مرز میان برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی چیست؟
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت بیست و نهم) ۸

مرز میان برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی چیست؟

توسط نیما ذبیح‎اله‎زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفر کیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا:‌ در هنگام تدوین برنامه بازاریابی برای نخستین بار، اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که برنامه بازاریابی با استراتژی بازاریابی چه تفاوت‌هایی دارد؟ در ابتدا باید تفاوت بین این دو عنصر اصلی بازاریابی را بدانیم تا بتوانیم به درستی گام برداریم.

قسمت بیست‌ونهم:

استراتژی بازاریابی

به گزارش نوپانا، استراتژی بازاریابی توضیحات اهداف مورد نیاز شما برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار با تلاش‌های بازاریابی شماست. بهتر است بدانید که استراتژی بازاریابی از اهداف کسب‌و‌کار شما شکل می‌گیرد. همچنین استراتژی بازاریابی شما و اهداف کسب‌و‌کار شما باید همواره با هم هماهنگ باشند.

برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی شما روش رسیدن شما به اهداف بازاریابی‌تان است. این برنامه نقشه راهی است که بیانگر استراتژی شما برای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. مسئله این است که بیشتر مردم سعی می‌کنند پیش از فهمیدن پاسخ «چرا» دنبال پاسخ «چگونه» باشند. فهمیدن این مساله می‌تواند از هدر رفت منابع جلوگیری کند. در بازاریابی ما باید اول سوال کنیم چرا، سپس چگونه.

مثال

هدف: به‌دست آوردن سهم بازار بزرگتر

استراتژی بازاریابی: رفتن به بخش‌های جدید بازار

برنامه بازاریابی: راه اندازی یک کمپین بازاریابی برای تشخیص و تمرکز روی یک بخش خاص از بازار

عناصر مهم بازاریابی

اگر شما مشغول پیاده سازی استراتژی بازاریابی و برنامه بازاریابی خود هستید اینها عناصری است که باید در آنها گنجانده شوند:

 عناصر استراتژی بازاریابی

- پیام‌های خارجی بازاریابی

- اهداف جایگاه‌سازی داخلی

- اهداف کوتاه‌مدت

- اهداف بلندمدت

عناصر برنامه بازاریابی

خلاصه اجرائی: خلاصه کلی از برنامه بازاریابی شما.

چالش‌ها: توضیح مختصری از محصولات، و خلاصه‌ای از اهداف تعیین شده در استراتژی بازاریابی

تحلیل موقعیت: این قسمت باید این موارد را شامل شود: فرهنگ، جامعه، بازار، سیاست و نقدینگی

تحلیل مشتریان: چقدر مشتری می‌خواهید داشته باشید؟ خواستار چه نوع مشتریانی هستید؟ چه چیزهایی برای آنان ارزشمند است؟ فرآیند تصمیم‌گیری آنها چگونه است؟ دنبال تمرکز روی چه نوعی از مشتریان هستید؟

تحلیل رقبا: جایگاه رقبای شما در بازاریابی کجاست؟ جایگاه آنها در بازار کجاست؟ در مقایسه با رقبا نقاط قوت شما چیست؟ نقاط ضعف شما چیست؟ دنبال چه سهمی از بازار هستید؟ سهم بازار رقبای شما چه مقدار است؟

قسمت پیشین:

قسمت بیست و هشتم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومتربازاریابیبرنامه بازاریابیمارکتینگبازاراستراتژی بازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‎اله‎زاده

نیما ذبیح‎اله‎زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.