کار کردن در استارت‌آپی که بنیان‌گذار آن یک میلیونر بازنشسته است!
فرصت‌ها در کنار چالش‌ها؛ ۸

کار کردن در استارت‌آپی که بنیان‌گذار آن یک میلیونر بازنشسته است!

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۱:۰۰ | ۱۸ دقیقه

هستند افرادی که پس از بازنشستگی به فکر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک و سرگرم‌کردن خود باشند؛ اما کار کردن در استارت‌آپ‌ آن‌ها، در کنار ایجاد فرصت‌ها، گاهی اوقات چالش‌برانگیز است.

نوپانا: اگر در حال حاضر وضعیت مالی خوبی دارید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول، فعالیت در یک استارت‌آپ و هیجان‌های همراه آن را تجربه کنید. تصور کنید که شما سال‌ها مشغول فعالیت در یک شغل بی‌دردسر بوده‌اید و در حال حاضر به‌عنوان یک فرد میلیونر، بازنشسته شده‌اید؛ تصمیم‌تان برای آینده چیست؟ تقریبا بسیاری از مردم در واکنش به این سوال، پاسخ‌های یکسانی دارند: استراحت، تفریح و یا شاید آشامیدن یک نوشیدنی خنک در کنار استخر! اما هستند افرادی که پس از بازنشستگی به‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک و سرگرم‌کردن خود باشند که البته با کار سخت و پشتکار همراه خواهد بود.

از آنجایی که این استارت‌آپ آنچنان بزرگ نیست نمی‌توان انتظار داشت که سود چندانی داشته باشد. پس جذابیت این کار چیست؟ چطور می‌توان با کسی همکاری کرد که پول و کسب درآمد برای او چندان اهمیت ندارد؟

در ادامه این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا مدیر مولتی‌میلیونرتان از فعالیت در چنین استارت‌آپی لذت می‌برد و اینکه چگونه باید با او کار کنید حتی اگر انگیزه‌های مختلفی داشته باشد که گاهی اوقات از نظر شما در اولویت نیستند.

به رسمیت شناخته شوید

به گزارش نوپانا، صرف نظر از آن که شما در این شرکت به‌دنبال کسب درآمد هستید، باید در نظر داشته باشید با فردی کار می‌کنید که هیچ شناختی از شما و موفقیت‌هایتان ندارد و تنها برای لذت بردن از دوران بازنشستگی به این کار روی آورده است.

پس همه ما در این معامله بزرگ، از عمق وجود تلاش می‌کنیم تا کار و فعالیت‌مان به رسمیت شناخته شود. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۸۳درصد از افراد، مشارکت بیشتر و موثرتر در فعالیت‌ها را به پاداش‌ و یا هدیه‌های گوناگون ترجیح می‌دهند و این دقیقا همان کاری است که یک استارت‌آپ انجام می‌دهد.

زمانی‌که شما به یک استارت‌آپ می‌پیوندید، در وهله اول تمامی افراد حاضر، در یک سطح قرار دارند و این موضوع بدان معنا است که کار، تعهد و فداکاری هر عضو تیم تاثیر مستقیمی روی نتایج دارد و این همان چیزی است که کمتر در نظر گرفته می‌شود.

اگر فکر می‌کنید این موضوع اهمیت زیادی ندارد بهتر است یک بار دیگر کارآفرینانی که برایتان الهام‌بخش بوده و در شما ایجاد انگیزه کرده‌اند را در ذهنتان فراخوانی کنید؛ سپس به این سوال پاسخ دهید که آیا به خاطر حساب‌های بانکیشان به آن‌ها اهمیت می‌دهید یا برای این‌ که یک شرکت موفق ساخته‌اند؟

کارهای حقیقی و موثر انجام دهید

مطمئن باشید هر فعالیت شما در یک استارت‌آپ بر نتایج نهایی موثر بوده و اثرات متفاوتی به همراه خواهد داشت. این موضوع بخشی از فرهنگ استارت‌آپ است که هرشخص بتواند خود را درگیر شناسایی موضوعات مهم کرده و روی آن‌ها تمرکز کند و از طرفی یک راهکار تشویقی برای افراد است تا به دنبال انجام خلاقانه‌تر کارها و ارائه باکیفیت آن‌ها باشند. در واقع این رویکرد به افراد فرصت می‌دهد تا ببینند چه چیزهایی را به‌دست آورده‌اند و چه نقشی در موفقیت و پیشبرد شرکت دارند.

پذیرای مسئولیت‌های بیشتر باشید

مسئولیت یک فاکتور خوب محسوب می‌شود به‌خصوص اگر مرتبط با کار و حرفه‌تان باشد. پذیرفتن یک مسئولیت باعث می‌شود که شما مهره اصلی یک تیم باشید. علاوه بر این، به گفته جنیفر حمدی (Jennifer Hamady)، مربی و روان‌درمانگر: «با فاصله گرفتن از نقش بالقوه‌مان در مشکلات و نادیده گرفتن جایگاه خود در ارائه راه‌حل‌های مناسب، می‌توان با اشتیاق و علاقه از مشارکت دیگران برای حل مسائل استقبال کرد.»

هنگامی که انتخاب خود را می‌پذیریم و مسئولیت‌پذیریمان را افزایش می‌دهیم، عزت نفس و احساس توانمندسازی ما نیز افزایش می‌یابد. در هر استارت‌آپ اگر مشارکت تمامی اعضای تیم نباشد، زمان و پول به هدر می‌رود. پس هر موقعیتی بسیار حیاتی است و باید به آن توجه ویژه داشت. اگرچه این انتظارات بالا می‌توانند استرس‌زا باشد، اما بسیار ارزشمند هستند.

برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی کمک کنید

برخلاف استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای استوار و موفق همواره دارای یک فرهنگ مدرن بوده‌اند. این موضوع ممکن است برای برخی مهم نباشد؛ اما اگر بخواهید متفاوت از دیگران باشید و صدای خود را بشنوید، بسیار ساده است. ببینید چرا یک استارت‌آپ می‌تواند جذاب باشد؟ به‌عنوان راهبر یک استارت‌آپ می‌توانید فرهنگی ایجاد کنید که بحث وگفتمان، خنده و شور و اشتیاق را پرورش دهد و در عین حال مولد ثروت بوده و گردش مالی را کاهش دهد.

شما می‌توانید با تشویق دیگران برای به اشتراک گذاشتن ایده‌هایشان و ارائه مهارت‌های توسعه و شناخت نوآوری‌ها و نیز ایجاد یک مفهوم معنادار به این هدف دست یابید.

آماده هرکاری باشید

یک شعار رایج در جامعه استارت‌آپ‌ها وجود دارد که می‌گوید: «همه دست‌ها باید آماده عمل کردن باشند.» این جمله بدان معنا است که هر فرد باید آماده انجام هرکاری باشد. این کار می‌تواند نوشتن پست برای وبلاگ، دیدار و گفتگو با سرمایه‌گذاران، شبکه‌سازی در رویدادها، پاسخ به سوالات مشتریان و یا حتی تمیز کردن دفتر باشد!

توجه داشته باشید که در نهایت افراد واجد شرایط در این موقعیت‌ها مشغول به کار می‌شوند، اما در حال حاضر انتظار می‌رود که هرکسی بتواند این مسئولیت‌های چندگانه را به عهده بگیرد. ممکن است باز هم این کار بسیار استرس‌زا باشد؛ با این حال به افراد فرصت می‌دهد تا مهارت‌های جدید را بیاموزند، مهارت‌های موجود را ارتقا دهند و کمک می‌کند تا مفهوم کار خود را بهتر درک کنند.

فرصت‌های جدید ارائه کنید

شما در حالی‌ به یک استارت‌آپ ملحق می‌شوید که مدیر مولتی‌میلیونر شما به دنبال کاهش هزینه‌های سنگین خواهد بود؛ در این شرایط فرصت‌هایی که برای شما ایجاد می‌شود ارزشمندتر از دستمزدتان در پایان ماه است.

سرمایه‌گذاران، ایده‌های جدید و مقالات خود را در نشریات برجسته منتشر خواهند کرد. حال اگر استارت‌آپ موفقیت‌آمیز باشد، فرصت‌های جدید پیش‌ رو می‌توانند هرآنچه که از آینده خود در ذهن دارید را برایتان بسازند. همان‌طور که فرانسیس بیکن گفت: «یک انسان عاقل به جای یافتن، فرصت‌های بیشتری می‌سازد.»

نوآوری را فراموش نکنید

یکی از جالب‌ترین مواردی که برخی استارت‌آپ‌ها درگیر آن هستند این است که شما درکنار هم با افرادی که پر شور و اشتیاق هستند کار می‌کنید. این جرقه الهام از پایین به بالا، به نوبه خود ایده‌های جدیدی را توسعه می‌دهد.

نوآوری، از بهترین راه‌های یادگیری، کشف مکان بروز مشکل و ارائه راه‌های به‌روز برای حل آن است. در واقع به‌کارگیری نوآوری یک ویژگی بسیار عالی است که هر فرد می‌تواند در زندگی شخصی و یا حرفه‌ای خود آن را اعمال کند.

نقاط قوت خود را به‌کار بیاندازید

همان‌طور که گفته شد، استارت‌آپ منابع لازم برای داشتن پیوندهای ضعیف را ندارد. این موضوع تضمین می‌کند که نقاط قوت خاص هر فرد تلف نخواهد شد. به‌عنوان مثال، شاید برنامه‌نویسی و یا انجام امور مربوط به شبکه، برای مدیر شما بسیار غیرمنتظره بوده و توانایی انجام آن را نداشته باشد. در این شرایط انجام این کارها از سوی شما موجب به رسمیت شناخته شدن شما و کارتان می‌شود و به دنبال آن مورد قدردانی و ارزیابی قرار خواهید گرفت.

از فضای جذاب استارت‌آپ‌ها مطمئن باشید

از آنجایی که افراد دیگری قوانین را تنظیم می‌کنند، می‌توانید مطمئن باشید که جو بسیار جذاب خواهد بود. به‌عنوان مثال، ممکن است بتوانید با لباس‌های راحت‌تری در محل کار حاضر شوید و یا مکان‌هایی برای چرت زدن یا ورزش در نظر گرفته شده باشند. مهم‌تر از همه اینکه جامعه استارت‌آپ مانند یک گروه بسیار فشرده و پویا است که ایده‌ها به‌طور مداوم در آن مبادله می‌شوند و این قدرت ابداع و شور و حرارت بسیار واگیردار است!

متهعد باشید

یکی از موارد جالب در یک استارت‌آپ کوچک پیوند قوی میان اعضای تیم است. از آنجا که همه ما در این گروه یکدیگر را همراهی می‌کنیم، انرژی و انگیزه بیشتری داریم. ما نه تنها به دنبال تولید یک محصول شگفت‌انگیز هستیم بلکه خواهان محتوای بالا و ارائه خدمات به مشتریان نیز خواهیم بود. به جرات می‌توان گفت پیدا کردن چنین تیمی در هر جای دیگر کار بسیار دشواری است.

صرفه‌جویی را یاد بگیرید

من به شما یک راز کوچک درباره میلیونرها خواهم گفت. آن‌ها بسیار صرفه‌جو هستند و با همین شیوه توانسته‌اند ثروت خود را حفظ کنند. هیچ مکانی بهتر از استارت‌آپ‌ها برای یادگیری مهارت‌های مختلف با صرف هزینه‌های کمتر نیست. از آنجایی که پول به سختی به‌دست می‌اید شما باید یاد بگیرید که چگونه به یک فرد مدبر تبدیل شوید که توانایی مدیریت بودجه خود را دارد. این کار می‌تواند متعادل کننده باشد، اما انجام آن برای موفقیت یک استارت‌آپ لازم است.

فرصت به اشتراک گذاشتن ثروت و دانش را از دست ندهید

به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها، دانش، ثروت و ارائه آن‌ها به جامعه و کمک به دیگران قطعا موجب شادی ما خواهد شد. این موارد می‌توانند تنها دلیل این باشند که بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها داوطلبانه و در محیطی دوستانه مشغول فعالیت هستند. علاوه بر این کار گروهی تقویت می‌شود و با ایجاد یک فرهنگ مثبت دیدگاه‌های جدید نیز ارائه می‌شوند.

حتی کوچکترین سرمایه‌گذاران می‌توانند برای شروع یک استارت‌آپ یک درصد از سهام یا سود شرکت را به یک سازمان خیریه یا پایه‌ای اهدا کنند و یا تمام اعضای تیم می‌توانند داوطلبانه در یک محیط غیر‌انتفاعی مشغول شوند. بنیان‌گذاران میلیونر حتی می‌توانند به کار خود ادامه دهند و به کارکنان خود کمک کنند تا کسب درآمد داشته باشند.

به عنوان مثال، جیم پین (Jim Payne)، مدیرعامل شرکت موپاب (MoPub)، هنگامی که این شرکت با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار خریداری شد، ۳۶ نفر از ۱۰۰ کارمند خود را به میلیونر تبدیل کرد.

پین به Business Insider گفت:« برای من مهم بود که افرادی که فرصتی برای MoPub گرفتند، نه تنها نتیجه خوبی خواهند داشت؛ بلکه آن‌ها نیز کسانی هستند که به طور قابل توجهی روی فرصت‌های آینده تاثیر می‌گذارند.»

پین می‌گوید: «بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به کارکنان خود انجام دهید این است که پول زیادی را به‌دست آورید و از آن‌ها مراقبت کنید.»

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپسرمایه‌گذاریکار در استارت‌آپمحیط کارکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.