توسعه هوشمندانه برند
شروعی برای برندسازی (قسمت نوزدهم) ۸

توسعه هوشمندانه برند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت نوزدهم:

توسعه برند

به‌گزارش نوپانا، استفاده از یک برند شناخته‌ شده برای معرفی محصولی جدید در بخشی از بازار را توسعه برند می‌گویند. یک برند قدرتمند با استفاده از شهرت خود به راحتی می‌تواند محصولی جدید را به بازار عرضه کند. در نتیجه هزینه‌های تبلیغاتی برای معرفی محصول جدید به واسطه شناخت قبلی بازار از آن برند کاهش می‌یابد.

برای مثال ایرانسل از برند خود برای معرفی محصول جدید خود که وایمکس بود، استفاده‌ کرد‌. یکی از مزایای این روش کمک به افزایش قابل توجه ارزش فعلی برند است. اگرچه درصورتی که محصول توسعه‌‌یافته از طبقه خودش دور شود، ممکن است ارزش‌ برند را به خطر بیاندازد. توسعه بی‌رویه برند می‌تواند به حالتی به نام «تله توسعه خطی» منجر شود. زمانی که یک شرکت، محصولات متنوعی را تحت یک برند به بازار عرضه‌ کند، این مسئله موجب به وجود آمدن تداعی‌های گوناگون در ذهن مصرف‌کنندگان خواهد‌ شد و در نتیجه برند جایگاه اصلی خود را از دست خواهد داد.

 (همچنین بخوانید: همه چیز‌هایی که باید درباره شتاب‌دهنده‌ها بدانید)

دستور‌العمل‌های برند

در اکثر سازمان‌ها افراد برای ایجاد و مراقبت از یک برند موفق، از راهنمای برند استفاده می‌کنند. این دستورالعمل‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه در پرسنل و تقویت فرهنگ درون‌سازمانی برند به وجود آمده‌اند. این دستور‌العمل‌ها می‌توانند شامل چشم‌انداز، ارزش‌ها، هویت بصری، استراتژی و حتی چگونگی تماس با مدیران اصلی برند باشند. بخشی از دستورالعمل‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه برای حصول اطمینان از تداوم و یکپارچگی در اجرای روند سریع برندسازی است. دستورالعمل‌های مذکور، اطلاعات جامعی را در اختیار کارکنان و شرکت‌های تامین‌کننده قرار می‌دهند تا آنان از این طریق بتوانند جهت توسعه موفقیت‌آمیز یک برند، به‌طور مستقل اقدام‌ کنند.

قسمت پیشین:

قسمت هجدهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: توسعه برندبرندسازیاصول برندینگ راهنمای برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.