دیجی‌کالا، نگاهی از درون
اولین نشست خبری دیجی‌کالا برگزار شد ۷.۵

دیجی‌کالا، نگاهی از درون

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۱۷:۰۰ | ۱۲ دقیقه

دیجی‌کالا شرکتی است که نام آن را همه ما شنیده‌ایم و احتمالا تجربه خرید از آن را هم داریم.

نوپانا به نقل از دیجی‌کالا: دیجی‌کالا شرکتی است که نام آن را همه ما شنیده‌ایم و احتمالا تجربه خرید از آن را هم داریم. جالب است بدانید دیجی‌کالا از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را شروع کرده و امروز بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کسب‌وکار اینترنتی ایران است و هم‌اکنون پس از 11 سال بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) را در خاورمیانه در اختیار دارد که ظرفیت ثبت سفارش این شرکت را به 300 هزار کالا در روز افزایش داده است.

برادران محمدی، مدیران و موسسان دیجی‌کالا، روز گذشته اولین نشست خبری این شرکت را در انبار اصلی دیجی‌کالا برگزار کردند. در این نشست که با حضور برخی رسانه‌ها برگزار شد ابتدا درباره گذشته، حال و آینده دیجی‌کالا صحبت شد و در ادامه هم با برگزاری یک تور و گشت‌وگذار در دیجی‌کالا برنامه به پایان رسید. به گفته برادران محمدی از جمله مزیت‌های دیجی‌کالا می‌توان به پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، پرداخت در محل،‌ هفت روز ضمانت بازگشت کالا، ارسال سریع، ضمانت بهترین قیمت و تضمین اصل بودن کالا اشاره کرد.

به گفته محمدی‌ها بزرگترین چالش دیجیکالا حضور پررنگ کالای قاچاق در ایران است که امیدوارند با اجارای طرح رجیستری، حداقل بخش موبایل کشور قانون‌مند شود. محمدی‌ها می‌گویند: در هیچ پلتفرم اینترنتی (حتی آمازون) امکان قول برای تحویل کالا در زمان دقیق و کوتاه وجود ندارد یا حداقل تا به امروز هیچ شرکتی این کار را انجام نداده است، به این دلیل که کار بسیار مشکلی است، برای مثال یک تصادف ساده در یکی از اتوبان‌های تهران باعث می‌شود تا هزاران خرید مشتریان با تاخیر ارسال شود.

به گفته دیجی‌کالا خدمات این شرکت در سال ۱۳۹۵ منجر به صرفه‌جویی در حدود 600 میلیون دقیقه وقت (بیش از 1100 سال) شده است. همچنین این خدمات، کاربران را از انجام حدود 42 میلیون کیلومتر سفر درون شهری، بی‌نیاز کرده است و تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار نوع کالا در سایت دیجی‌کالا ثبت شده که از این میان بیش از ۱۵۰ هزار نوع کالا در حال حاضر در سایت موجود است و بیش از ۵۰ هزار نوع از آن، مربوط به برندهای تولید داخل است. مدیران دیجی‌کالا در این مراسم گفتند: در حال حاضر حدود 2 هزار و پانصد نفر نیروی انسانی تمام وقت در این شرکت درحال کار هستند و دیجی‌کالا توانسته تاکنون برای بیش از ۹۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

 

برادران محمدی دیجیکالا

پرسش‌ و پاسخ

آیا تصمیم ورود به بازار کلاد را دارید؟

محمدی‌ها در پاسخ به آی‌تی‌ایران: به این موضوع خیلی فکر می‌کنیم و به‌دنبال یک پارتنر خوب هستیم و ترجیح می‌دهیم یک پارتنری باشد که با هم این کار را پیش ببریم. در این زمینه با چند استارت‌آپ هم صحبت‌هایی داشته‌ایم اما تا الان به نتیجه نرسیده‌ایم. اگر استارت‌آپی باشد که از لحاظ فنی توانایی لازم را داشته باشد به خرید آن یا سرمایه‌گذاری هم فکر می‌کنیم چون به نفع خود ما هم هست.

چرا آمازون سوق را خرید و سراغ دیجی‌کالا نیامد؟

برادران محمدی در پاسخ به آی‌تی‌ایران: ورود به بازارهای ایرانی و عربی برای آمازون کار بسیار مشکلی است و به همین دلیل باید یک فروشگاه محلی را در اختیار بگیرد، مارکت ایران برای شرکتی مثل آمازون قطعا جذاب است، جمعیت 80 میلیونی جوان و علاقه‌مند به تکنولوژی و گجت، اینترنت گسترش یافته و غیره، اما موضوع اینجاست که آمازون محدودیت دارد و حتی به این بازار فکر هم نمی‌کند چه برسد به اینکه سرمایه‌گذاری کند و یا یک شرکت را بخرد! شرکت‌های آمریکایی حتی پاسخ ایمیل ایرانی‌ها را هم نمی‌دهند.

چرا قیمت برخی کالاها در بازار با دیجیکالا تفاوت بسیار دارد؟

برادران محمدی: در زمینه قیمت کالاهای دیجیتالی ما چالش‌های فراوانی داریم، زمانی که قیمت از بازار پایین‌تر است متهم به زیرفروشی می‌شویم و زمانی که بالاتر است متهم به گران فروشی! برای واضح‌تر شدن ماجرا آیفون را مثال می‌زنیم، ما برای یک آیفون ۴ میلیون‌تومانی ۱۵ درصد بیشتر پرداخت می‌کنیم و موبایلی که رسمی وارد کشور شده را به فروش می‌رسانیم. این رقم حدود ۵۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که برای رقابت با بازار، حاشیه سود خود را روی چنین کالاهایی به صفر برسانیم. این موضوع البته باعث شکایت تامین‌کنندگان و فروشندگان ما شده است. امیدواریم طرح رجیستری، باعث شود تا بتوانیم بازی را به شکل منصفانه‌تری ادامه دهیم.

 

درباره دیجیکالا

دیجیکالا امروز سومین وب‌سایت پربازدید ایران است و متوسط رشد سالانه آن 100 درصد است. این خرده فروش آنلاین بیش از 1.7 میلیون بازدید روزانه دارد و سهم آن از بازار خرده فروشی اینترنتی بیشتر از 90 درصد است. دیجیکالا تصمیم دارد تا در آینده از کسب‌وکارهای نوپا حمایت کند، فعالیت خود را در منطقه افزایش دهد، سرویس پرایم ارائه کند، پلتفرم فروشندگان را گسترش دهد و سرویس ترکینگ راه‌اندازی کند تا موقعیت مرسوله به کاربر اطلاع داده شود. رضایت کاربران از دیجی‌کالا 96 درصد است. که البته همان 4 درصد نارضایتی برای فروشگاهی به بزرگی دجی‌کالا آمار قابل توجهی است. جالب است بدانید به‌طور متوسط 80 درصد سفارشات در تهران به موقع به دست کاربران می‌رسد و سیستم یک دقیقه تاخیر را هم به منزله شکست در نظر می‌گیرد.

پلتفرم مرکز فروشندگان (Marketplace)

برادران محمدی همچنین گفتند: پس از 10 سال تجربه، وقت آن رسیده تا پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و اطمینان از ارائه‌ی خدمات باکیفیت به مشتریان، با راه‌اندازی پلتفرم Marketplace و به اشتراک گذاشتن امکانات خود، فرصت عرضه‌ی مستقیم کالا را برای تولیدکنندگان و فروشندگان نیز فراهم کنیم. همچنین آنها اضافه کردند هم‌اکنون 25 درصد کالاهای موجود در دیجی‌کالا از این طریق عرضه می‌شود، درحالی که پیش از این دیجی‌کالا صد در صد محصولات را خودش خریداری می‌کرد و به فروش می‌رساند. در پلتفرم Marketplace، تولیدکنندگان و فروشندگان قادر خواهند بود تا با قرار دادن کالاهای خود در سایت دیجی‌کالا و با استفاده از امکانات این شرکت، کالای خود را بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

هلدینگ دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سال ۹۵ دو فروشگاه آنلاین «دیجی‌استایل» و «فیدیبو» را به پورتفولیوی خود اضافه کرده است. با توجه به تجربه‌ی متفاوت خرید کالا در زمینه مد و پوشاک، دیجی‌کالا تصمیم به جدا کردن این بخش از دیگر گروه‌های محصولی گرفت تا با راه‌اندازی یک فروشگاه مستقل، بستر مناسبی برای خرید آنلاین پوشاک فراهم کند. به همین منظور دیجی‌استایل با تمرکز بر صنعت مد و پوشاک و ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مختص این بخش، راه‌اندازی شد. دیجی‌کالا برای ورود به عرصه‌ی فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتاب‌های مختلف برای اهالی فرهنگ و همچنین ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی،‌ در یکی از استارت‌آپ‌های فعال فروش کتاب الکترونیکی، فیدیبو، سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت با تزریق امکانات خود به فیدیبو و فراهم کردن زیرساخت‌ها، در حال توسعه و تبدیل آن به مرجعی برای خرید و مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی است.

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

انبار دیجیکالا

برچسب‌ها: دیجی‌کالا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.