تاثیر شگفت‌انگیز پیاده‌روی در بهبود عملکرد برنامه‌نویسان
حفظ سلامتی و بازدهی کاری؛ ۸

تاثیر شگفت‌انگیز پیاده‌روی در بهبود عملکرد برنامه‌نویسان

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

برنامه نویسان حرفه‌ای، ساعتی را در شبانه روز به پیاده‌روی اختصاص می‌دهند و معتقدند این کار باعث بهبود بازدهیشان در انجام کار‌ها می‌شود.

نوپانا: اکثر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ساعت‌های زیادی را در شبانه‌روز، مشغول کار با کامپیوتر‌های خود می‌گذرانند و این تهدیدی جدی برای سلامتی آنها به حساب می‌آید؛ اما برنامه‌نویسان حرفه‌ای ساعتی را در شبانه‌روز به ورزش کردن و یا حتی یک پیاده‌روی ساده اختصاص می‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که با این کار تمرکز بیشتری به دست می‌آورند و بازدهیشان در انجام کار‌ها بالاتر می‌رود.

در این نوشتار به بررسی فواید پیاده‌روی به مقدار یک ساعت و چرخه فیزیولوژیکی آن می‌پردازیم:

در ۵ دقیقه اول بدنتان برای سوزاندن کالری آماده می‌شود

به گزارش نوپانا، در ابتدای پیاده‌روی و آماده شدن برای آن، بدن شما مواد شیمیایی را جهت آغاز متابولیسم حرکتی ترشح می‌کند. به طور معمول با این کار ضربان قلب شما از ۷۰ ضربه در دقیقه به ۱۰۰ ضربه افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه جریان خونتان سریع‌تر و عضلاتتان به مرور گرم و گرم‌تر می‌شوند.

در این میان، مفاصلتان با خون‌رسانی بیشتر مواجه می‌شوند و مایع بین مفصلی حرکات نرم‌تری از خود نشان می‌دهد. خبر خوب این است که با این اتفاقات بدن شما ۵ کالری در دقیقه می‌سوزاند و فرآیند سوخت‌وساز شما آغاز می‌شود و بدن سراغ کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها می‌رود.

در ۵ دقیقه بعدی ضربان قلبتان بالا می‌رود (دقیقه ۶ تا ۱۰)

رفته‌رفته ضربان قلب از ۱۰۰ به ۱۴۰ ضربه در دقیقه می‌رسد و با بالا رفتن سرعت حرکاتتان، بدنتان ۶ کالری در دقیقه می‌سوزاند. در این مرحله فشار خونتان افزایش می‌یابد؛ سلول‌ها بیشتر فعالیت می‌کنند و نیاز به اکسیژن بیشتری دارند؛ در نتیجه گردش خون در رگ‌ها سرعت می‌گیرد.

 در ۱۰ دقیقه بعدی عرق خواهید کرد ( تاکنون ۲۰ دقیقه از پیاده‌روی را سپری کرده‌ایم)

 با افزایش دمای بدن، شروع به عرق کردن می‌کنید؛ چون رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست‌تان، گشاد می‌شوند. با سرعت بخشیدن به حرکاتتان، ۷ کالری در دقیقه می‌سوزانید و سخت‌تر نفس می‌کشید. در این مرحله اکسیژن نقش حیاتی برای سوخت‌وساز سلول‌ها ایفا می‌کند؛ بنابراین ریه‌هایتان با سرعت بیشتری کار می‌کنند تا جبران‌کننده حجم بیشتری از اکسیژن باشند.

احساس شادی ( دقایق ۲۰ تا ۴۵)

در این دقایق آندورفین، هورمون شادی‌بخش وارد جریان خونتان می‌شود و حس شادی و سرخوشی به شما می‌دهد. این هورمون همچون یک ماده مخدر خفیف عمل می‌کند و ضد افسردگی است. به‌آرامی تمام باگ‌ها و کد‌هایی که در طول روز شما را اذیت کرده‌اند در ذهن شما راه‌حل خود را پیدا می‌کنند. اینجاست که معجزه پیاده‌روی را تجربه می‌کنید! با ذهنی باز به کارهای روزانه خود فکر کنید و سعی کنید از اثر آندورفین برای خوش‌بین شدن به پروژه‌‌تان استفاده کنید و موانع را دور بزنید. با چربی‌سوزی بیشتر، انسولین که به ذخیره چربی کمک می‌کند، کاهش می‌یابد که خبر خوبی است برای کسانی که با اضافه‌وزن می‌جنگند.

احساس خستگی (دقایق پایانی)

عضلات شما به دلیل افت مقدار اکسیژن و هیدروکربن با احساس خستگی مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید که پس از پیاده‌روی باید به آرامی بدنتان را سرد کنید و ایستادن و استراحت کردن درجا به عضلاتتان آسیب می‌رساند. 


(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌های ورزشی؛ دریچه‌ای به آرامش و سلامت)

برچسب‌ها: ورزشسلامتیسبک زندگیشادیبرنامه‌نویسانپیاده‌روی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.