١٠ كارآفرين استارت‌آپی برتر ايران به انتخاب نوپانا
قهرمانان مسیر کارآفرینی؛ ۸.۴

١٠ كارآفرين استارت‌آپی برتر ايران به انتخاب نوپانا

توسط مریم امیرپور | ۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۱۱:۰۰ | ۳۰ دقیقه

در این مطلب به معرفی ۱۰ کارآفرین برتر استارت‌آپی می‌پردازیم که این روزها صحبت موفقیت‌شان بر سر زبان‌هاست.

نوپانااگر بارها به این نتیجه رسیده‌اید که باید کسب‌وکار خود را راه بیاندازید و به یکی از نیازهای جامعه پاسخ دهید یا اگر بارها به این نتیجه رسیده‌اید که کارمند بودن برای شما کم است و راضی‌تان نمی‌کند، شما ذاتا یک کارآفرین هستید. پس به ندای درونی‌تان گوش دهید و کار را شروع کنید.

راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جسارت می‌خواهد؛ اما مهم‌تر از آن موفق بودن در کسب‌و‌کارتان است. در ابتدای راه، برای موفق شدن باید از مشکلات مسیر مطلع باشید؛ بنابراین استفاده از تجربیاتی که دیگران به دست آورده‌اند، بسیار مهم و مفید است.

در این مطلب* به داستان ۱۰ کارآفرینان مشهور و موفقی می‌پردازیم که این روزها حسابی حرف‌شان بر سر زبان‌هاست. کارآفرینانی که ایده‌هایی داشتند که در ابتدا فکر نمی‌کردند به موفقیت برسد؛ اما در ادامه با اراده‌ای که داشتند در مسیر کارآفرینی خود ثابت‌قدم ماندند و به شکست‌ها توجهی نکردند.

نازنین دانشور، بنیان‌گذار سایت تخفیفان

به گزارش نوپانا، نازنین دانشور ۳۳ سال دارد و مدرک فوق لیسانس‌اش را در رشته ام.بی.ای (MBA) از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرده است. او بعد از اتمام تحصیل به لندن مهاجرت کرد و در آن‌جا به کار برنامه‌نویسی مشغول شد.

او همیشه به این معتقد بود که نباید از شکست در شروع کار جدیدی بترسد؛ بنابراین ۵ سال پیش، زمانی که خرید اینترنتی هنوز در ایران جا نیفتاده بود، به ایران بازگشت و به همراه خواهرش با سرمایه شخصی ۱۵ میلیون تومانی، سایت تخفیفان را راه‌اندازی کرد. این سرمایه از درآمد سال گذشته او در آلمان حاصل می‌شد.

یکی از مشکلاتی که دانشور در مسیر کارآفرینی‌اش داشت، عدم اعتماد مردم به فضای مجازی و خرید اینترنتی در آن زمان بود. او برای حل این مسئله، به کمک تیم هم آرمان‌اش، استراتژی‌ اعتماد‌سازی را در پیش گرفت. برای این اتفاق مجوز نماد اعتمادی که برای سایت گرفتند، موجب اعتماد مردمی شد که در آن دوره عادت به خرید اینترنتی نداشتند.

استراتژی دوم او خبرسازی بود و در این راه مصاحبه‌های زیادی با نشریات انجام دادند تا مردم با آن‌ها آشنا شوند و در آخر، خودشان را در کنار شرکای تجاری بزرگی قرار دادند. این شد که مردم و صاحبان خدمت و محصول به خودشان می‌گفتند اگر این شرکای بزرگ به او اعتماد کرده‌اند، چرا ما اعتماد نکنیم؟

(همچنین بخوانید: مزایای استارت‌آپ‌های ایرانی)

سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران سایت دیجی‌کالا

جرقه راه‌اندازی سایت دیجی‌کالا توسط برادران دوقلوی محمدی، در واقع تبدیل یک تهدید به فرصت بود! این دو برادر علاقه‌مند به عکاسی، سال ۸۳ درست هنگامی‌ که عکاسی آنالوگ داشت جای خود را به نوع دیجیتالی‌اش می‌داد، به فکر خرید یک دوربین دیجیتال افتادند. در آن روزها دیجی‌کالایی وجود نداشت تا اطلاعات کاملی را در مورد محصول در اختیارشان قرار دهد؛ به همین دلیل به سایت‌های انگلیسی زبان رو آوردند و بعد از انتخاب دوربین مورد نظرشان به خیابان جمهوری رفتند و دوربین را خریدند.

مدتی بعد متوجه شدند که دوربین خریداری‌شده آن‌ها دارای کیفیت مطلوب نیست و لنز آن دست دوم و تعمیری است. این موضوع آن‌ها را به مطالعه و تحقیق در حوزه نقد، بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال واداشت و ایده سایت دیجی‌کالا را در ذهن آن دو به‌وجود آورد.

حمید محمدی ۳۸ ساله است. او لیسانس مهندسی صنایعش را از دانشگاه خواجه نصیر و فوق‌لیسانس ام.بی.ای (MBA) خود را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده است. برادر دوقلوی او، سعید، هم مدرک لیسانس مکانیک و فوق‌لیسانس ام.بی.ای (MBA) خود را از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی گرفته است.

آن‌ها با راه‌اندازی سایت دیجی‌کالا به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطبان کمک کردند تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کنند و به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند. به گزارش الکسا، دیجی‌کالا رتبه سوم در میان پربازدیدترین سایت‌های ایران را از آن خود کرده است.

محمد جواد شکوری‌مقدم، بنیان‌گذار سایت آپارات

محمدجواد شکوری‌مقدم، متولد سال ۱۳۶۱ است. او که دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه امیرکبیر بود، پس از پنج ترم تحصیل، به دلیل عدم علاقه به رشته‌اش و علاقه زیاد به برنامه‌نویسی، درسش را رها می‌کند و سراغ برنامه‌نویسی می‌رود. تاهل او از ۱۹ سالگی باعث شده بود تا در دوران دانشجویی برای گذران زندگی برنامه‌نویسی کند. در همان سال‌ها سه چهار ایده به ذهنش رسید اما به دلیل آشنا نبودن با مقوله تیم‌سازی با شکست مواجه شد. در سال ۸۳، او با فروختن ماشین پرایدش «کلوب» را راه‌اندازی می‌کند.

بعد از محبوب شدن شبکه اجتماعی کلوب، شکوری‌مقدم برای توسعه سرویس‌هایش، میهن‌بلاگ را خریداری می‌کند. به درخواست کاربران، او و تیم‌اش تصمیم به اضافه کردن سرویس ویدئو در کلوب می‌گیرند اما بعدتر به این نتیجه می‌رسند که خود سرویس ویدئو می‌تواند مستقل عمل کند و در سال ۸۹، آپارات را به عنوان سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو راه‌اندازی کردند.

در تمام این سال‌ها او به همراه تیمش ایده‌هایشان را همراه با یکدیگر با موفقیت جلو می‌برند. در حال حاضر تنها چیزی که برای او اهمیت دارد تیم ۶۴ نفره‌ای است که دارد. شکوری‌مقدم این روزها بیشترین انرژی‌اش را روی پروژه جدیدش «فیلیمو» گذاشته است.

(همچنین بخوانید: ۱۷ استارت‌آپ موفق که تقریبا از صفر شروع کرده‌اند)

شهرام شاهکار، مدیر شرکت اسنپ

در شهرهایی که شرکت اسنپ در آنها مشغول به ارائه خدمات است، کمتر کسی وجود دارد که نام این شرکت را نشنیده باشد یا حداقل یک‌بار از خدمات آن استفاده نکرده باشد. اپلیکیشن اسنپ که در زمینه حمل‌و‌نقل مسافر در سطح شهر فعالیت می‌کند، از زمستان ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و قم خدمت‌رسانی می‌کند.

در اسنپ مسافر و راننده با یکدیگر تعامل دارند. مسافر درخواست سفر می‌دهد و راننده می‌پذیرد و او را به مقصد می‌رساند. اسنپ از محبوب‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی است که فعالیت خود را در قالب استارت‌آپ آغاز کرده‌ است.

شهرام شاهکار ۳۲ ساله، کارآفرین موفقی است که سالها پیش از ایران رفته بود. سپس به ایران بازگشت تا مدیریت اسنپ را برعهده گیرد. شاهکار طبق عادت صبح‌های زود از خواب بیدار می‌شود و ساعات ابتدایی روز را به چک کردن و پاسخ‌گویی ایمیل‌ها اختصاص می‌دهد و راس ساعت ۱۰ در دفتر کار خود حضور دارد.

او در طول روز بین دو تا هشت بار از اسنپ استفاده می‌کند و بدون آن‌که رانندگان بدانند که مسافرشان مدیرعامل اسنپ است، با آن‌ها گپ می‌زند تا به امور کسب‌و‌کار خود مسلط باشد. شاهکار معتقد است که استارت‌آپ‌ها باید مصرف‌کننده محصول خود باشند تا بتوانند رفتار مصرف‌کننده را به طور کامل درک کنند. آن‌ها باید شناخت درستی از مشتریان و بازار خود داشته باشند و بدانند که آن‌چه بعد از ایده و سرمایه مهم است یک تیم خوب است.

شاهکار برای تشکیل تیم خود از هیچ‌یک از بستگان و آشنایان استفاده نکرده است و تنها افراد جوان و با انگیزه‌ای که میانگین سنی‌شان ۲۷ سال است را استخدام کرده است.

(همچنین بخوانید:بر چالش‌های راهبری تیم خود غلبه کنید)

حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار

حسام آرمندهی، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه شریف، بعد از اتمام تحصیلاتش در سال ۸۸ تصمیم گرفت که برای مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه چالمرز سوئد برود و کارآفرینی بخواند. او در تمام آن سال‌ها هم به دنبال کارآفرینی بود اما بعد از شکست در ‍‌پروژه‌ای که با همکلاسی‌هایش در سوئد داشت، برای تعطیلات به ایران بازگشت. بعد از ملاقات با دوست قدیمی‌اش رضا محمدی متوجه شد که رضا و چند نفر دیگر روی پروژه فارسی‌تل کار می‌کنند.

حسام و رضا دوستی عمیقی داشتند و حتی در دوران دانشجویی سایتی با عنوان طوطی راه‌اندازی کرده بودند که کارش چاپ تصویر روی تیشرت بود. آن‌ها سفارش اینترنتی از مشتریان می‌گرفتند و بعد از چاپ تصاویر محصول را تحویل می‌دادند. البته این فعالیت به دلیل مهاجرت حسام آرمندهی نیمه‌تمام ماند.

آرمندهی بعد از مطلع شدن از پروژه فارسی‌تل که هدف آن فارسی‌‌سازی اندروید و تولید تعدادی برنامه ضروری فارسی بود، تصمیم گرفت که دو هفته بیشتر در ایران بماند اما ماندنش همیشگی شد. بعد از مدتی تصمیم گرفتند تا ماهیت کار را تغییر دهند.

به همین دلیل به سراغ ایده راه‌اندازی اپ استور رفتند. این ایده این روزها کامل شده و اکثر گوشی های اندرویدی از آن استفاده می‌کنند. کافه بازار کمک بزرگی به صاحبان گوشی‌های اندرویدی کرد؛ چرا که تا آن زمان افراد برای نصب برنامه روی گوشی‌هایشان مجبور بودند از طریق کامپیوتر یا مغازه‌های موبایل‌فروشی اقدام کنند. 

حسام، حالا در سن ۳۲ سالگی موسس کافه بازار و سایت دیوار است.

تبسم لطیفی، بنیان‌گذار سایت مامان‌پز

تبسم لطیفی وقتی که جزء بهترین رتبه‌های کنکور کارشناسی شد و در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد، هیچوقت فکر نمی‌کرد که بازار این رشته تا این حد اشباع شده باشد. به همین دلیل بعد از دریافت مدرک کارشناسی‌اش به دنبال علاقه‌اش یعنی رشته‌های مدیریتی (کارآفرینی) رفت تا بتواند نقشی متفاوت‌تر از یک مهندس برق داشته باشد. بعد از شروع کارشناسی ارشد، او در اتاق فکر بانک پاسارگاد استخدام شد و حقوق خوبی هم داشت. یک روز که داشت به آینده فکر می‌کرد، متوجه شد که نمی‌خواهد یک کارمند بماند و دوست دارد کسب‌و‌کاری را راه بیاندازد.

به همین دلیل استعفا داد و از حقوق دو میلیون تومانی‌اش گذشت. تبسم لطیفی خرم‌آبادی بود و بعد از قبول شدن در دانشگاه شریف به تهران آمده بود. او تنها بود و اکثر اوقات به خاطر فشار درس مجبور بود از غذاهای رستورانی و فست‌فودها استفاده کند.

اهمیت دادن به سالم بودن غذا از طرفی و دلتنگی برای دست‍پخت مادرش از طرفی دیگر موجب شد تا ایده مامان‌پز به ذهنش برسد. مامان‌پز استارت‌آپی است که به نیاز دو دسته از افراد توجه دارد: دسته اول زنان سرپرست خانوار و کسانی که عاشق آشپزی هستند و دسته دوم، افرادی که به دلیل کمبود وقت مجبورند بیرون از خانه غذا بخورند.

او حالا دیگر ۳۳ سال دارد و آینده خوبی را برای این ایده می‌بیند. هیچ استارت‌آپی بدون یک تیم خوب به جایی نمی‌رسد. تیم تبسم از چهار نفر همکلاسی خوش‌ذوق دانشگاهش تشکیل شده است که مامان‌پز را شروعی برای ایده‌هایشان می‌دانند. تبسم لطیفی این روز‌ها به دنبال گسترده کردن کسب‌و‌کارش است. مامان‌پز فعلا محدوده‌های کمی از تهران را خدمات می‌دهد؛ اما لطیفی معتقد است تا ۵ سال آینده فروش روزانه غذاهای مامان‌پز به ۲۰۰هزار پرس خواهد رسید.

رضا اربابیان، بنیان‌گذار سایت شیپور

رضا اربابیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار سایت شیپور، ۳۴ ساله است. خانواده او زمانی که رضا ۱۴ ساله بود به کانادا مهاجرت و دو سال در این کشور زندگی کردند؛ سپس به ایران بازگشتند؛ اما رضا در کانادا ماند تا درس بخواند و ادامه تحصیل دهد. او پس از پایان سال‌های مدرسه به دانشگاه رفت و مدرک لیسانس اقتصاد و فوق‌لیسانس ام‌بی‌ای گرفت و پس از آن به ایران بازگشت.

در روزهای اول بازگشتش قصد داشت که کسب‌و‌کار خانواده یعنی تولید هیدروفیل و حوله «سهند» را در شهرشان تبریز ادامه دهد؛ اما همیشه به فکر ایجاد یک کسب‌و‌کار مدرن بود. کسب‌وکاری شبیه سایت (ebay) که در حوزه کالا و ارائه خدمات و نیازمندی‌ها فعالیت کند. در آن سال‌ها تازه سایت دیوار شروع به فعالیت کرده بود. او بعد از تحقیقات زیاد روی مهم‌ترین دغدغه اش یعنی فرهنگ‌سازی در زمینه خریدوفروش لوازم دست دوم، به فکر راه‌اندازی شیپور افتاد.

رضا اربابیان معتقد است که مهم‌ترین مسئله تشخیص یک نیاز در ایران است. در بازارهای سنتی برای هر کالایی باید به بورس این کالا در گوشه و کنار شهر مراجعه کرد. از طرفی فرهنگ خرید لوازم دست‌دوم که می‌تواند به‌نوعی اقتصاد مقاومتی را هم عملی کند، هنوز در ایران جا نیفتاده است و نگاه خیلی مثبتی نسبت به این مقوله وجود ندارد. این دید باید عوض می‌شد. شرکت شیپور پس از مدتی با جذب سرمایه‌گذار خارجی ۵۰ نفره شد و قرار است تا مدتی با جذب سرمایه، به فعالیت خود ادامه دهد.

کیارش عباس‌زاده، بنیان‌گذار زودفود سابق

«زودفود تقریبا از روزهای آغازین نوروز ۱۳۸۸ (سال ۲۰۰۹میلادی) در انگلستان آغاز شد. در ابتدا بدون نام‌ونشان و گنگ بود. چهار ماه بعد همراه من به ایران سفر کرد. در ساعت‌های اولیه بامداد ورودش به ایران حوالی چهار صبح با پدرم مطرح شد. ساعت پنج صبح طرح ابتدایی و (Business Plan) اجمالی آن نوشته شد. ساعت ۹ صبح با اعضای گروه خدمات شبکه مطرح شد. سپس این سفر به همراه هشت نفر دیگر از محله گیشا در غرب تهران (تیرماه ۱۳۸۸) آغاز گشت.

در آغاز به دید بیش از ۹۰درصد نظاره‌گران، مانند متوهمانی خوش‌خیال دیده می‌شدیم. تنها دلگرمی‌ها و حمایت‌های پدر، مادر و عموی عزیزم بود که موجب تداوم مسیر ناهموار و نامعلوم این کسب‌وکار در آن زمان شده بود و بعدها نیز با حمایت خانواده‌های سایر افراد تیم دلگرم‌تر شدیم.»

این حرف‌هایی است که کیارش عباس‌زاده برای معرفی کسب‌و‌کار خود می‌زند. کسب‌وکاری که این روزها دیگر یک توهم نیست. کسب‌و‌کار موفقی که حالا توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. 

او بیش از ۱۰ سال است که به دلیل علاقه‌اش به روانشناسی در ایران و در انگلستان وقت زیادی را صرف مطالعه در موضوعات خودشناسی و تحلیل شخصیت بر اساس روانشناسی تحلیلی یونگ می‌کند. کیارش عباس‌زاده به صورت حرفه‌ای در راه‌اندازی و توسعه ۱۵ کسب‌وکار و همینطور تجاری‌سازی ایده‌های مختلف به‌عنوان مشاور و مدرس مشارکت داشته و این همکاری‌ها هنوز هم ادامه دارند. او در کارگاه‌های آموزشی‌اش با تلفیق علم روانشناسی و مدیریت به افراد کمک می‌کند تا مسیرشان را پیدا کنند.

عباس‌زاده از ۱۵ سالگی دوست داشت تا کسب‌و‌کار خودش را راه بیاندازد. به همین دلیل به همراه ۲ نفر از دوستانش کار عیب‌یابی و نصب ویندوز را انجام می‌دهند. بعد از مدتی تیم آن‌ها به فکر کارهای بزرگ‌تر می‌افتد. این تصمیم با سفر به خارج از کشور کیارش مصادف می‌شود و به همین دلیل این دوستان از هم دور می‌مانند تا اینکه کیارش عباس‌زاده به ایران باز می‌گردد و دوباره ایده راه انداختن کسب‌و‌کار جدید بین این دوستان قدیمی جان می‌گیرد. 

علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار سایت نت‌برگ

علیرضا صادقیان متولد یزد است و در سال ۱۳۶۴ به دنیا آمده است. او بعد از اتمام دوره دبیرستان در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم‌وصنعت قبول شد و به همین دلیل به تهران آمد. دو سال بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته به آمریکا رفت و در دانشگاه کلمبیا در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته MBA ادامه تحصیل داد. او بعد از اتمام درسش در آمریکا، به ایران بازگشت و دفتر کار خودش را گرفت و شروع به کار کرد. او در حال حاضر مدیرعامل شرکت کسب‌و‌کار نوین ایرانیان و صاحب برند اینترنتی نت‌برگ است. نت‌برگ جزء برترین سایت‌های تجارت الکترونیک ایران است که نماد اعتماد ملی و مجوز فعالیت از وزارت بازرگانی دارد.

این سایت که عضو اتحادیه جهانی سایت‌های خرید گروهی است، داستان جالبی دارد. علیرضا نقطه شروع و شکل‌گیری ایده نت‌برگ را وجود سایت گروپان می‌داند: «حدود ۵ سال پیش در زمان دانشجویی‌ام در آمریکا، یکی از دوستان خارجی به من گفت سایت گروپان در دنیا بسیار موفق است ولی در ایران هنوز اجرا نشده است. آن‌ها پیشنهاد همکاری دادند که در ایران این موضوع را پیگیری کنیم و شروع به بررسی کردیم.

من به همراه  پسرعمویم تصمیم گرفتیم شروع به کار کنیم و همکاری ما دو نفر به شراکتی رسید که تا حالا ادامه دارد. در آن زمان درسم در دانشگاه کلمبیا تمام نشده بود؛ اما به ایران آمدم و طی چند هفته تیمی به همراه پنج نفر از دوستان و همکاران قدیمی تشکیل دادیم و حدود یک سال درباره طراحی سایت، اسم سایت و روش‌های کار تحقیق کردیم.» 

صادقیان هم مانند بقیه کارآفرینان موفق، تیم‌سازی را عامل موفق سایت نت‌برگ می‌داند. تیم او این روزها به ۵۰ نفر رسیده است. این افراد همگی افرادی خبره در زمینه تجارت الکترونیک هستند. البته وجود یک تیم فنی هماهنگ و منسجم هم اساس موفقیت یک سایت است.

او در ابتدا با سرمایه‌ ۳۵ میلیون تومانی که از خانواده گرفته بود اقدام به راه‌اندازی سایت کرد و بعد از مدتی همین مقدار سرمایه را به کسب‌و‌کارش تزریق کرد: «اصل، تلاش و ایده است چون پول را از منابع دیگر می‌توان جذب کرد. ما چون خودمان پولی داشتیم، سهام‌دار شرکت شدیم ولی جوانی که پول ندارد این پول را می‌تواند مقدار کمی از خودش بگذارد یا قرض کند و بعد از پیشرفت، سرمایه‌گذار جذب کند، ولی در ایران راهکارهای تجارت الکترونیک زیاد پیشرفت نکرده است و صاحبان سرمایه برای حضور در این بازار هنوز نظرشان به اندازه کافی جلب نشده است؛ اگرچه این شرایط در حال تغییر است.»

علی و مصطفی امیری، بنیان‌گذاران زرین‌پال

مصطفی و علی امیری بنیان‌گذاران زرین‌پال هستند. در واقع زرین‌پال گل سرسبد شرکت سامان‌سیستمز به شمار می‌رود. علی ،متولد ۱۳۶۴، برادر بزرگ‌تر است اما دیرتر وارد جمع سامان سیستمی‌ها شده است. او فارغ‌التحصیل رشته سخت‌افزار کامپیوتر است. مصطفی هم متولد ۱۳۶۶، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی رشته علوم کامپیوتر بوده است که به همراه سه دانشجوی دیگر در سال ۸۵ شرکت سامان‌سیستمز را بنیان‌گذاری می‌کنند.در میان آن سه نفر دیگر یکی از دانشگاه آزاد پرند است، دیگری از شهید بهشتی و سومی هم دوست علی برادر مصطفی است. 

مانند اکثر شرکت‌های سیلیکون‌ولی این‌ بار ماجرا به جای گاراژ از یک زیرزمین شروع می‌شود تا مقدمه‌های کار یک کسب‌وکار نوپا را کلید بزنند. به همین دلیل  زیرزمینی در آریاشهر رهن می‌کنند و همراه شرکتی دیگر که برای جواهر‌سازی‌ها طراحی وب‌سایت انجام می‌دهد، به صورت اشتراکی پول رهن را می‌دهند. هرچند بعد از گذشت سه ماه آن شرکت دست از کار می‌کشد و تصمیم می‌گیرد از زیرزمین برود.

کاملا با احتیاط حرکت کردند تا مبادا با ریسک بزرگی تمام سرمایه‌شان بر باد رود. آهسته قدم بر‌می‌داشتند و سعی می‌کردند تجربه به دست بیاورند. بعد از مدتی، از اولین پروژه‌هایی که می‌گیرند سایت باشگاه پرسپولیس بود که حسابی هم از بدقولی‌اش در پول ندادن شاکی هستند: «هیچ وقت یادم نمی‌رود، پدرم به محض اینکه پرسپولیس می‌برد می‌گفت برو الان پولت را می‌دهند. واقعا داشت گریه‌ا‌م می‌گرفت. ۱۲ میلیون از جاهای مختلف مثل پرسپولیس طلب داشتیم و این اصلا اتفاق خوبی نبود؛ اما درنهایت شرکت را با خون دل نگه داشتیم.»

زرین پال در آن زمان یعنی سال ۸۵ اولین سیستمی بود که با توجه به نیاز موجود، راه‌حلی را پیشنهاد می‌داد. بعد از آن تازه عصر اس‌ام‌اس و نوین‌پیامک به‌وجود آمد. آن موقع کار بازاریابی از طریق درگاه شعب انجام می‌شد و هیچکس به خرید اینترنتی اعتماد نمی‌کرد. اما مدیران شعب فکر می‌کردند که این ایده حتی اگر متقاضی هم نداشته باشد، به امتحانش می‌ارزد.

این شد که بعد از چند روز موافقت خود را اعلام کردند و زرین‌پال در عرض چند روز تعطیلات نوروز ۸۹ راه‌اندازی شد. حالا این شرکت به موفقیتی رسیده است که بقیه هم می‌خواهند راه او را بروند. باید گفت که این موفقیت درگرو ناامید نشدن آن‌ها در روزهای سخت است. موفقیت زرین‌پال در اراده و پشتکار تیم‌اش بود.

(همچنین بخوانید: تفاوت‌های مدیران برتر با مدیران نالایق در چیست؟)

* اطلاعات اين مطلب درباره كارآفرينان، از محتوای موجود در رسانه‌های مختلف آنلاين و چاپی داخلی گردآوری شده است.

برچسب‌ها: کارآفرینیموفقیتکارآفریناستارت‌آپایرانکسب‌وکارهای نوپاتخفیفاندیجی‌کالاآپارات اسنپنت‌برگکافه بازارمامان‌پزشیپورزودفوداسنپ‌فودزرین‌پال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مریم امیرپور

مریم امیرپور

مریم امیرپور دانش آموخته رشته مدیریت است و نویسندگی را از سال ۱۳۸۵ در کانون ادبی دانشگاه شروع کرده است. او از سال ۱۳۸۸روزنامه‌نگاری را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و پس از آن مدیریت روابط عمومی چند مجموعه را هم عهده دار بوده است.