مشتریان را با برند خود درگیر کنید
تبلیغات تعاملی روشی نو برای رسیدن به اهداف بلند مدت ۸

مشتریان را با برند خود درگیر کنید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۱۱:۰۰ | ۹ دقیقه

تبلیغات تعاملی به ارائه و پروموشن یک محصول، ایده و یا یک خدمت توسط یک واسطه (اسپانسر) گفته می‌شود.

نوپانا:‌ تبلیغات تعاملی (Interactive Advertising) نوعی از تبلیغات مدرن است که با استفاده از رسانه‌های آنلاین و آفلاین، با هدف برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان جهت ایجاد حس کنجکاوی در آن‌ها و تعامل بصری و فیزیکی با تبلیغات و همچنین برای ترویج محصولات، علامت‌های تجاری، برندینگ، خدمات، اطلاعیه‌های خدمات عمومی، شرکت‌های بزرگ و یا گروه‌های سیاسی تولید می‌شود.

تبلیغات تعاملی به ارائه و پروموشن یک محصول، ایده و یا یک خدمت توسط یک واسطه (اسپانسر) گفته می‌شود. این نوع از تبلیغات بهترین فرم برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و فروشنده است. بیشترین استفاده از تبلیغات تعاملی از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد.

در این نوشتار نمونه‌هایی موفق از این نوع تبلیغات را باهم بررسی می‌کنیم:

تبلیغات ایربگ پژو

این شرکت با اختصاص دادن بخشی از مجله به خود در صفحه‌ای عکسی از نمای جلوی ماشین قرار داده و از مخاطب می‌خواهد که روی آن ضربه بزند. با ضربه مخاطب در صفحه‌ بعد کیسه سفید رنگ کوچکی باد می‌شود که همانند ایربگ واقعی در عکسی از فضای داخلی پژو عمل می‌کند. این تبلیغات در گروه تبلیغات بصری واقع می‌شوند.

تبلیغات تردمیل نایک

به گزارش نوپانا، شرکت نایک با استفاده از یک ایده خلاقانه، نمایی زیبا از یک تبلیغ تعاملی را به نمایش گذاشته است. مخاطبان این شرکت پس از ثبت‌نام در سایت نایک می‌توانند از تردمیل‌هایی که این شرکت در فضاهای به‌خصوص در اماکن تفریحی مانند پارک‌ها قرار داده است، به‌صورت رایگان استفاده کرده و به ازای هر کیلومتر دویدن روی این تردمیل مبلغی به سازمان یونیسف کمک می‌کنند. این نوعی از تبلیغات تعاملی است که به‌صورت فیزیکی و مستقیم مخاطب را با خود همراه می‌کند.

تبلیغات برند فروش قهوه (PELE)

یکی از معروف‌ترین تبلیغات اخیر که در زمره تبلیغات تعاملی قرار می‌گیرد، بیلبورد مسری نام دارد که در ایستگاه‌های متروی یکی از کشورهای اروپایی واقع شده است و تنها با استفاده از چند سنسور ساده و یک نمایشگر به اجرا درآمده است. خمیازه کشیدن یک امر مسری است که یکی از شرکت‌های تولیدکننده قهوه با ذکاوت تمام از این امر در جهت تبلیغ محصول خود استفاده کرده است. در ایستگاه‌های مترو بیلبوردی نصب شده است که در آن فردی با نزدیک شدن مخاطب به بیلبورد شروع به خمیازه کشیدن می‌کند.

خواه ناخواه تمامی افرادی که با این بیلبورد روبرو شدند حداقل یکبار خمیازه کشیدند. محتوای بیلبورد پس از القای این پدیده طبیعی در مخاطب جهت رفع خواب‌آلودگی به آن‌ها پیشنهاد صرف یک قهوه را می‌دهد. شرکت با هوشمندی در این بازه زمانی و با استفاده از نیروی انسانی به افرادی که خمیازه کشیدند یک تست رایگان از قهوه ارائه می‌دهد.

این سبک از تبلیغات علاوه بر برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب،‌ او را با تبلیغات درگیر کرده و در انتها با ارائه یک نمونه رایگان حس خوشایندی در آن‌ها ایجاد کرده و آن‌ها را راغب می‌کند حتی بخاطر این خاطره جالب که در برخورد با بیلبورد داشتند حداقل یکبار این قهوه را خریداری کنند.

تبلیغات پیتزا هات

پیتزا هات یکی از برند‌های مشهور پیتزا در دنیا با یک ابتکار خلاقانه در جهت گرفتن سفارش از مخاطب خود میز‌های رستوران‌های خود را مجهز به سیستم سفارش‌گیرنده کرده است که مشتری می‌تواند پیتزای خود را به سلیقه خود طراحی کرده و سفارش دهد. به این صورت که مشتری هنگام ورود به رستوران با قرار دادن گوشی هوشمند خود روی میز منوی دیجیتالی را مشاهده می‌کند که می‌تواند به دلخواه خود سایز پیتزا و مواد تشکیل‌دهنده آنرا با جزییات دقیق انتخاب نماید و در انتها مبلغ را توسط گوشی خود پرداخت کرده و از غذای خود لذت ببرد. این امر خود صرفه‌جویی در وقت، ارائه محصولی بی‌نقص و در راستای آن رضایت کامل مشتری را به‌همراه دارد. این سبک از تبلیغات و ارائه خدمات در گروه تبلیغات گرافیکی قرار می‌گیرند.

تمامی موارد فوق و هزاران برند مشهور دیگر جزء موفق‌ترین و تاثیرگذارترین تبلیغات در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر بوده‌اند. در تمامی آنها شاهد تعامل مخاطبان با این تبلیغات هستیم. رغبت و تمایل مخاطبان برای برقراری ارتباط با آنها کاملا مشهود است.

این بدان معناست که ذهنیت بد مردم نسبت به تبلیغات کاملا در حال تغییر است به گونه‌ای که دیگر آنها تبلیغات را به چشم مزاحمان همیشگی نگاه نمی‌کنند بلکه آن را واسطه‌ای برای درک بیشتر از محتوای تبلیغ یک کالا یا خدمات و آشنایی بیشتر با محصول ارائه شده و همچنین در مواردی وسیله‌ای برای سرگرمی در اوقات خرید برای خود در نظر می‌گیرند.

با پیشرفت روزافزون ایده‌ها و ابزار‌های ارائه‌دهنده این نوع از تبلیغات تمرکز سازمان‌های ارائه‌کننده این تبلیغات به‌سوی دیوایس‌های جدید و نوآورانه‌تر نسبت به قبل، جلب می‌شود. بنابراین در اینجا علاوه بر ایده‌های خلاقانه جهت تبلیغات یک محصول به همان اندازه پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهایی که پخش‌کننده یک تبلیغات هستند نیز می‌توانند تعیین‌کننده و تاثیر‌گذار باشند.

صاحبان برند‌های مشهور و حتی شرکت‌های کوچک‌تر برای ماندن در این رقابت هزینه‌های بسیاری پرداخت می‌کنند که این امر خود انگیزه‌ای برای خلاقان عرصه تکنولوژی فراهم میاورد تا به فکر ساخت و رونمایی از پلتفرم‌های جدید‌تر برای پوشش این حجم از تقاضا بیفتند.

(همچنین بخوانید: ترویج در بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟ )

برچسب‌ها: تبلیغات تعاملیتبلیغاتپروموشن
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.