چگونه در ۲ ثانیه قهرمان سخنرانی شویم؟
بررسی اهمیت تاثیر اولیه در برقراری ارتباط؛ ۶

چگونه در ۲ ثانیه قهرمان سخنرانی شویم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

برای موفقیت در برقراری ارتباط، روی ۲ ثانیه اول ارتباط خود تمرکز کنید.

نوپانا: فرض کنید یک جلسه کاری مهم دارید. موضوع مورد بحث تاثیرگذاری انتخاب می‌کنید و آماده می‌شوید تا به تمام سوالات ممکن پاسخ دهید. در این جا یک مشکل وجود دارد. ۲ ثانیه اول را که مهم‌ترین بخش است فراموش کرده‌اید! موارد گفته شده بر اواسط و انتهای یک جلسه تمرکز دارند؛ اما اگر به ابتدای جلسه خود توجه نکنید، تمام تلاشتان به هدر می‌رود و نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید.

در سال ۱۹۹۲ محققانی به نام‌‌های نالینی امبدی (Nalini Ambady) و رابرت روزنتال (Robert Rosenthal) با انجام آزمایشی دریافتند که تاثیر ما بر دیگران در ابتدای برقراری ارتباط، نقش مهمی در موفقیتمان ایفا می‌کند.

در این آزمایش، از تعدادی دانشجو خواسته شد که به ویدئوهای ۲ ثانیه‌ای از تدریس تعدادی از اساتید امتیاز دهند. این امتیازات جمع‌آوری شد و سپس با نمرات ارزیابی دانشجویان همان اساتید بعد از یک ترم کامل مقایسه شد. نتیجه آزمایش بسیار جالب بود. اساتیدی که امتیاز بالایی از ویدئو دریافت کرده بودند، در ارزیابی دانشجویان خود نیز نمره بالایی داشتند. همین موضوع برای اساتید با امتیاز پایین هم صادق بود؛ در واقع نتیجه یک ویدئوی ۲ ثانیه‌ای با نتیجه ده‌ها ساعت تدریس یکسان بود. نکته جالب این است که تمام ویدئوها بی‌صدا بودند؛ در واقع تمام قضاوت دانشجویان از روی زبان بدن اساتید در ویدئو بود.

این ۲ محقق استدلال کردند که همه ما، یک قضاوت سریع از افرادی که ملاقات می‌کنیم داریم و به ندرت می‌توانیم آن را تغییر دهیم؛ پس می‌توان گفت اگر تاثیر اولیه ما بر دیگران مثبت نباشد، تمام تلاش‌هایمان به هدر می‌رود؛ اما می‌توان از این موضوع به عنوان یک نقطه قوت هم استفاده کرد.

بنابراین برای موفقیت در برقراری ارتباط، روی ۲ ثانیه اول ارتباط خود تمرکز کنید. در ادامه مطلب روش این کار آمده است:

قدم اول: ورود بزرگ

به گزارش نوپانا، همه ما دوست داریم فکر کنیم که با شروع صحبت‌هایمان بر دیگران تاثیر می‌گذاریم؛ به همین دلیل برای مقدمه‌ها تلاش زیادی می‌کنیم. متاسفانه، تاثیر شما از اولین زمانی که کسی شما را می‌بیند آغاز می‌شود. در واقع نحوه وارد شدن شما به یک اتاق یا محل سخنرانی بسیار مهم است.

مطمئن شوید که برای این جلسه یا سخنرانی بسیار آماده هستید. فضای سخنرانی را قبلا دیده‌اید؟ میکروفون‌ها تست شده‌اند؟ اسلایدهای سخنرانی آماده‌اند؟

۲ ثانیه اول نباید برای چنین موضوعاتی صرف شود. با لبخند و با هدف وارد جلسه شوید. برای مثال در ابتدا که برای سخنرانی وارد مکانی می‌شوید به جای اینکه با تلفن همراه خود کار کنید یا اسلایدها را مرور کنید، با افراد حاضر در سالن سلام و احوال‌پرسی کنید و به آن‌ها خوش‌آمد بگویید.

قدم دوم: به محتوای کار خود مسلط باشید

در این آزمایش بهترین اساتید نشان دادند که به مواد درسی مطمئن و مسلط هستند و از اینکه آن را به دانشجویان ارائه می‌کنند خوشحا‌ل‌اند.

زمانی که می‌دانید دقیقا چه می‌گویید، می‌توانید روی رساندن منظورتان به دیگران تمرکز کنید. اشتیاق و علاقه واقعی خود را نشان دهید. این اشتیاق در ذهن مخاطبان شما باقی می‌ماند.

بعد از گذراندن ۲ ثانیه، با همه افرادی که در آن مکان حضور دارند ارتباط چشمی برقرار کنید. با این کار احساس می‌کنند که دقیقا با آ‌ن‌ها صحبت می‌کنید. انجام این کار در کلاس‌های درس یا محیط‌های کوچک آسان است اما سعی کنید در فضایی با مخاطبان زیاد هم ارتباط چشمی خود را حفظ کنید. به نقاط مختلف سالن نگاه کنید، چند لحظه صبر کنید و این کار را تکرار کنید.

با انجام این کارها می توانید مطمئن باشید که تاثیر مثبتی بر مخاطبان خود داشته‌اید.

(همچنین بخوانید: فوت‌و‌فن‌های استفاده از زبان بدن)

برچسب‌ها: زبان بدن ارتباطاتموفقیت سخنرانیبرقراری ارتباط
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.