تجارت بدون پول!
راهکارهایی برای رسیدن به آرزوهایتان ۸

تجارت بدون پول!

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۷:۲۸ | ۸ دقیقه

نداشتن پول شبیه به یک مشکل بزرگ است، اما کمبود سرمایه شخصی نباید شما را از رسیدن به آرزوهایتان دور کند. راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها بدون پول هم می‎توانید تجارت کنید!

در واقع اگر بدانید که چه کار می‌کنید، شروع و رشد یک کسب و کار بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری مالی شخصی، امکان‌پذیر می‌شود.

شما برای شروع یک کسب‌ و کار موفق هیجان زده‌اید. شاید یک ایده داشته باشید و خیلی دوست دارید آن ایده را پرورش دهید و شرکت خودتان را برپا کنید. برای این‌ کار ریسک‌های زیادی را باید به‌ جان بخرید. مانند ترک شغل فعلی و یا اداره امور زندگی بدون هیچ درآمد شخصی، اما یک سد منطقی همیشه مانع شما می‌شود، برای این ‌کار پول کافی ندارید.

چرا یک تجارت نیاز به پول دارد؟

در مرحله اول بیایید نگاهی کنیم به اینکه چرا یک تجارت در قدم اول به پول نیاز دارد؟ هزینه‌های یک "استارتاپ"، برای شروع یک تجارت هیچ‌گاه یکسان نبوده است. تعداد زیادی از تجارت‌ها هستند که هر کدام نیازمند پارامترهای مختلفی هستند. نکته مهم در اینجاست که نخست محاسبه کنید که چه میزان سرمایه برای شروع یک کار نیاز دارید. هم‌چنین باید به دنبال روش‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری در شرکت خود باشید.

همیشه موارد زیر را در نظر بگیرید:

گواهینامه‌ها و مجوزها: بسته به منطقه شما ممکن است نیاز به یک سری کاغذبازی باشد.

منابع: آیا شما در حال خرید مواد اولیه هستید؟ آیا شما به کامپیوتر و یا دستگاه‌های دیگر نیاز دارید؟

تجهیزات: آیا شما به ماشین‌آلات خاص و یا نرم‌افزار به‌خصوصی نیاز دارید؟

فضای اداری: این هزینه بسیار زیادی است و شما نمی‌توانید از پس پرداخت هزینه اینترنت یا آب‌ و‌برق بر بیایید.

انجمن‌ها، اشتراکات، عضویت‌ها: چه نشریات و وابستگی‌هایی شما را ماهیانه وادار به‌عضویت می‎کنند؟

هزینه‌های عملیاتی: هزینه‌هایی مانند بازاریابی را فراموش نکنید.

کاراکنان و پیمان‌کاران: اگر نمی‎توانید کارتان را به‌تنهایی پیش ببرید به کارکنانی با پرداخت حقوق و مزایای آنها نیاز دارید.

با وجود موارد بالا شما سه راه اصلی برای شروع یک کسب و کار با پول کمتر دارید. نخست کاهش هزینه‌هایتان و دوم خود راه‎انداز بودن و در نهایت افزایش سرمایه مالی از منابع خارجی.

کم کردن نیازها

گزینه اول شما این است که مدل کسب و کار خود را طوری تغییر دهید که نیاز کمتری به عناوین لیست شده در بالا داشته باشید. برای مثال اگر کسب و کار شما به گونه‎ای است که می‌توان آن را به تنهایی آغاز کرد،  می‌توانید هزینه‌های مربوط به کارکنان را کم کنید. اگر به فضای اداری نیازی نیست، می‌توانید در خانه کار کنید. هم‌چنین با یافتن منابع ارزان‌تر و یا قطع خط تولیدی که برای یک محصول به‌عنوان خروجی هزینه زیادی را به‌همراه دارد، می‌توانید هزینه‌های زیادی را کاهش دهید.

خود‌راه‌انداز بودن

گزینه دوم شما تکیه بر ایده "گرم شدن تدریجی" در طول دوره کاریتان است. به‌جای رفتن مستقیم به حالت تجارت کامل، کسب و کار شما فقط با اصول اولیه شروع می‌شود. اگر شما بتوانید به‌عنوان یک فرد خوداشتغال آغاز به کار کنید، به طرز چشم‌گیری هزینه‌‌ها را پایین آورده و از این وضعیت لذت می‌برید. اگر این را درک کنید، می‌توانید بر روی خود سرمایه‌گذاری کرده و رویایتان را مانند تکه‌های یک پازل کنار هم بسازید.

جذب منابع خارجی

گزینه سوم شما جذب سرمایه از منابع خارجی است. پتانسیل‌های زیادی برای جذب سرمایه وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی برای شروع کسب‌ و کار از آنها بهره‌مند شوید. در اینجا شما را با چند مثال از این منابع خارجی آشنا می‎کنیم.

دوستان و خانواده: هیچ منع قانونی برای هرگونه کمک ‌گرفتن از دوستان و خانواده وجود ندارد.

سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاران همواره حامی ایده‌های کسب و کارهای موفق در هر زمینه‌ای هستند و در ازای مالکیت بخشی از پروژه یا همکاری در آن با توجه به ارزش سرمایه‌گذاری، می‌توانند منابع مالی خوبی به‌حساب بیایند.

بودجه جمعیت: اگر شما ایده‌ای خوب و کار مفید داشته باشید، می‌توانید برای هرچیزی سرمایه جذب کنید.

کمک‌های مالی دولت و انواع وام‌ها: دولت همواره از ایده‌های برتر که واقعا ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشند حمایت‌های مالی خود را دریغ نمی‌کند.

با یک یا بیشتر از سه مورد از این گزینه‌ها قادر هستید سرمایه‌گذاری مالی شخصی خود را تقریبا به صفر برسانید. اگر شما به ایده کسب و کار خود ایمان دارید هیچ‌کدام از مشکلات نمی‌توانند مانع موفقیت شما شده و شما را باز دارد. موانع زیادی برای غلبه بر ما وجود دارد، اما اشتباه نکنید، می‎توان بر آن‌ها غلبه کرد و پیروز شد.

برچسب‌ها: شرکتکسب‌و‌کارکارآفرینسرمایه‌گذارایدهبازارخدماتکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.