مراحل ضروری در برندسازی کسب‌وکار
شروعی برای برندسازی (قسمت ششم) ۷.۵

مراحل ضروری در برندسازی کسب‌وکار

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی از این برندها موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت ششم:

مدیر هنری

در دنیای تبلیغات و برند‌سازی، یک مدیر هنری، مسئول حصول اطمینان از ارائه تصویر و پیامی درست در بخش‌های مختلفی از قبیل تبلیغات چاپی، بروشور، لوگوی شرکت یا کمپین‌های تعاملی و یا در تیزر تلویزیونی است. از دیدگاه سنتی نویسنده متون تبلیغاتی همراه یک مدیر هنری است. او مشخصا وظیفه‌ نوشتن متون و شعار‌های تبلیغاتی را نیز بر عهده دارد. هر‌کدام از آن‌ها ممکن است ایده‌ای ناب را خلق‌کنند که در قالب تبلیغات و ارتباطات با مشتری شکل می‌گیرد.

معماری برند

به‌گزارش نوپانا، به روشی که یک شرکت برند‌های خود را نام‌گذاری و نوع ارتباط بین آن‌ها را مشخص می‌کند، معماری برند گفته‌ می‌شود. معماری، اجزای اصلی و بسیار مهمی برای برقراری ارتباطات استراتژیک با مصرف‌کنندگان بوده و شامل سه نوع است:

- سیستم یکپارچه: در این روش نام شرکت بر تمام محصولات گذاشته می‌شود. مزیت اصلی این سیستم کاهش چشمگیر هزینه تبلیغات است؛ اما در صورتی که یکی از محصولات دچار مشکل‌ شود، کل سبد محصول تحت تاثیر قرار‌ گرفته و شرکت متحمل ضرر هنگفتی خواهد‌ شد.

- سیستم تاییدی: در این روش تمامی برند‌های زیرمجموعه، به نام سازمان متصل‌ هستند. در حقیقت برند‌های زیر مجموعه از اعتبار برند سازمان بهره‌ می‌برند.

- سیستم مستقل: به سیستمی اطلاق می‌شود که برند شرکت به‌صورت مجزا عمل‌کرده و هر محصول به‌صورت مستقل و با توجه به بازار هدفش نام‌گذاری می‌شود.

(همچنین بخوانید: چگونه ریسک‌های مدل کسب‌وکار خود را کاهش‌ دهیم؟)

طرح آماده‌ چاپ

به فایل‌های دیجیتالی یک طرح یا لوگویی که نهایی‌شده و آماده چاپ است، طرح آماده چاپ می‌گویند. طرح پس از تایید به‌صورت فایل «طرح آماده چاپ» در‌ می‌آید. طرح آماده چاپ، پس از حصول اطمینان از ابعاد، فونت، وضوح تصویر و طرح مناسب، برای چاپ و تولید ارسال می‌شود.

قسمت پیشین:

قسمت پنجم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیکسب‌و‌کاربرندینگاصول برندینگ معماری برندمدیر هنری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.