شتاب خودروسازان برای حضور در میدان رقابت استارت‌آپ‌ها
افزایش سرمایه‌گذاران استارت‌آپی صنعت خودرو؛ ۸

شتاب خودروسازان برای حضور در میدان رقابت استارت‌آپ‌ها

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

امروزه وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها به میان ‌می‌آید، خودروسازان عضو ثابت این سرمایه‌گذاری هستند.

نوپانا: طی ۲ سال گذشته شاهد افزایش بودجه سرمایه‌گذاری شده توسط تولیدکنندگان بزرگ صنعت خودروسازی و به دنبال آن افزایش تعداد معاملات بوده‌ایم. بیشتر خودروسازان با سرمایه‌گذاری‌های کلان سعی دارند تا محافل وسیع‌تری را به خود اختصاص دهند.

با این حال، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی پلتفرم کرانچ‌بیس (Crunchbase)، روی ۲۰ خودروساز بزرگ جهانی، حاکی از بازه گسترده‌ سرمایه‌گذاری، زمان‌بندی، تمرکز و استراتژی‌های موثر خودروسازان است.

به گزارش نوپانا، برخی خودروسازان بر ساخت خودروهای چند چرخ متمرکز شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر کماکان مشغول فعالیت در بخش‌های ابتدایی ساخت خودرو هستند. با این حال، سرمایه گذاری‌های سنگین در حوزه استارت‌آپ از یک سو و عدم اطمینان برخی خودروسازان از سوی دیگر نشان‌دهنده آن است که تعامل و ارتباط فعال خودروسازان در عرصه سرمایه‌گذاری نیازمند مدت‌زمان بیشتری است.

کریس استالمن (Chris Stallman)، از شرکای شرکت (Fontinalis) در بوستون و دیترویت که در حوزه حمل‌و‌نقل مشغول فعالیت است، می‌گوید: «خودروسازان در بازه‌های زمانی مختلف و همگام با صنعت تکنولوژی مشغول فعالیت هستند.»

وجود چرخه تولید پنج تا هفت ساله خودرو از یک سو و عدم اطمینان از حضور شرکت سازنده در زمان عرضه خودرو از سوی دیگر، موجب شده است تا خودروسازان تمایل زیادی به حضور در استارت‌آپ‌های مشارکتی نداشته باشند.

گفتنی است که با توجه به تغییرات گسترده‌ پیش رو در صنعت خودروسازی مانند ظهور اتومبیل‌های الکتریکی و وسایل نقلیه مستقل و نیز سایر فناوری‌های پیشرفته و شیوه‌های نوین کسب‌و‌کار در حوزه حمل‌و‌نقل، پیش‌بینی می‌شود خوردوسازان حضور پررنگ‌تری در استارت‌آپ‌ها داشته باشند.

در ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در استارت‌آپ‌ها و مقایسه میزان موفقیت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

افزایش سرعت معاملات

با نگاهی گذرا به پرونده‌های مالی پنج سال گذشته، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری‌های استارت‌آپی خودروسازان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به صورت چشمگیری با روند افزایشی همراه بوده است.

 اما از آنجایی که خودروسازان به دنبال انجام معاملات خنثی نیز هستند بنابراین تعداد واقعی سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از آمارهای افشا شده باشد.

گفتنی است که معاملات انجام شده در بخش‌های خاصی متمرکز نیستند؛ به عنوان مثال: پلتفرم (Shift) در زمینه فروش خودرو فعالیت می‌کند، (ChargePoint) ارائه‌دهنده ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای الکتریکی است، (Turo) اتومبیل‌ها را به اشتراک می‌گذارد، (StoreDot) توسعه‌دهنده باطری اتومبیل است و (Momentum.ai) در زمینه خودروهای هوشمند مشغول فعالیت است.

شرکت‌های خودروسازی تنها خواهان انجام معاملات بیشتر نیستند؛ بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در زمینه‌های مورد نظر خود نیز هستند. در مجموع می‌توان گفت میزان سرمایه‌گذاری خودروسازان به خصوص در سال جاری چیزی در حدود حداقل ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر بوده است.

عملکرد شرکت خودروساز M & A

در حالی که سال جاری خودروسازان زیادی در استارت‌آپ‌ها سرمایه گذاری کردند، M&A در این زمینه بسیار کند عمل کرد. این امر برای یک شرکت خودروسازی غیر طبیعی نیست، چراکه آن‌ها معمولا بسیاری از استارت‌آپ‌ها را خریداری نمی‌کنند، اگرچه گاه به گاه اقدام به انجام معاملات بزرگ یا خرید موارد کوچک می‌کنند.

تا کنون در سال جاری، شاهد انجام هیچ‌گونه معامله بزرگی از سوی شرکت M&A نبوده‌ایم؛ جدیدترین خرید بزرگ مربوط به شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۱۶ است که مبلغ یک میلیون دلار برای خرید تکنولوژی رانندگی خودکار پرداخت کرد.

آخرین معامله در این ماه، مربوط به خرید ولوو است که اپلیکیشن پارکینگ لوکس را خریداری کرد.

از دیگر معاملات اخیر می‌‌‌‌توان به خرید شرکت فورد (Ford) از توسعه‌دهنده حمل ونقل قطاری (Chariot) و همچنین خرید پلتفرم (Autobutler) که مربوط به تعمیر آنلاین خودرو است، از سوی گروه (PSA) اشاره کرد.

استالمن به اخبار کرانچ‌بیس گفت: «خواه خودروسازان به دنبال شراکت و یا خرید باشند، به هر حال آن‌ها در حال پرورش و ایجاد روابط بهتر با کمک استارت‌آپ‌ها هستند.»

رکود جهانی طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، برای بسیاری از خودروسازان مشکلات فراوانی را به وجود آورد به طوری که آن‌ها طی چند سال گذشته در حال بازیابی خود هستند.

بزرگترین خودروسازان چگونه برجسته می‌‌شوند؟

به خاطر داشته باشید، همه خودروسازان با یک سرعت عمل نمی‌کنند، برخی از آن‌ها نسبت به دیگران سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌دهند. با نگاهی به آینده، تصور ادامه‌یافتن سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها توسط خودروسازان دور از ذهن نیست.

تویوتا اخیرا یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری را تاسیس کرده است و فورد نیز بر فناوری تحرک هوشمند متمرکز شده است.

فراموش نکنیم پیشرفت بیشتر در ازای سرمایه‌گذاری بیشتر رخ می‌دهد.

(هم‌چنین بخوانید: رقابت تنگاتنگ سازنده‌های خودروهای بدون راننده)

منبع

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاریاستارت‌آپ‌خودروسازانصنعت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.