تبلیغات تعاملی چیست؟
راهکار نوین فروش محصولات ۸

تبلیغات تعاملی چیست؟

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۱۴:۰۰ | ۱۱ دقیقه

تبلیغات تعاملی به ارائه و پروموشن یک محصول، ایده و یا یک خدمت توسط یک واسطه (اسپانسر) گفته می‌شود.

نوپانا: تبلیغات تعاملی (Interactive Advertising) نوعی از تبلیغات نوین و مدرن است که با استفاده از رسانه‌های آنلاین و آفلاین، با هدف برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان جهت ایجاد حس کنجکاوی در آن‌ها و تعامل بصری و فیزیکی با تبلیغات و همچنین برای ترویج محصولات، علامت‌های تجاری، برندینگ، خدمات، اطلاعیه‌های خدمات عمومی، شرکت‌های بزرگ و یا گروه‌های سیاسی تولید می‌شود.

تبلیغات تعاملی به ارائه و پروموشن یک محصول، ایده و یا یک خدمت توسط یک واسطه (اسپانسر) گفته می‌شود. این نوع از تبلیغات بهترین فرم برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و فروشنده است. بیشترین استفاده از تبلیغات تعاملی از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد.

اهداف تبلیغات تعاملی

هدف اصلی تبلیغات تعاملی همانند تمامی تبلیغات دیگر،‌ فروش یک یا چند محصول به‌خصوص است. این بدان معناست که بسیاری از عناصر سنتی نیز در این تبلیغات وجود دارد. این سبک از تبلیغات پارامترهایی را به‌همراه دارد که وسعت و تاثیرگذاری آن را دو چندان می‌کند.

به گزارش نوپانا، علاوه‌بر صرفه‌جویی در مباحث مالی برند‌ها (از جمله جلوگیری از بروز خسارات مالی که به دلیل ضعف در تبلیغات و یا مشاوره‌های غلط تبلیغاتی که توسط برخی از آژانس‌های تبلیغاتی انجام می‌شود) به رسانش سریع‌تر محتوای تبلیغ به مخاطب کمک بسیار زیادی کرده و این امکان را به برندهای بزرگ می‌دهد تا جای خود را در زمین پر فراز و نشیب بازاریابی مدرن حفظ کرده و با محصولات جدیدتر رقابت‌ کرده و بر آن‌ها غلبه کنند. تبلیغات تعاملی به درک مخاطب از محتوای تبلیغات می‌افزاید و متعاقبا این گونه تبلیغات برای مخاطب خوشایند بوده و او را به سمت خود می‌کشاند.

این امر باعث می‌شود تا جایگاه پراهمیت مشتری و مصرف‌کننده در دنیای بازاریابی مدرن مشخص شود.

تبلیغات تعاملی مخاطبانش را تشویق به حضور موثر و فعال در دنیای بازاریابی می‌کند و از آن‌ها تقاضای بازخورد دارد که بتواند نکات بی‌اهمیت را برای مشتریانش در تبلیغات حذف کند و محتوای اصلی را به آن‌ها نشان بدهد. اگر بتوان مخاطب را در ثانیه‌های اولیه جذب تبلیغ کرد به گونه‌ای که مخاطب به برقراری ارتباط و ارائه عکس‌العمل و همچنین نظر خود نسبت به تبلیغی که با آن مواجه می‌شود، علاقه نشان دهد، می‌توان موفقیت و تاثیرگذاری تبلیغ را تا حد زیادی تصدیق کرد.

البته تبلیغات تعاملی مسائلی را نیز به‌همراه دارد که از جمله آن می‌توان به نامناسب بودن آن برای برند‌های نوظهور یا کوچک اشاره کرد. این تبلیغات برای آن‌ها می‌تواند مشکلات و هزینه‌های بیش از حد به‌وجود آورد. همچنین به‌دلیل فرم خلاقانه و خاص این نوع تبلیغات ممکن است در مواردی به دلیل وجود عناصر فرعی دیگر که برای جذب مخاطب از آن‌ها استفاده می‌شود، محتوای اصلی که همان محصول مورد نظر جهت فروش است در حاشیه قرار گرفته و تبدیل به یک موضوع ثانویه شود.

توجه به این نکات و استفاده از ترفند‌ها و تکنیک‌های مدرن جهت جلوگیری از بروز این مشکلات به‌علاوه استفاده از همین مسائل در جهت مثبت برای برند مورد نظر بسیار حائز اهمیت است. این امور نیاز به یک تیم و گروه تبلیغاتی بسیار خلاق و حرفه‌ای دارد.

روش‌های تبلیغات تعاملی

- شبکه‌های اجتماعی

یکی از روش‌های موثر تبلیغات تعاملی، بازاریابی اینترنتی از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها است. بازاریابی اینترنتی به معنی تبلیغات از طریق وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های مختلف و... است و هدف آن رساندن پیام تبلیغاتی به صورت مستقیم به ذهن مخاطب است. به‌عنوان مثال یک شرکت سلامت و بهداشت، ممکن است جامعه هدف خود را به ورزشکاران اختصاص داده که بتواند از طریق وب‌سایت و به صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط باشد و کالای مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهد.

- تبلیغات دیدئویی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات تعاملی، استفاده از ویدیوهای آنلاین است. این ویدئوها می‌تواند به صورت کوتاه و خلاصه و با استفاده از ایده‌های خلاقانه، پیام خود را به مخاطب برسانند. ویدئوها می‌تواند به صورت اتوماتیک و زمانی که مخاطبان وبسایت مورد نظر خود را باز می‌کنند شروع شده و به سرعت نظر مشتری را به خود جلب کند.

بسیاری از تولیدکنندگان، از تبلیغات ویدئویی برای مطرح‌شدن نام تجاری خود استفاده می‌کنند. مثل یک شرکت تولید مواد غذایی یا محصولات آرایشی بهداشتی یا فروشگاه‌های زنجیره ای. این ویدئو‌ها باید کوتاه، تاثیر‌گذار، حامل چکیده محتوای تبلیغ و رباینده ذهن باشد.

- تبلیغات پاپ‌آپ (POP UP ad)

بسیاری از تولیدکنندگان و برندها از تبلیغات پاپ‌آپ به عنوان شکلی از تبلیغات تعاملی استفاده می‌کنند. تبلیغات پاپ‌آپ یا pop-up ad به صورت یک پنجره اضافه به کاربر نمایش داده می‌شود. فروشندگان محصولات از تبلیغات پاپ‌آپ برای دادن اطلاعیه، فروش یک محصول مشخص، تخفیف‌دادن و یا فقط برای افزایش کاربران اینترنتی در فضای وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. هرچند لازم به ذکر است که این نوع تبلیغات، از محبوبیت زیادی بین مخاطبان و کاربران اینترنتی برخوردار نیست.

- تبلیغات گرافیکی

تبلیغات گرافیکی برای جلب توجه کاربران اینترنتی دارای سهم زیادی است. این نوع تبلیغات ممکن است در هر قسمتی از یک وب­سایت و در هر سایز و رنگی وجود داشته باشد. بسیاری از تبلیغات گرافیکی مفهوم یکسانی با تبلیغات سنتی در روزنامه‌های مختلف دارد. این تبلیغات با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب توجه مخاطب را به خود جلب و معمولا بیش‌ترین کلیک برای کسب اطلاعات بیش‌تر در یک وب‌سایت را به خود تعلق می‌دهند.

این نمایه‌های گرافیکی را می‌توان خارج از فضای وب‌سایت‌ها نیز به شیوه‌های بسیار جذاب‌تری ارائه داد. پیاده‌سازی عناصر گرافیکی و تبلیغات در بستر پلتفرم‌ها و سخت‌افزار‌ها می‌تواند حس بهتری را به مخاطب القا کند. مخاطب از تعامل نزدیک با آنچه می‌خواهد با آن روبرو شود یا از آن اطلاعات بیشتری کسب کند، راغب‌تر است. بنابراین وقتی که این نوع از تبلیغات را روی یک سخت‌افزار مانند یک ال‌سی‌دی بزرگ وسط یک مرکز تجاری یا روی آینه‌های هوشمند در سرتاسر یک مرکز خرید مشاهده کند، بدون شک نظرش به آن‌ها جلب شده و از روی حس کنجکاوی حداقل یک بار و به مدت چند ثانیه با آن وارد تعامل می‌شود.

اگر المان‌های گرافیکی و گیرایی تبلیغات به حد کافی جذاب و گیرا باشد، مخاطب را در جای خود ثابت نگه داشته و غرق در تبلیغات می‌کند بی آنکه مخاطب متوجه گذر زمانی شود که درگیر تبلیغ شده است. بنابراین محتوا، ایده، سبک ارائه تبلیغ و استفاده از یک پلتفرم مناسب می‌تواند بسیار موثرتر از روش‌های قبلی ظاهر شده و علاوه بر کاهش هزینه‌های هنگفت بابت تبلیغات بی‌اثر یا به اصطلاح مزاحم، به افزایش فروش محصول مورد نظر و همچنین گسترش این‌گونه تبلیغات جذاب کمک شایانی می‌کند.

(همچنین بخوانید: ترویج در بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟ )

برچسب‌ها: شبکه‌های اجتماعیتبلیغات تعاملیپاپ‌آپpop up
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.