ایجاد آگاهی از برند، تبلیغات شما را اثربخش می‌کند
شروعی برای برندسازی (قسمت نهم) ۶

ایجاد آگاهی از برند، تبلیغات شما را اثربخش می‌کند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و بعضی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت نهم:

آگاهی از برند

به‌گزارش نوپانا، آگاهی از برند، میزان شناخت مصرف‌کننده از یک برند خاص است. برای سنجش میزان آگاهی برند از تکنیک‌های تحقیق کمی و کیفی استفاده می‌شود. این تحقیقات به‌منظور درک توانایی مصرف‌کننده در متمایز‌کردن یک برند از یک مقیاس معمول برای سنجش اثربخشی تبلیغات است. ۲ نوع روش سنجش آگاهی وجود دارد که به شرح زیر است:

- ناخودآگاه: در این روش میزان آگاهی از یک برند خاص که به‌صورت ناخود‌آگاه به ذهن فرد خطور می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود. برای اندازه‌گیری، ابتدا از فرد خواسته می‌شود تا نام‌‌ سازمان‌هایی که در یک حوزه خاص به ذهنش خطور می‌کنند را نام‌ ببرد. برای مثال می‌توانید از یکی از دوستانتان بخواهید نام‌ شرکت‌های خودروسازی را که می‌شناسد، نام‌ ببرد.

اسم‌هایی که زودتر نام‌ برده می‌شوند و یا اصطلاحا یادآوری می‌شوند، بیشترین میزان آگاهی را در ذهن فرد پرسش‌شونده دارند و نشان‌ می‌دهد که او تا چه حد در معرض این نام‌ها قرار داشته است؛ البته نباید فراموش‌ کرد که بالا بودن آگاهی از یک برند دلیلی بر موفق‌ بودن آن نیست.

- یادآوری با کمک: در این روش هم‌زمان، برند و نوع محصول، هر ۲ به پرسش‌شونده ارائه می‌شود و سپس از نحوه پاسخگویی فرد می‌توان به میزان سطح آگاهی او از آن برند پی‌ برد. عده‌ای روش یادآوری با کمک را «تشخیص برند» نیز می‌نامند. برای مثال می‌توان پرسید: «آیا مرسدس‌ بنز را می‌شناسید؟»

(همچنین بخوانید: زندگی موفق از دید افراد موفق

مطالعه موردی

ایجاد آگاهی از برند در بازار‌ هدف از اولویت‌های فعالیت تبلیغاتی در آغاز چرخه عمر محصول است که تاثیر زیادی در رفتار مصرف‌کننده دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد آگاهی، استفاده از حمایت‌‌کننده‌ها است. در حقیقت با این روش نام تجاری حامی، از طریق اعتبار و شهرت برند حمایت‌شده، به بازار‌ هدف معرفی می‌شود.

برای مثال حمایت از یک تیم فوتبال محبوب و یا یک رویداد مهم می‌تواند سطح آگاهی بازار‌ هدف را از برند ‌حامی بالا ببرد. شرکت‌های زیادی در ایران اقدام به حمایت تبلیغاتی یا همان اسپانسرشیپ (Sponsorship) می‌کنند. همین امر سبب افزایش سطح آگاهی از یک برند خواهد بود.

قسمت پیشین:

قسمت هشتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندینگبرندسازیآگاهی از برندمحصولمشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.