تب داغ سرمایه‌گذاری بر آینده ۱۰ تریلیون‌دلاری صنعت فضا
رویای بلندپروازانه سرمایه‌گذاران؛ ۸

تب داغ سرمایه‌گذاری بر آینده ۱۰ تریلیون‌دلاری صنعت فضا

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

موقعیت بسیاری برای درآمدزایی در حدود ۵ تا ۱۰ تریلیون‌دلار تا سال ۲۰۲۵ در صنعت فضا وجود دارد و این موضوع توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به این حوزه را بیش‌ازپیش جلب کرده است.

نوپانا: تا سال ۲۰۲۵ ماهواره‌هایی به اندازه جعبه کفش، اینترنت پرسرعت را برای تمام جمعیت ۷.۶ میلیارد نفری زمین فراهم می‌کنند. دولت‌ها و مردم از راه‌های ارتباطی غیرقابل هک به واسطه «درهم‌تنیدگی کوانتومی» استفاده می‌کنند و موشک‌ها نیز با چاپگر‌های سه‌بعدی ساخته می‌شوند.

اینها مسائلی هستند که کارشناسان صنعت فضا پیش‌بینی کرده‌اند و سیلیکون‌ولی، جایی که برنامه‌نویس‌های کامپیوتری، متخصصان فناوری اطلاعات و مهندسان هوافضا در حال جلو بردن مرزهای فضا هستند، آن را تبدیل به واقعیت می‌کنند. طبق گفته‌های مرکز مشاوره سرمایه‌ اسپیس‌تک که در مونیخ استقرار دارد، بیش از ۶۰ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی تکنولوژی‌های فضایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این شرکت‌ها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بیش از ۳ میلیارد دلار بر کمپانی‌هایی همچون اسپیس‌ایکس، اسکای‌باکس، اسپایر، پلنت و وان‌وب سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کریستوفر ریچینز مدیرعامل «آربی‌سی سیگنالز» در  این‌باره می‌گوید: «همه از فضا برای فهرست نمونه‌کارهای خود چیزی می‌خواهند. ترس بزرگی از جا ماندن در این حوزه برای بسیاری وجود دارد.» کمپانی تحت مدیریت ریچینز برای ساخت ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ها تاکنون سرمایه بسیاری را جذب کرده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذارهای خطرپذیر، به واسطه ۲ مسئله جذب این موضوع شده‌اند: اول اینکه موقعیت بسیاری برای درآمدزایی در حدود ۵ تا ۱۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ در صنعت فضا وجود دارد. مسئله دوم به کاهش چشم‌گیر هزینه ارسال ماهواره‌ها ارتباط دارد. دن کپرلی مدیرعامل لیولبز توضیح داده است که دیگر دوران قطعات دست‌ساز مهندس‌ها به پایان رسیده است و ساخت قطعه بخش ارزانی از پروژه ماهواره‌ها را شکل می‌دهد.

در مقابل اسپیس‌ایکس و بلواوریجین به عنوان کمپانی‌های خصوصی ارسال ماهواره که متعلق به ایلان ماسک و جف بزوس هستند، هزینه موشک را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند. کارشناسان اعتقاد دارند که با حضور سرمایه‌های خصوصی در حوزه‌ای که معمولا به صورت دولتی هدایت می‌شد به چیزی تحت عنوان «فضای جدید» رسیده‌ایم. البته زاویه نگاه متفاوتی از سوی کمپانی‌های سبز در این‌باره وجود دارد که از آن به عنوان «حباب» یاد می‌شود. از دید این کمپانی‌ها، شرایط فعلی صنعت فضا درست مانند چند سال پیش انرژی‌ سبز است و حباب آن بعد از مدتی از بین می‌رود.

(همچنین بخوانید: راکت فیبر کربنی به زودی آماده پرتاب است)

منبع

برچسب‌ها: صنعت فضاییآیندهماهوارهایلان ماسکجف بزوسسرمایههوافضااینترنت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.