‌آپ‌ها بتوانند محصول یا خدمات خود را در بازار و بخش‌های خصوصی به‌فروش برسانند.»

یوسفی عنوان کرد: «استارت‌آپ‌ها باید توان خود را در بازار کار نشان دهند و از طریق ارائه خدمات بخش خصوصی، پتانسیل‌های خود را به نمایش بگذارند. دولت نیز لازم است در تمام زمینه‌ها فرصت‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده تا مشاغل نوپا رشد کنند و از طرف دیگر با ایجاد انگیزه لازم در کسب‌وکارهای جدید مانند معافیت‌های مالیاتی و اصلاح قوانین دست‌وپاگیر، به کمک استارت‌آپ‌ها بیاید.»

او خاطرنشان کرد: «درست است که هیچ نیرویی نمی‌تواند پدیده فرار مغزها از کشور را به‌صورت کامل مهار کند؛ اما اگر زمینه‌های لازم برای رشد کسب‌وکارهای نوپا در کشور فراهم شود بسیاری از نخبگان و فارغ‌التحصیلانی که تا امروز مجال کافی برای رشد نداشتند قادر خواهند بود از فرصت‌های پیش‌ رو استفاده کنند و ماندن را به رفتن ترجیح خواهند داد.»

(همچنین بخوانید:‌ لزوم ایجاد یک نهاد قانونی با هدف حمایت ویژه از استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: کارآفرینیاستارت‌آپکسب‌وکارهای نوپادولتحمایتقوانینبخش خصوصیحقوق کارآفریناننهادهای قضایی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.