هفت گام طراحی یک استراتژی محتوایی قدرتمند
پیش‌نیاز ضروری بازاریابی محتوا؛ ۸

هفت گام طراحی یک استراتژی محتوایی قدرتمند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۱۲:۰۰ | ۱۵ دقیقه

اگر قصد شما پیروزی در حوزه رقابتی بازاریابی محتوا است، وجود استراتژی محتوا یا بازبینی آن به‌منظور اطمینان از به‌روز، نوآورانه و قدرتمند بودن آن بسیار سودمند خواهد بود.

نوپانا: امروزه رقابت در عرصه بازاریابی محتوایی درمقایسه با قبل، افزایش چشم‌گیری داشته است. موسسه بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) بررسی‌ انجام داده است که برطبق آن ۷۰درصد از بازاریاب‌هایی که با مدل بنگاه‌به‌بنگاه (B2B) در بازار فعالیت می‌کنند، اظهار داشته‌اند که امسال درمقایسه با سال ۲۰۱۶، محتوای بیشتری تولید کرده‌اند. اولین گام برای پیش‌افتادن در این رقابت، داشتن یک طرح هوشمند و منسجم برای بازاریابی محتوایی است. در این مطلب، علت نیاز داشتن به یک طرح بازاریابی محتوایی و گام‌های لازم برای ایجاد آن را بررسی می‌کنیم.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، بخشی از طرح بازاریابی شماست و به معنای مدیریت هرگونه رسانه نوشتاری و دیداری است که در اختیار دارید یا می‌خواهید ایجاد کنید. برای تولید محتوا باید به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید. زمانی‌که در حال طراحی استراتژی محتوا هستید، باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

- کسی که محتوا را برایش تولید می‌کنید؛

- مسئله‌ای که محتوا برای مخاطب حل می‌کند؛

ـ چگونه محتوای منحصربه‌فردی تولید کنید؛

- قالب‌هایی که شما برای تولید محتوا درنظر می‌گیرید؛

- کانال‌هایی که برای انتشار محتوا انتخاب می‌کنید؛

- چگونه تولید و انتشار محتوا را زمان‌بندی و مدیریت خواهید کرد.

هفت‌گام برای طراحی استراتژی محتوا

گام اول: هدف خود را تعریف کنید

هدف شما از طرح بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید تولید محتوا کنید و یک طرح بازاریابی محتوایی بنا کنید؟ پیش‌از اقدام به برنامه‌ریزی، اهداف خود را شناسایی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه‌چیزی برای استراتژی شما بهتر است.

گام دوم: روی شخصیت مخاطبانتان تحقیق کنید

برای ایجاد یک برنامه موفق، لازم است به‌خوبی مخاطب هدف محتوای خود را شناسایی کنید. این موضوع مخصوصا برای کسانی‌ که تازه شروع کرده‌اند، بسیار مهم است. شما با شناختن مخاطب هدف می‌توانید محتوای ارزشمندتر و مرتبط‌تری تولید کنید. اگر شما یک بازاریاب باتجربه هستید، ممکن است هدفتان تغییر کرده باشد. آیا می‌خواهید بازار جدیدی را انتخاب کنید یا اینکه همین بازار هدف فعلی را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطب هدف را حفظ کنید؟ شما باید هر سال از طریق تحقیقات بازار، ویژگی‌های مخاطبانتان را مورد بازبینی قرار دهید.

گام سوم: در محتوا بازبینی داشته باشید

بیشتر افراد کارشان را با وبلاگ‌ها آغاز می‌کنند؛ اما چنانچه شما مایل هستید انواع دیگری از محتوا را تولید کنید، درباره‌ آن به‌خوبی فکر کنید. برای مثال اگر شما در سال گذشته، به شکل هفتگی در وبلاگ خود پست می‌گذاشتید، تولید یک کتاب الکترونیکی که تمام پست‌های شما را در یک فایل خلاصه کند، می‌تواند روش جدیدی برای عرضه اطلاعات در قالب متفاوتی باشد. اگر شما مدت‌هاست که در این کسب‌وکار فعالیت می‌کنید، اقدامات خود در بازاریابی محتوایی و نتایج آن را در یک سال گذشته مرور کنید. فکر کنید در سال بعد چه کارهای متفاوتی می‌توانید انجام دهید و همچنین اهداف جدیدی برای خود ایجاد کنید.

گام چهارم: یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید

یک سیستم آماده به کار برای مدیریت محتوای خود داشته باشید. چند بخش بسیار مهم این سیستم عبارت‌اند از: تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا عبارت‌اند از: CoSchedule، WordPress، Joomla، Drupal و …

گام پنجم: برای تولید محتوا ایده‌پردازی کنید

اکنون وقت آن رسیده ایده‌هایی را برای محتوای خود بپرورانید. دراینجا چند ابزار مفید در این زمینه معرفی می‌شوند:

ـ HubSpot’s Website Grader: هرگاه بخواهید ببینید با بازاریابی کنونی خود در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید، این ابزار بسیار خوب به کمکتان خواهد آمد. این ابزار، از امور وبلاگی گرفته تا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، حوزه‌های بسیار مهم بازاریابی شما را ارزیابی می‌کند و با ارسال یک گزارش کامل، به شما امکان می‌دهد تا هرکدام از این حوزه‌ها را تقویت کنید. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید نسبت به سئوی وب‌سایت خود و نیز کشف ایده‌های محتوایی جدید اقدام نمایید.

ـ HubSpot’s Blog Topic Generator: بااستفاده از این ابزار می‌توانید برای یک سال تمام، ایده‌هایی برای پست‌های وبسایت خود داشته باشید. برای این کار شما باید عناوین و عبارات کلی که می‌خواهید درباره آن بنویسید را در این ابزار تولیدکننده ایده محتوا وارد کنید و آن، همه‌ کارها را برایتان انجام خواهد داد.

ـ Feedly: این RSS feed محبوب و شگفت‌انگیز، عناوین ترندشده‌ شما را ثبت و در همان زمان ایده‌های محتوایی پیدا می‌کند.

ـ BuzzSumo: در BuzzSumo می‌توانید محتواهای محبوب و ایده‌هایی درباره‌ تولید محتوا بیابید. این ابزار با به اشتراک‌گذاردن بخشی از محتوا در رسانه‌های اجتماعی، مشخص می‌کند تا چه‌حد محتوا محبوب است. شما بااستفاده از این اطلاعات درمی‌یابید که کدام ایده‌ محتوایی، بهتر خواهد بود.

گام ششم: انواع محتوایی را که می‌خواهید تولید کنید، انتخاب کنید

شما برای تولید محتوا، گزینه‌های گوناگونی را می‌توانید انتخاب کنید. در اینجا به چند مورد از محبوب‌ترین قالب‌های محتوا و نیز ابزارها و الگوهایی که برای شروع می‌توانید استفاده کنید، اشاره شده است.

بازاریابی محتوایی - انواع محتوا

۱. پست‌ها

پست‌های وبلاگی یا وب‌سایتی بایستی به‌طور مرتب منتشر شوند تا بتوانند بازدیدکنندگان جدیدی را جذب نمایند. پست‌ها باید محتوای ارزشمندی برای مخاطبان ایجاد کنند تا آن‌ها برای اشتراک‌گذاشتن مطالب در رسانه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌ها ترغیب شوند. پیشنهاد می‌شود که پست‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشند، البته اگر مخاطبانتان پست‌های کوتاه‌تر یا بلندتر را می‌پسندند، بر همین اساس عمل کنید.

۲. کتاب‌های الکترونیکی

مشتریان بالقوه می‌توانند پس از ارائه اطلاعات تماسشان، کتاب‌های الکترونیکی را دانلود کنند. کتاب‌های الکترونیکی درمقایسه با پست‌های وبلاگ، طولانی‌تر و عمیق‌ترند و به دفعات کمتری منتشر می‌شوند. ممکن است بازدیدکنندگان بخواهند پس از خواندن یک پست وبلاگ با وب‌سایت، اطلاعات تماس خود را برای دریافت یک کتاب الکترونیکی و کسب اطلاعات ارزشمندتر و مناسب برای کسب‌وکارشان، وارد کنند.

۳. اینفوگرافیک‌ها

در مقایسه با متن تنها، اینفوگرافیک‌ها با سازمان‌دهی و نمایش تصویری داده‌ها، در ایجاد رضایت برای مخاطبان بهتر عمل می‌کنند. این‌ قالب‌های محتوا، مخصوصا هنگامی‌که می‌خواهید حجم زیادی از داده‌ها را به‌شکلی واضح و با قابلیت درک آسان، به اشتراک بگذارید بسیار سودمند خواهند بود.

۴. ویدئوها

ویدئوها می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها به اشتراک گذاشته شوند. ویدئوها درمقایسه با محتوای نوشتاری به‌ صرف زمان بیشتری احتیاج دارند، اما از آنجا که محبوبیت و رواج بازاریابی بصری درحال افزایش است، احتمال به اشتراک‌گذاردن یک ویدئو، ۴۰ برابر انواع دیگر محتواست؛ بنابراین این رسانه حتما ارزش امتحان‌کردن را دارد.

۵. پادکست‌ها

در حالتی که مخاطبانتان زمان یا علاقه‌ای به خواندن روزانه محتوا نداشته باشند، ایجاد پادکست امکان ارتباط با شما را برای آن‌ها فراهم می‌کند. تعداد کسانی که به پادکست گوش می‌دهند، روبه افزایش است و برآورد می‌شود که در سال ۲۰۱۶، ماهانه ۵۷ میلیون نفر به پادکست‌ها گوش داده‌اند. چنانچه شما امکان مصاحبه و گفتگو با افراد ویژه‌ای را دارید، می‌توانید آن را در قالب پادکست‌ منتشر کنید.

۶. محتوای خارجی

اگر شما تاکنون محتوای خود را به‌طور منظم تنها در سایت شخصیتان منتشر کرده‌اید، ممکن است الان وقت آن رسیده باشد که این محتوا را در سایت‌های دیگر نیز انتشار دهید؛ برای مثال می‌توانید محتوا را در قالب‌های جدید بیاورید و در شبکه‌های اجتماعی مانند (LinkedIn) منتشر کنید.

گام هفتم: محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید

بیشتر مردم تنها به ثبت‌کردن تعطیلات عادی چون سال نو و عید شکرگزاری در امور بازاریابی خود بسنده می‌کنند، اما شما نباید خود را تنها به این رویدادهای مهم محدود کنید. چنانچه تعطیلات و رویدادهای خاصی هستند که برای گروهی از مخاطبانتان اهمیت دارند، ارزش این را دارد که محتوای مربوطه را در وبلاگ یا شبکه‌ اجتماعی خود منتشر کنید.

(هم‌چنین بخوانید: این استراتژی‌ها، بازاریابی شما را متحول می‌کنند / بازاریابی محتوامحور)

منبع 

برچسب‌ها: تولید محتوامحتوابازاریابی محتوابازاریابیبازاریابی دیجیتالcontent marketing
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.