ديوانه‌ای در مبارزه با آینده
ترامپ علیه سیلیکون‌ولی ۱۰

ديوانه‌ای در مبارزه با آینده

توسط ساحل اختری | ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۱۴:۰۰ | ۱۸ دقیقه

در این پرونده ویژه با مرور چند مطلب، به بررسی تاثیرات ترامپ بر وضعیت حال و آینده سیلیکون‌ولی می‌پردازیم.

نوپانا: سياست‌های مديريتی ترامپ در زمينه‌ تجارت، مهاجرت و سرمايه‌گذاری، قلب تكنولوژی جهان را تهديد می‌كند. اگر مي‌خواهيد هشدار ترسناكي درباره‌ اثرات ترامپ بر آينده‌ سيليكون‌ولي داشته باشيد؛ كافيست نگاهي به قطب نوآوری‌های قبلي آمريكا بيندازيد: ديترويت.

سال ۱۹۰۸، زمانی‌كه هنری فورد ساخت مدل معروف تی (T Model) را در دیترویت آغاز كرد، خودروسازی مهم‌ترين فناوری تازه‌ دنيا بود. اين صنعت، مخترعان و سرمايه‌گذاران شهر و اطراف را بر آن داشت تا به سوی منطقه هجوم آورند. از ميان سيل خروشان استارت‌آپ‌های آن دوران خودروسازی كاديلاك، برادران دوج، دورانت موتورز، مركوری سايكل‌كار- تعداد اندكي شركت جهانی سر برآوردند و جای پای خود را محكم كردند. براي چهار دهه آينده، فورد، جنرال موتورز، كرايسلر و زيست‌بوم خودروساز شهر بر هر جنبه‌اي از صنعت خودروسازی جهان حکم‌فرما بود و به لطف آن، اقتصاد آمریکا بر جهان پادشاهی می‌کرد. «چارلز ویلسون» که در آن زمان مدیرعامل جنرال موتورز بود، پیش از آنکه به سمت وزیر دفاع دولت آیزنهاور منصوب شود، گفته بود: «هر چیزی که برای جنرال موتورز خوب باشد، برای کشور خوب است».

‌در ادامه با مرور چند مطلب منتشر شده در سایت به بررسی تاثیر تصمیمات ترامپ بر وضعیت سیلیکون‌ولی و سایر اتفاقات و حواشب آن می‌پردازیم: 

- ماجرای دیترویت

اواخر دهه ۶۰ میلادی اوج شکوفایی دیترویت بود، اما با فرا رسیدن دهه ۱۹۷۰، اقتصاد مبهم و سیاست‌های خارجی آمریکا باعث شد وقتی اتحادیه اوپک کشورهای خاورمیانه تحریم نفتی را آغاز کند، فاجعه از راه برسد. بنزین کمیاب شد، قیمت‌ها سر به فلک کشید و دیترویت که در زمان نادرست در دام تولید محصولات غلط (تولید خودروهای پرمصرف) گرفتار شده بود، به خودروسازان ژاپنی سازنده خودروهای کوچک فرصت داد وارد بازار آمریکا شوند.

گمان می‌کنید این اتفاق هرگز برای سیلیکون‌ولی رخ نمی‌دهد؟ همانند دیترویت دهه ۱۹۷۰، به نظر می‌رسد سیلیکون‌ولی هم خیلی بد و مغرورانه اسیر موفقیت شده است. تنها کافیست به اوضاع به‌هم‌ریخته اوبر و جنگ فرهنگی به راه افتاده در گوگل نگاهی بیاندازید.

چیزی که اوضاع را بدتر از همه می‌کند، این است که شیوه مدیریتی ترامپ ظاهرا می‌خواهد هر کاری که از دستش بر می‌آید، انجام دهد تا کمک کند سیلیکون‌ولی از جایگاه رفیعش به پایین پرتاب شود.

برای مطالعه ادامه این مطلب به اینجا مراجعه کنید

- سیاست‌هایی برای نابودی

به دلیل قوانین آمریکا و تغییر نگرش‌ها در صنعت فناوری، استارت‌آپ‌های موفق به شکل خصوصی باقی می‌مانند. عرضه اولیه سهام (IPO) زمانی روشی متداول برای رشد اقتصادی شرکت‌های نوظهور بود، اما بر اساس مقاله منتشر شده توسط استارت‌آپ سرمایه‌گذاری «ارجنت اینترنشنال» (Urgent International)، در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۸ شرکت آمریکایی مدارک عرضه اولیه سهام را تکمیل کردند که منجر به جمع‌آوری سرمایه‌ای کمتر از ۵۰ میلیون دلار شد؛

تعدادی که سال ۱۹۹۶ برابر ۵۵۷ شرکت بود. به عبارت دیگر، تنها طی بیست سال روشی مهم برای گسترش استارت‌آپ‌های کوچک و سریع‌الرشد سیلیکون‌ولی مسدود شده است.

در عوض، شرکت‌ها به جذب چندباره سرمایه‌گذاری خصوصی روی آورده‌اند که با ایجاد تورم یا قیمت‌گذاری مبهم، منجر به شکل‌گیری تکشاخ‌هایی می‌شود که نباید تکشاخ باشند. مقاله ارجنت همچنین راهی برای بهره‌برداری از مشکل عرضه سهام اولیه سیلیکون‌ولی ارائه می‌کند: شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از راه ارائه سهام در بازارهای بورس سراسر دنیا به سهامی عام تبدیل شوند.

اگر استیلا و برتری سیلیکون‌ولی از بین برود، بخشی از آن به دلیل بلایی است که خودش بر سر خود آورده است؛ و بخشی دیگر به دلیل بلایی است که دونالد ترامپ سر آن آورده است. برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

- رویکرد دیوانه‌ها

برای چندین دهه، بازار داخلی یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها برای راه‌اندازی شرکت‌های الکترونیک در آمریکا بوده است. هیچ کجای جهان نمی‌توانید بازاری را پیدا کنید که این تعداد افراد با ابزارهای متصل به اینترنت در آن حضور داشته باشند. در حال حاضر چین تقریبا ۷۵۰ میلیون کاربر اینترنت دارد که بیش از ۲ برابر کل جمعیت آمریکاست. هند هم با ۱،۳ میلیارد جمعیت، ادعای رو به رشدترین گروه کاربران اینترنت را دارد که در حال حاضر به ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد و این تازه کمتر از یک سوم از کل جمعیت آن است. بنابراین می‌توان گفت برتری سیلیکون‌ولی به عنوان یک بازار بزرگ خانگی برای ارائه محصول به پایان رسیده است.

شاید اعتراض به تفاوت‌های فرهنگی در سیلیکون‌ولی باعث ریشه‌کن شدن تبعیض شود، موضع ترامپ در زمینه مهاجرت عوض شود، و دوباره استعدادها رویای کار در دفتری در آترتون، کالیفرنیا را در سر بپرورند. شاید نوسانات مالی منجر به تولد مجدد کسب‌وکارهای فناورانه شده و آمریکا را دوباره سر عقل بیاورد. شاید قبل از اینکه دیر شود، این اتفاق بیفتد و سیلیکون‌ولی جان سالم به در ببرد.

 اکنون ادامه مطلب را بخوانید.

- آیا هنوز هم سیلیکون‌ولی خانه پیدایش استارت‌آپ‌ها است؟

امروزه دیگر سیلیکون​‌ولی و نیویورک بهترین جا برای پیدا کردن سرمایه نیستند. بله، تقریبا ۴۷ درصد از تمامی سرمایه ​گذاری‌​های اولیه​‌ای در آمریکا  و در شهر کالیفرنیا یافت می​‌شود؛ اما در بازه​ زمانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، سهم سیلیکون‌​ولی در فراهم آوردن سرمایه​ اولیه تقریبا نصف شد و از ۹/۵ میلیارد دلار در سه ماه سوم سال ۲۰۱۵ به ۴/۰۲ میلیارد دلار در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ رسید. مهم‌​تر آنکه، سرمایه‌​گذاران سیلیکون‌​ولی به تدریج کالیفرنیا آفتابی را ترک کرده‌اند و به مراکز تازه‌ای رفته‌اند. مناطقی که بیشترین سرمایه​‌گذاری اولیه را از سان​فرانسیسکو دریافت می‌‌کنند​ که، شامل آستن، شیکاگو، دنور، پورتلند، آتلانتا و سالت​لیک​سیتی می‌​شود.

البته این مسئله تعجب‌​آور نیست، چرا که حتی متخصصانی که درآمد بالایی دارند نیز برای زندگی در سیلیکون‌​ولی با مشکل روبه‌رو هستند، زیرا تقریبا نیمی از درآمد خود را صرف پرداخت هزینه برای خانه​‌هایی می​‌کنند که به محل کارشان نزدیک‌​تر است. به علاوه، سان​فرانسیسکو و نیویورک دارای گران‌​ترین بازارهای املاک هستند؛ متوسط اجاره​ ماهانه​ آپارتمانی تک‌خوابه​ در سان​فرانسیسکو ۳۷۲۸ دلار و در نیویورک ۲۶۹۸ دلار است. البته هزینه‌​های دیگر را نیز نباید فراموش کرد؛ مثلا هزینه‌​های مربوط به نگهداری از کودک یا حمل‌​ونقل. بنابراین تعجبی ندارد که همه می‌​خواهند از این شهرها کوچ کنند.

آیا هنوز هم سیلیکون‌ولی خانه پیدایش استارت‌آپ‌ها باقی خواهند ماند؟ به اینجا مراجعه کنید.

- جایگزین استارت‌آپ ویزا چیست؟

قانون بین‌المللی کارآفرینان، جایگزینی خلاقانه برای استارت‌آپ ویزا است و می‌تواند به کارآفرینان خارجی «آزادی مشروط» بدهد تا در ایالات متحده شرکت‌های زودبازده تاسیس کنند. در هفته گذشته، قوانین نهایی این طرح در اداره ثبت دولت فدرال منتشر شد.

اما روز جمعه (اول بهمن ۱۳۹۵) دولت ترامپ تمام مقرراتی که در انتظار تایید نهایی بودند، از جمله این قانون ویژه را متوقف کرد.

از دید کارشناسان، دستور توقف برخی موارد توسط رئیس‌جمهوری که به تازگی سکان دولت را به‌دست گرفته است، دور از ذهن نیست اما این اعمال ترامپ نمادین و اغراق شده هستند. زیرا او می‌خواهد تا آن‌جا که می‌تواند بر همه مقررات حکومت کند.

استوارت شاپیرو، مدیر برنامه سیاست عمومی دانشگاه راتگرز، در این‌باره گفت: تغییر و یا از بین بردن این برنامه، به احتمال زیاد نیاز به اقدام بیشتری خواهد داشت، زیرا این قانون در حال طی کردن مراحل نهایی بود.

برای خواندن ادامه و بررسی قانون آزادی مشروط کارآفرینان به اینجا مراجعه کنید.

- استارت‌آپ‌های آمريكا و مديران مهاجر

قانون آزادی مشروط کارآفرینان، به‌طور ویژه برای زیست‌بوم استارت‌آپی آمریکا که استارت‌آپ ویزا نداشت از اهمیت بالایی برخوردار بود.

تاریخ آمریکا بهتر از هر منبعی می‌گوید که مهاجران چه کسانی هستند و چقدر در توسعه اين كشور نقش داشته‌اند. اما رئيس جمهور جديد آمريكا، گويي اين خدمات تاريخي مهاجران را فراموش كرده و قوانين مهاجرتي سرسختانه‌اي عليه آنها به اجرا گذاشته است.

قانون منع ورود مهاجران به طور مستقیم به آمریکا خسارات زیادی وارد می‌کند. در این مورد مطالب زيادي اخيرا در رسانه‌ها منتشر شده است. سیلیکون‌ولی که قطب اقتصادی و فناوری این کشور است، مکانی است که مهاجران بسیاری دارد، تا جایی‌که ۳۷ درصد اهالی آن غیربومی هستند. در تمام قسمت‌های این شهر دیجیتال، مهاجرانی مشغول به کار پیدا می‌شوند. برخی از آن‌ها مدیران شرکت‌های بزرگ هستند. غول‌هایی که هر کدام‌شان به تنهايي، بخش مهمي از اقتصاد آمريكا را به خود وابسته كرده‌اند.

برای این ابر قدرت‌های اقتصادی امریکا به اینجا مراجعه کنید.

- نبض فناوری آمریکا در دست مهاجران

سیاست‌های ترامپ در تغییر قوانین مهاجرت و تعلیق ۹۰ روزه سفر مهاجران ۷ کشور به آمریکا واکنش‌های فراوانی را به‌دنبال داشت و در این میان فعالان حوزه فناوری دست به اعتراض‌های گسترده‌ای زدند. این قانون ترامپ تحلیل‌های مختلفی را به دنبال داشته ولی در همه این تحلیل‌ها به یک نکته مشخص اشاره شده است و آن هم اینکه با ادامه این روند صنعت فناوری آمریکا ضربه شدیدی می‌بیند که پس لرزه‌های آن در اقتصاد این کشور نمود خواهد داشت.

آنچه مسلم است اینکه ترامپ به ویزاهای (H-1B) نیز توجهی ندارد و همین موضوع بسیاری را نگران کرده است. در حال حاضر سالانه ۸۵ هزار ویزای H-1B به مهاجرانی که از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشتند اعطا می‌شد و به این ترتیب کمپانی‌های علمی و فناوری آمریکایی مجهز به بهترین مهارت‌ها می‌شدند اما بی‌توجهی ترامپ به این موضوع، نخبه‌های بسیاری از کشورها به ویژه هند را ناراحت و خشمگین کرده است چرا که این افراد معتقدند  محدودیت‌های مهاجرتی آسیب زیادی به آنها وارد می‌کند.

اما برخی از بزرگان عرصه فناوری آمریکا از کدام نقاط جهان راهی این کشور شده اند؟ برای دانستن این جواب اینجا مراجعه کنید.

- سرنوشت سلیکون‌ولی چه می‌شود؟

بخش عمده مخالفت‌ها متوجه مدیرانی است که با ترامپ رابطه نزدیکی دارند، و این موج اعتراضات مشخص نیست که تا چه اندازه روی تصمیم‌گیری ترامپ در مورد آینده فناوری تاثیر می‌گذارد.

روند روبه‌رشد صنعت فناوری، ترامپ را درگیر چالش بزرگی کرده است. چالشی که پیش‌لرزه‌های آن آغاز شده‌ و انشعاباتی که در نتیجه این نفاق ایجاد شده است تا قلب دولت او فرو خواهد رفت. جایی که صنعت بسیاری از مشاغل را از حالت سنتی خارج و آن‌ها را اتوماتیک می‌کند. آن هم مشاغلی که ترامپ وعده بسیاری از آن‌ها را داده است.

اگر حرف‌های ترامپ درمورد مسلمانان عملی شود، سیلیکون ولی، از محیطی دلپذیر به مکانی ترس‌آور تبدیل می‌شود. برای خواندن ادامه این مطلب نیز اینجا را ببینید.

برچسب‌ها: دونالد ترامپسیلیکون‌ولی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ساحل اختری

ساحل اختری

ساحل اختری، مهندس معماری است و در زمینه فعالیت‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند. او بیش از پنج سال سابقه کار در زمینه تولید و بازاریابی محصولات سمعی و بصری تجاری، به‌ویژه بازاریابی کتاب در فضای مجازی را دارد.