برندینگ، نقطه قوت کسب‌وکار شما
شروعی برای برندسازی (قسمت چهارم) ۷.۵

برندینگ، نقطه قوت کسب‌وکار شما

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپا شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت چهارم:

فعالیت‌ها، علایق‌ و نظرات

متغیر‌هایی که در تحقیقات راجع به الگو‌های فکری مصرف‌کننده، استفاده‌ شده است، تا از این طریق افراد را به دسته‌هایی با ویژگی‌های مشترک، تقسیم‌بندی کند. این متغیر‌های به‌کار رفته در بخش‌بندی بازار عبارت‌اند از فعالیت‌ها، علایق و نظرات. این تحقیقات بیش‌ از آن‌که، تنها منجر به ایجاد یک نمودار جمعیت‌شناسی صرف‌ شود، بیشتر به‌منظور درک رفتار خریدار طراحی می‌شود.

هم‌راستایی

به‌گزارش نوپانا، زمانی می‌توان به مرحله هم‌راستایی رسید که کارمندان، برند شرکت و ارزش‌های آن را کاملا درک‌ کرده باشند و بتوانند آن‌ها را در قالب رفتار و عملکردشان بازنمایی‌ کنند. هم‌راستایی، وجه بسیار مهم برندینگ است و موجب می‌شود تا تعهداتی که از طریق تبلیغات وعده ‌داده می‌شود، با تجربه برند، تطبیق یابد. کارمندان بر اساس تعهدات خودشان به اهداف برند، مورد توجه قرار‌گرفته و پاداش می‌گیرند. هم‌راستایی یکی از جنبه‌های کلیدی برندینگ است که باید به درستی انجام‌ شود.

(همچنین بخوانید: اولین قدم‌های را‌ه انداختن تجارت)

نام‌گذاری حرفی - عددی

روش نام‌گذاری بر اساس حروف و اعداد جهت متمایز‌ کردن برند‌های مختلف در میان انواع مختلف محصولات مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. نام‌گذاری حرفی-عددی، سلسله مراتبی از ویژگی‌های محصول را نشان‌ داده و یا ارتباط بین محصولات را به تصویر می‌کشد. برای مثال می‌توان به نام‌گذاری خودرو‌هایی مانند بی‌ام‌دبلیو(BMW) اشاره‌ کرد. که در آن رقم اول نشان اندازه بدنه، عدد دوم نشانه حجم موتور و حروف آخر نشانه آپشن‌های آن خودرو است.

سفیران

به افرادی گفته‌ می‌شود که نماینده یک برند هستند اما مستقیما درگیر امور مربوط به تبلیغات و بازار‌یابی نیستند. از هر کدام از کارمندان انتظار می‌رود تا به ارزش‌های برند خود پایبند باشند؛ اما سفیران برند یک گام فراتر نهاده و ارزش‌های سازمان را در سراسر سازمان ترویج می‌کنند، حتی اگر در بخش‌های نامرتبطی مانند مالی، اجرایی، لجستیک و غیره فعالیت‌ کنند.

ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

قسمت پیشین:

قسمت سوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندینگبرند‌سازیسفیران برنداستارت‌آپ‌کسب‌و‌کار‌ها نوپا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.